بانک مرکزی اروپا ۳۰ میلیارد یورو اوراق در ماه خریداری می کند

بانک مرکزی اروپا در تازه ترین سیاست گذاری خود، خرید ماهانه ۶۰ میلیارد یورو اوراق قرضه را به ۳۰ میلیارد یورو با هدف افزایش نرخ بهره بانکی کاهش داد.
کد خبر : ۷۶۷۰۷
بانک اروپا

به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از ایندیپندنت، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد برنامه خرید سرمایه را کاهش خواهد داد؛ این در حالی است که پیش از این قرار بود هر ماه ۶۰ میلیارد یورو اوراق قرضه در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی این نهاد پولی اروپایی خریداری شود.


این سیاست جدید بانک مرکزی اروپا حاکی از بالابردن قریب الوقوع نرخ بهره بانکی و همچنین مهر تایید بر روی بهبود وضعیت اقتصادی منطقه یورو از زمان بحران مالی جهان به بعد دارد.


در همین حال بانک مرکزی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد، این بانک از ژانویه سال آینده میلادی برنامه خرید ماهانه سرمایه خود را که شامل اوراق دولتی و دیگر ابزارهای مالی کم ریسک هستند را کاهش خواهد داد و این رویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی تداوم خواهد داشت. بر همین اساس در نهایت بانک مرکزی اروپا خرید اوراق قرضه را به ۳۰میلیارد یورو در ماه کاهش خواهد داد.


همچنین بانک مرکزی اروپا اعلام کرد اگر شرایط اقتصادی اروپا وخیم تر شود، در این صورت آماده افزایش خرید اوراق خواهد بود.


  برنامه بانک مرکزی اروپا اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی از برنامه جدیدی تحت عنوان «اوراق کم بهره» رونمایی کرد و از آن سال به بعد تقریبا ۲ تریلیون و یکصد میلیارد یورو ارزش دارایی های خریداری شده بانک مرکزی اروپا تخمین زده می شود و این کار با هدف تزریق پول به اقتصاد اروپا به منظور تلاش برای حفظ بهبود چرخه اقتصادی این منطقه از زمان بحران مالی به بعد کلید خورده است.


اما این برنامه بطور کامل موفق عمل نکرده و قادر به افزایش قیمت ها در قاره سبز نشده است و همچنان نرخ تورم در منطقه یورو پایین تر از رقم از قبل هدف گذاری شده ۲ درصد است؛ ضمن اینکه رشد دستمزدها هم با کندی پیش می رود.


بر پایه این گزارش، «ماریو دراگی» رییس بانک مرکزی اروپا، گفت: حرکت بانک ها به سمت افزایش نرخ تورم و ثبات وضعیت اقتصادی در منطقه یورو هنوز انجام نگرفته است.


به گفته مقامات جلسه سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا با توجه به شرایط فعلی می توان نرخ بهره فعلی ۰.۴ درصدی را برای سپرده گذاری ها افزایش داد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر