01 آبان 1396 - 09:31
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

هشدار درباره کلاهبرداری پیامکی/ لزوم اجرای کارت‌های تراشه‌دار

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به ارسال هشدارها و راهکارهای مکتوب به بانک مرکزی، گفت: اجرای کارت‌های تراشه‌دار گزینه مناسب برای جلوگیری از کپی شدن کارت‌های مغناطیسی است.
کد خبر : ۷۶۵۱۸
سرهنگ نیک نفس

سرهنگ علی نیک نفس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در واکنش به کلاهبرداری های اخیر از کارت بانکی شهروندان و شیوه این نوع کلاهبرداری ها، اظهارداشت: کلاهبرداری های کارت به کارت معمولا با عناوین برنده شدن در قرعه کشی ها و با ارسال پیامک و گاه برقراری تماس انجام می شوند و پس از هدایت قربانی به دستگاه خودپرداز یا به صورت انتقال وجه مستقیم و یا با فعال کردن رمز دوم اقدام به فریب و کلاهبرداری از کارت وی می کنند.


وی ادامه داد: اغلب تماس ها از سوی کلاهبرداران از زندان های رجایی شهر و غزل حصار البرز است و افرادی نیز به عنوان پولشو اقدام به نقد نمودن وجوه سرقتی می کنند.


رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا درباره احتیاط های امنیتی لازم از سوی شهروندان، گفت: عدم توجه به پیامک های فریبکارانه، دقت در استفاده از دستگاه های خودپرداز از جمله مواردی است که شهروندان باید توجه لازم را به آن داشته باشند تا اطلاعات کارت های خود را به راحتی در اختیار سودجویان قرار ندهند.


نیک نفس درباره تجربیات بین المللی در این زمینه در عین استفاده از تکنولوژی روز دنیا و افزایش مباحث امنیتی در کشورهای پیشرفته، اظهارداشت: در سایر کشورها کلاهبرداری پیامکی اغلب با ارسال لینک های صفحات جعلی بانک ها (فیشینگ) همراه است.


وی در واکنش به اینکه آیا حرکت حوزه پرداخت در ایران به سمت استفاده از کارت های تراشه دار و به روز دنیا، می تواند عاملی برای کاهش اینگونه کلاهبرداری ها باشد؟ گفت: کارت های تراشه دار جهت جلوگیری از کپی شدن کارت های مغناطیسی گزینه مناسبی است و ارتباطی به شگرد کلاهبرداری پیامکی ندارد.


رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا درباره جلسات این مرکز با بانک مرکزی درباره جلوگیری و یا کاهش بروز چنین کلاهبرداری هایی، اظهارداشت: در زمینه کلاهبرداری پیامکی هشدارها و راهکارها به صورت مکتوب به بانک مرکزی اعلام شده است.


نیک نفس درباره اقدامات پلیس فتا برای جلوگیری از ادامه اینگونه کلاهبرداری ها، توضیح داد: مهم‌ترین عامل سوء استفاده مجرمین از قربانیان با این شگرد و سایر شگردها سطح آگاهی پایین عموم در خصوص تهدیدات و مخاطرات حوزه بانکداری الکترونیک است. پلیس فتا با ساخت انیمیشن های مختلف اقدامات مناسبی در جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم انجام داده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر