02 آبان 1396 - 12:06

حمایت شاپرک از پی اس پی ها/ اعتراض پرداختی ها به انحصار

درحالی که شاپرک در نامه‌ای از تصمیم مدیران شرکت‌های پرداخت درخودداری از تمدید قراردادها تا تعدیل شرایط جیرینگ خبر داده صداوسیما با ارسال نامه‌ای اقدام به انحصار تبلیغات خدمات VASبه یک شرکت کرده است.
کد خبر : ۷۶۵۶۷
بانکداری الکترونیک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شرکت شاپرک با بروز مشکل برای پی اس پی ها در تمدید قراردادها با جیرینگ در نامه‌ای از تصمیم دسته‌جمعی مدیران شرکت‌های پرداخت در خودداری از تمدید قراردادها تا تعدیل شرایط آن، خبر داد و به فاصله کمی صداوسیما نیز با ارسال نامه‌ای از انحصار تبلیغات تلویزیونی خدمات VAS به شرکت واسطه ای اطلاع داده است.


خدمات ارزش‌افزوده تلفن همراه یا Value Added Service که به‌اختصار به آن VAS گفته می‌شود و درآمدزایی خوبی برای اپراتورهای تلفن همراه دارد و مهم‌ترین آن‌که کدهای دستوری هستند سهم زیادی  در تراکنش‌های خرید شارژ تلفن همراه و پرداخت قبوض دارد و یکی از کانال‌های درآمدی مهم در اپراتورها و شرکت‌های پرداخت به‌حساب می‌آید.


این کسب و کار از سال ۸۹ در صنعت پرداخت کشور شکل‌گرفته است و بر اساس اعلام شاپرک در شهریورماه امسال دو سرویس خرید شارژ و پرداخت قبوض بر بستر تلفن همراه درمجموع ۱۶ درصد تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و به‌تبع هر تغییری در شرایط ارائه سرویس در این بستر منابع درآمدی شرکت‌های پرداخت را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.


تفاوت در ارائه خدمات در اپراتورها


دو اپراتور بزرگ کشور یعنی همراه اول و ایرانسل در حال حاضر با همکاری شرکت‌های پرداخت این خدمت را بر بستر تلفن‌های همراه به مردم ارائه می‌دهند اما چیزی که در این میان جلب‌توجه می کند تفاوت در قیمت خدمات ارائه‌شده در دو اپراتور به شرکت‌های پرداخت است.


شرکت ایرانسل بستر این خدمات را بر اساس پهنای باند در اختیار شرکت‌های پی اس پی قرار می‌دهد ولی شرکت جیرینگ به‌عنوان نماینده همراه اول البته نگاهی متفاوت در این بخش دارد و برای ارائه این بستر، شرکت‌های پرداخت را متعهد به کف فروش می کند به شکلی که اکثر شرکت ها از این بخش درآمدی ندارند، این در حالی است که همراه اول با راه اندازی کد های اختصاصی و استثنایی ۱* و ۳* و استفاده از امکانات و روش های انحصاری دستیابی به کف فروش تعهد شده را غیرممکن کرده است.


سخت کردن شرایط قرار داد جیرینگ برای شرکت های پرداخت


ظاهراً جیرینگ به‌عنوان نماینده همراه اول پا را فراتر گذاشته و شرایط برای تمدید قراردادها را سخت‌تر نیز کرده است بدین‌صورت که کف مبلغ قرارداد در سال اول افزایش داده و در سال دوم نیز این رقم با ۲۰ درصد افزایش همراه کرده است.


بر اساس شنیده‌ها  تعهد به کف فروش وابستگی به میزان فروش نداردشرکت های پی اس پی ندارد و پرداخت آن در هر صورت الزامی است. این رقم منهای سهم ۸۰ درصدی شرکت جیرینگ از کارمزد تراکنش‌ها است، بدین معنا که وقتی یک شرکت از کف قیمت قرارداد عبور کرد، باید ۸۰ درصد میزان کارمزد را نیز به جیرینگ پرداخت کند.


تصمیم صنفی نظام پرداخت در خودداری از تمدید قراردادها


شرایط نامعقول این قرارداد منجر به تصمیم دسته‌جمعی مدیران شرکت‌های پرداختی در یک توافق صنفی شده که از شرکت جیرینگ خواسته‌اند "قید پرداخت کارمزد بدون حصول درآمد از شاپرک باید از تمام قراردادهای حذف کنند و شکل کلی قرارداد مانند سایر اپراتورها بر اساس پهنای باند قرار دهد. "


مدیران پرداختی همچنین از شاپرک خواسته‌اند در صورت تخلف هر یک از شرکت‌های پی‌اس‌پی از مفاد این توافق، درگاه موبایلی آن شرکت را قطع کند.


همچنین در این توافق، شاپرک نیز در نامه‌ای به جیرینگ مفاد آن را به مدیرعامل این شرکت اطلاع داده است. این نامه که درواقع می‌تواند تأیید ضمنی توافق شرکت‌های پرداختی باشد، نشان‌دهنده حمایت رگولاتور حوزه پرداخت کشور از شرکت‌های فعال در این بخش است و قطعاً در عقب‌نشینی احتمالی جیرینگ تأثیرگذار خواهد بود.



واگذاری انحصاری تبلیغات در صدا و سیما به یک شرکت واسطه ای


اتفاق جدیدی که دوباره صنعت پرداخت کشور را متأثر کرده، نامه ای است که در تاریخ ۲۷ مهرماه از طرف صداوسیما به شرکت‌ها ابلاغ‌شده است.


در این نامه آمده است: احتراماً طبق بخش‌نامه شماره ۲۵۵۸۳/۹۸۵۱ مورخ ۲۵ مهرماه سال جاری که متضمن تائید معاون منابع مالی و سرمایه انسانی است به استحضار می‌رساند: از این به بعد کلیه برنامه‌ها و طرح‌های مشارکتی در حوزه خدمات ارزش‌افزوده (VAS) و تمامی سرویس‌های پیرامون آن، باید به شرکت توسکا ارجاع و پس از دریافت مجوز همکاری و نامه تائیدیه آن شرکت نسبت به اجرای مشارکت فی‌مابین اقدام شود. بدیهی است که تمام قراردادها و مصوبات قبلی از تاریخ ۲۶ مهرماه کان لم یکن تلقی می‌شود.





شرکت فوق بر اساس شنیده‌ها وابسته به یکی از اپراتورها  و کد #۳* نیز از خدماتی است که این شرکت ارائه می‌دهد که مشابه کد #۱* که این روزها تبلیغ آن در آواهای انتظار همراه اول به چشم می‌خورد، است.


کارشناسان صنعت پرداخت معتقدند که این عمل و انحصار تبلیغات تلویزیونی در خدمات ارزش‌افزوده VAS به شرکت توسکا که گفته می‌شود وابسته به یکی از اپراتور همراه است واکنشی به نامه شاپرک به مدیرعامل جیرینگ است.


کارشناسان اعتقاددارند، شرکت جیرینگ با سخت کردن شرایط قرارداد و زیاده‌خواهی در همکاری با شرکت‌های پرداخت با تصمیم دسته‌جمعی مدیران شرکت‌های پی اس پی در تمدید نکردن قراردادها مواجه شد است ازاین‌رو شاید واگذاری تبلیغات تلویزیونی خدمات ارزش‌افزوده VAS به شرکت توسکا واکنشی به این تصمیم صنفی نظام پرداخت کشور باشد.


تصمیم یک اپراتور برای قبضه کردن بازار کدهای دستوری


شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قیمت‌هایی که شرکت توسکا برای تبلیغات در صداوسیما ارائه می‌کند، سه برابر تعرفه‌های قبلی است و این روند منجر به افزایش قابل‌ملاحظه هزینه‌های شرکت‌های پرداخت و ضرر شرکت‌های پی اس پی دارد.


همچنین کارشناسان این صنعت اعتقاددارند شرکت همراه اول با راه‌اندازی کدهای دستوری ۱* و ۳* و همچنین در نظر گرفتن تخفیفت ویژه‌بر روی آن‌ها، قصد دارد به بازیگر اصلی صنعت پرداخت در کدهای دستوری تبدیل شود و شرکت‌های پی اس پی را وادار به ارائه زیرساخت به این کد ها کند و تنها ۱۰ درصد کارمزد شاپرکی در قبال همکاری به آن ها پرداخت کند.


اتحاد نظام  پرداخت در عدم توافق با واسط تبلیغاتی تا حصول نتیجه


این روند البته با مخالفت جدی شرکت‌های پرداخت و توافق دسته‌جمعی این گروه برای عدم تمدید قرارداد با شرکت جیرینگ و همچنین خودداری از همکاری با شرکت توسکا در تبلیغات تلویزیونی مواجه شده و در حقیقت مقابله ای بین این دو بازیگر خدمات VAS روی‌داده است.


برخی شنیده‌های حاکی از این است که شرکت جیرینگ برای توافق با شرکت‌های پرداخت خواستار جلسه به منظور توافق دو طرفه شده است و برخی دیگر از شنیده‌ها حاکی از فرستادن نامه برای پی اس پی ها و اخطار قطع خدمات به آن‌ها در صورت تمدید نکردن قراردادها دارد اما آنچه در این روند حائز اهمیت است پایبندی شرکت‌های پرداخت به توافق جمعی به‌منظور احقاق حقی است که امیدواریم تحقق یابد.






ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر