01 آبان 1396 - 14:26

توسعه بدون آمار ممکن نیست

عضو هیات رییسه اتاق تعاون ایران گفت: توسعه در هر جامعه‌ای بدون اتکا و داشتن آمارهای صحیح ناممکن است.
کد خبر : ۷۶۵۵۰
سیدمحمد کریمی

به گزارش ایبِنا، سید محمد کریمی عضو هیات رییسه و معاونت پشتیبانی اتاق تعاون ایران، با اشاره به روز ملی آمار و برنامه ریزی (اول آبانماه)، طی یادداشتی اهمیت علم آمار را تشریح کرد. وی با اشاره به اینکه توسعه در هر جامعه ای بدون اتکا و داشتن آمارهای صحیح ناممکن است، بیان داشت: ارایه آمارهای درست، صحیح و دقیق تنها از اعتماد دو سویه میان مردم و مسئولان حاصل می شود.


"یکم آبانماه که در تقویم به نام روز ملی آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده، اهمیت علم آمار را در شرایطی که ناگزیریم مسیر توسعه را برای ارتقا زندگی مردم طی کنیم، بار دیگر برای مردم و مسئولان یادآور می کند.


نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک های اطلاعاتی آنها نه تنها یکی از مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی کشورها به شمار می رود، بلکه سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها، بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح و دقیق و بهنگام ممکن نیست.


امروزه بیشتر کشورها آمارهای اقتصادی به روز منتشر و با توجه به اعتماد عمومی نسبت به این آمارها، نماگرهای اقتصادی مانند شاخص‌های بازار بورس همچنین رفتار مصرف‌کنندگان تحت تأثیر این آمارها قرار می‌گیرد. حتی در کشورهای توسعه یافته که بعضا با بحران اقتصادی روبرو هستند، آمارها در بخش‌های مختلف از جمله نرخ بیکاری، تورم و نرخ رشد اقتصادی به صورت ماهانه منتشر می‌شود.


در هر صورت پایه و اساس برنامه ریزی های سازمان ها و دولت در دنیا بر آمار نهاده شده است. اما تاکنون نظام آماری در کشور ما کاملا ساماندهی نشده و در دستور کار دولت قرار دارد. البته یادآوری این نکته که حرکت های خوبی مانند عضویت اتاق تعاون ایران به عنوان بزرگترین نهاد غیردولتی بخش تعاون در کمیته آمار بخشی و تشکیل کمیته آمار بخش خصوصی با همکاری اتاق های تعاون، بازرگانی و اصناف و نیز مشارکت بخش غیردولتی در تدوین برنامه ملی آمار موضوع ماده ۱۰ احکام دایمی برنامه توسعه در خصوص پیاده سازی نظام آماری نوین مبتنی بر آمارهای ثبتی مبنا، از رویکردهای مثبت دولت در مشارکت بخش تعاونی و خصوصی در نظام آماری کشور است.


بنابراین حضور بخش غیردولتی در نظام آماری کشور می تواند برای شناسایی اقلام و اطلاعات آماری مورد نیاز سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برای تحقق شعار سال ۱۳۹۶ اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال" و افزایش شاخص های اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی کمک شایانی کند.


برچسب ها: آمار تعاون توسعه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر