29 مهر 1396 - 10:16

ضرورت اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق قانون تجارت، محدوده فعالیت شرکت‌ها مشخص شده و بر این اساس نباید فعالیت بانکداری و بنگاه‌داری به صورت همزمان انجام شود.
کد خبر : ۷۶۴۰۳
پول

به گزارش ایبِنا،  شهاب نادری با بیان اینکه بنگاه داری بانک ها به زیان اقتصاد کشور است، اظهارداشت: با وجود اینکه شورای پول و اعتبار بانک ها را موظف به خروج از فعالیت های بنگاه داری کرده، اما تاکنون اقدامی جدی از سوی بانک ها برای خروج از فعالیت بنگاه داری نشده است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: علاوه بر بنگاه داری بانک ها، برخی از بنگاه ها نیز اقدام به بانکداری می کنند که این موضوع به صلاح اقتصاد کشور نیست. وی افزود: در حال حاضر، بخش تولید با مشکل کمبود نقدینگی روبرو است و به طور طبیعی بانک ها وظیفه دارند به بحث تامین منابع مالی بخش مولد اقتصاد توجه کنند، اما در عمل بانک ها تمرکز خود را در چندسال گذشته بر جذب سپرده و ارایه این سپرده ها در قالب تسهیلات گذاشته اند.


نادری افزود: تداوم بنگاه داری از سوی بانک ها در حالی در اقتصاد کشور ادامه دارد که بانک مرکزی، بانک ها را از فعالیت های واسطه گری و خارج از چارچوب نظام بانکداری منع کرده است. براساس قانون تجارت محدوده فعالیت شرکت ها مشخص شده و بر این اساس نباید فعالیت بانکداری و بنگاه داری به صورت همزمان انجام شود.


وی با تاکید بر ضرورت انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور ادامه داد: بنگاه داری از سوی بانک ها باعث شده تا بخش خصوصی امکان رقابت با سایر بنگاه ها را نداشته باشد. نادری ادامه داد: براساس نظرات کارشناسان اقتصادی، بنگاه داری بانک‌ها باعث شده منابع مالی مازاد از این راه به دست آورند و این منابع را در قالب تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی ارایه کنند؛ این در حالی است که نرخ سود به صورت کلی در بخش تولید در مقایسه با سود وام های بانکی کمتر است که به طور طبیعی این اتفاقات به زیان بخش مولد اقتصاد است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر