29 مهر 1396 - 12:18
رییس اتاق ایران مطرح کرد؛

ارزش افزوده پایین کالاهای صادراتی ایرانی

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: طبق گزارش‌های بانک مرکزی، ارزش کالاهای صادراتی ۳۴۱ دلار در مقابل ۱۳۰۸ دلار ارزش کالاهای وارداتی است و این یعنی کالاهای ایرانی با ارزش‌ افزوده پایین‌تری صادر می‌شوند.
کد خبر : ۷۶۴۱۷
شافعی

به گزارش ایبِنا به نقل از اتاق ایران، بیست و یکمین مراسم روز ملی صادرات، امروز با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر صنعت، رییس اتاق ایران و دیگر مقام‌های دولتی و نمایندگان بخش خصوصی در سالن اجلاس سران برگزار شد. 


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم گفت: صادرات مانند سایر بخش‌های اقتصادی با مشکلاتی مواجه است اما آسیب‌پذیری این بخش در مواجه با تلاطم‌های اقتصادی و سیاسی و فضای کسب‌ ­و کار به‌ مراتب بیشتر است.


غلامحسین شافعی افزود: بخش قابل‌ توجهی از حجم صادرات ما به صادرات محصولات کشاورزی و موادخام معدنی تعلق دارد که به دلایلی مانند بحران آب و فشردگی رقابت در عرصه مواد خام باید بدانیم که شاید در آینده پیش رو در بازار رقابتی این محصولات توفیق زیادی نخواهیم داشت. شافعی افزود: به این دلیل باید با نگاهی تازه و جدید به بخش تولید کشور داشته باشیم و توسعه صادرات صنعتی را مورد توجه قرار دهیم.


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه پیرامون ارزش‌افزوده صادراتی محصولات ایرانی گفت: مطابق گزارش‌های بانک مرکزی ارزش کالاهای صادراتی ما ۳۴۱ دلار در مقابل ۱۳۰۸ دلار ارزش کالاهای وارداتی است و این یعنی کالاهای ایرانی با ارزش‌افزوده پایین‌تری صادر می‌شوند.


به گفته شافعی، سهم ما از صادرات جهانی ۰.۳۴ درصد است که اگر نفت را جدا کنیم به ۰.۲۴ درصد می‌رسد در حالی‌ که با توجه به قابلیت‌ها و موقعیت‌هایی که ایران از آن برخوردار است، سهم ما از صادرات جهانی می‌تواند در میان‌مدت به رقم‌های بسیار بالاتری برسد.


رییس اتاق ایران صادرات را نوک پیکان توسعه اقتصادی کشور دانست و گفت: در بند دهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم به اهمیت صادرات پرداخته شده و صادرات هم زمانی می‌تواند موفق باشد که تولید کشور پشتوانه قوی داشته باشد.


شافعی در بخش دیگری از سخنانش بر دیپلماسی اقتصادی تأکید و تصریح کرد: البته ما در این زمینه موقعیت خوبی داشته‌ایم و هم جناب رییس‌جمهور و هم وزیر امور خارجه و معاون اول به نحو احسن بخش خصوصی را در کنار دیپلماسی اقتصادی قرار داده‌اند و در اکثر مذاکرات بخش خصوصی با موقعیت ویژه خود حضور دارد.


رییس پارلمان بخش خصوصی کشور به مشکلات پیش روی صادرکنندگان هم اشاره کرد و گفت: قیمت تمام‌شده بالای کالاهای تولیدی، عقب بودن بخش تولید از نظر تکنولوژیکی در مقایسه با تولید دیگر کشورها از مهم‌ترین مشکلات است.


به گفته شافعی، فرسودگی ماشین‌آلات و مصرف بالای انرژی و عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی از مهم‌ترین عوامی هستند که قیمت تولیدات ایرانی را بالا برده ‌است. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین لزوم امضای قراردادهای تجارت آزاد و ترجیحی را مورد توجه قرار داد و گفت: اکثر کشورهای هدف ما قراردادهای تجارت ترجیحی یا آزاد امضا کرده‌اند و امتیازاتی دارند اما هنوز با بعضی از کشورهای همسایه این قراردادها را نداریم که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.


شافعی همچنین هزینه بالای حمل‌ و نقل و سرعت پایین حمل‌ و نقل را از مشکلات دیگر عنوان کرد و گفت: برای نشستن در جایگاه مناسب نیازمند توجه ویژه به بخش صادرات هستیم و باید بر روی رفع مشکلات تمرکز کنیم.


رییس اتاق ایران همچنین حضور در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و گفت: در اتاق بازرگانی حضور و استفاده حداکثری از سازمان‌های بین‌المللی را مورد توجه قرار داده‌ایم و در اکو، WCF و اتاق‌های بازرگانی جاده ابریشم حضور داشته‌ایم و این حضورها به توسعه صادرات کمک می‌کند.


شافعی افزود: امیدواریم در یک شرایط هماهنگ، با باور به بخش خصوصی به‌عنوان یک بازیگر و نه بازی شونده و استفاده از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها شرایطی متفاوت از گذشته برای توسعه صادرات فراهم کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر