02 آبان 1396 - 13:45
پرویزیان مطرح کرد؛

دلایل عدم استقبال از کارت‌های اعتباری/ بازنگری در کارمزد بانک‌ها

رییس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تعیین تکلیف مشتریان موسسه منحله ثامن الحجج، از برنامه بانک مرکزی برای بازنگری در پرداخت کارمزدها خبر داد.
کد خبر : ۷۶۶۰۶
پرویزیان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، کوروش پرویزیان در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی تراکنش ایران (ITE ۲۰۱۷) و در جمع خبرنگاران در رابطه با برنامه شبکه بانکی برای بازنگری در پرداخت کارمزدها گفت: بانک مرکزی در حال انجام طرح جامعی در حوزه فناوری بوده که در اینباره نظرات بسیاری از مراجع از جمله کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی را مورد بررسی قرار داده، اما موضوعی که در حوزه کارمزدها مهم است، اینکه سرمایه‌گذاری‌های سنگینی بانک‌ها در حوزه پرداخت انجام داده‌اند که نیاز به توسعه دارد و لازم است سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه نظام‌های پرداخت شکل بگیرد.


وی ادامه داد: برای اینکه بتوان سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه نظام‌های پرداخت برای رفاه حال بیشتر مردم انجام شود، ناچارا باید هزینه‌های آن به گونه‌ای تامین شود که ما انتظار داریم از محل اصلاح نظامات کارمزدی این اتفاق صورت بگیرد.


پرویزیان گفت: موضوعی که صاحبان کسب و کار را همواره آزار داده این است که شبکه بانکی همه درآمد خود را از محل اعطای تسهیلات به دست می‌آورد، اما با بازنگری در نظام کارمزد بخشی از هزینه‌ها، از این بخش تامین شده و به صورت عادلانه بین بازیگران مختلف در این عرصه تقسیم شود که هم مشتریان شبکه بانکی و پذیرندگان آن که برای کسب و کار خود از این سرویس استفاده می‌کنند و نهایتا شبکه بانکی بهره مند می شوند.


وی با اعلام آمادگی شبکه بانکی برای سرمایه‌گذاری بیشتر متناسب با تکنولوژی روز دنیا گفت که حتما قبل از این و همراه آن لازم است تا نظام کارمزدها اصلاح شود. رییس کانون بانک‌های خصوصی که عاملیت تعهدات موسسه منحله ثامن‌الحجج را بر عهده داشت، در رابطه با آخرین وضعیت آن توضیحاتی ارایه کرد.


پرویزیان گفت: هیات تصفیه‌ای از سمت دستگاه‌های قوه قضاییه، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌هی نظارتی شکل گرفت که کلیه مسئولیت‌های قانونی در ارتباط با تعیین تکلیف دارایی‌ها، ‌تسهیلات اعطایی و موضوعات مرتبط را به عهده گرفت که بانک پارسیان نیز تنها ابلاغیه‌های بانک مرکزی را متناسب با جدول زمان‌بندی که اعلام کرده‌اند، اجرا کرده بنابراین منتظر هستیم تا بانک مرکزی سقف‌های بالاتر را زودتر از موعد اعلام و بتوانیم تعهدات خود را در اینباره انجام دهیم.


وی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته بود و امیدواریم بتوانیم تعهداتی که قبلا از سوی بانک مرکزی و پارسیان به سپرده‌گذاران داده شده را انجام دهیم، گفت: البته فرآیند پرداخت‌هایی که موعد آنها رسیده در حال انجام است و ارقام ۱۰۰ میلیون تومانی در حال تکمیل پرداختی هستند.


مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به کلیه افرادی که تعیین تکلیف نشده و حدود ۵۰۰۰ مشتری بودند، بیان داشت: این افراد می‌توانند تا سقف ۳۰۰ میلیونی که بانک مرکزی قبلا اعلام کرده را استفاده کنند.


پرویزیان درباره پرداخت مبالغ بالاتر نیز گفت: در این رابطه بر اساس نظر هیات تصفیه و ابلاغیه بانک مرکزی اقدام خواهد شد. وی در مورد چگونگی تامین منابع برای پرداخت‌ها و خط اعتباری که بانک مرکزی اختصاص می‌دهد، توضیح داد: این منابع از وجوه مختلفی تاکنون تامین شده که خط اعتباری بانک مرکزی، وجه نقد خود موسسه، بخشی از تسهیلات وصولی و همچنین بخشی هم از سپرده‌هایی که نزد بانک‌ها قرار داشت. همچنین فروش اموال ثامن‌الحجج نیز راه دیگر برای تامین منابع بود ولی کار ساده‌ای نیست و امیدواریم با تصمیمی که مسئولان ذیربط می‌گیرند بزودی بتوان سقف را افزایش داد.


بخش دیگری از اظهارات رییس کانون بانک‌های خصوصی به نحوه ارایه کارت‌های اعتباری در شبکه بانکی اختصاص داشت. وی در رابطه با چرایی عدم استقبال از توزیع این کارت‌ها گفت: مسئله بسیار مهم در رابطه با کارت‌های اعتباری این است که باید بتوان روابط مشتریان و بانک‌ها را تنظیم کرد. یکی از محصولاتی که بانک‌ها ارایه کرده و در این شرایط بسیار مهم است که بتوان تقاضای کالای داخلی را پوشش داد، این است که مصرف‌کنندگان کالای ایرانی بتوانند منابعی در دسترس وجود داشته باشد که کالا را خریداری کرد که این موضوع در تمامی بانک‌ها امکان‌پذیر است.


وی ادامه داد: اما موضوعی که وجود دارد این است که برخی تنها موضوع دادن اعتبار از طریق کارت را دنبال می‌کنند در حالی که سیستم کارتی در دنیا با آنچه که اکنون در شبکه بانکی ما می‌گذارد، متفاوت است. به عبارتی نوع توانمندی، اعتباری که مشتریان دارند، باعث در اختیار قرار دادن کارت برای آنها می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر