06 آبان 1396 - 10:27
جهانگیری در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات؛

طرح لایحه نظام رسانه در دولت/معرفی نقش رسانه‌ها به مردم و مسئولان

معاون اول رییس جمهور با اعلام دلیل عدم حضور رییس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، گفت: روزنامه نگار شجاع، بااخلاق و متخصص نیاز امروز جامعه است.
کد خبر : ۷۶۷۴۶
جهانگیری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات میدان گفتگو است خصوصا درباره حوزه عمومی کشور و فرصتی است تا نقش مطبوعات و رسانه های مکتوب به مردم و مسئولین معرفی شود.


معاون اول رییس جمهور اظهارداشت: این نمایشگاه ویژگی خاصی دارد زیرا مکانی است که همه جمع می شوند و با گفتگو با یکدیگر بر ظرفیت تحمل کشور و مطبوعات افزوده می شود. وی کثرت کار را دلیل عدم حضور رییس جمهور اعلام کرد و افزود: از اینجا هم از دولتمردان و شهروندان دعوت می‌کنم تا در این یک هفته در این میدان گفتگو حضور یابند.


وی افزود: نمایشگاه مطبوعات میدان گفتگو به ویژه در حوزه عمومی کشور است و فرصتی است تا ظرفیت‌های رسانه ارتقا یابد. مراتب سپاس دولت را از یکایک اصحاب رسانه ابلاغ می کنم و باید حس همدلی و هم نظری با رسانه ها ایجاد شود.


جهانگیری ادامه داد: از رسانه نباید ترسید و حتی اگر زبان نقد تندی داشت باید با آن همکاری کرد. مطبوعات محل اخلاق و انصاف است. روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت و رسانه میدان دوستی است. نیاز به شناخت جایگاه رسانه و حس هم نظری با رسانه داریم و نباید رسانه‌ هراسی داشته باشیم. حتی اگر نقد آنها تند باشد مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف و میدان دوستی و انسجام ملی است، نه محل ترویج بداخلاقی و میدان تفرقه.


معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: هنر رسانه ها این است که به موقع زنگ ها را به صدا در بیاورند تا انحراف ایجاد نشود. رسانه باید دیده و خریده شود تا مرجعیت داشته باشد. اصحاب مطبوعات نیازمند امنیت روانی و شغلی هستند و ما به عنوان دولت مکلف هستیم در این مسیر حرکت کنیم. مطبوعات باید در متن جامعه باشند. روزنامه نگار شجاع، بااخلاق و متخصص نیاز امروز جامعه است.


وی خاطرنشان کرد: لایحه نظام رسانه بیش از یکسال در کمیسیون دولت بحث شده و از وزیر ارشاد تقاضا دارم از نظر مطبوعات هم استفاده شود. مطبوعات با زیان دهی امکان ادامه فعالیت ندارد. جوانمرگی مطبوعات به دلایل مختلف نشانی از عدم توسعه یافتگی کشور است و باید این موضوع جدی گرفته شود.


جهانگیری تصریح کرد: توسعه نیافتگی مطبوعات در همه بخش ها تاثیر خواهد داشت. کشور ما در شرایط ویژه ای قرار دارد و فرصت ها و تهدیدهای مهمی پیش روی ما است و نیازمند درک صحیح از فرصت ها و سرمایه های کشور هستیم.


معاون اول رییس جمهور افزود: مطبوعات محل مسئله شناسی است و انتظار دولت این است که مطبوعات در خلق فرصت ها و گذر از تهدید دولت را یاری کنند. دولت دستاوردهای قابل توجهی دارد و باید بدانیم در سال ۹۲ در زمینه سیاست خارجی در چه جایگاهی قرار داشتیم. رشد منفی به مثبت تبدیل شده، اشتغال زایی و ... که باید این دستاوردها در جهت افزایش امید مردم اعلام شود. دولت تنگناهایی برای پاسخگویی به خواسته های مردم دارد. از همه جریان ها، احزاب و گروها می خواهم تا در جریان توسعه یافتگی و رشد و تحقق اقتصاد مقاومتی دست به دست دولت بدهند.


وی افزود: قالب مطالبات مردم جدی و به حق است و باید برای رسیدن به این مطالبات به راهکارهای واحد برسیم و در ایران فرصت ها و سرمایه های خوبی وجود دارد. مسایل جهانی ما را به این نقطه رسانده که باید سیاست روشن و مشخصی داشته باشیم و ما نیاز به حرکت سریعتر چرخ های اقتصادی داریم.


جهانگیری ادامه داد: ما نیاز داریم در کشور سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام شود و نیازمند همکاری مطبوعات هستیم. ما برای مبارزه با فساد نهادینه شده نیازمند شما (مطبوعات) هستیم. باید این فساد با کمک رسانه های آزاد ریشه کن شود و چالش های مهمی مثل محیط زیست، کمبود آب و ... با کمک مطبوعات حل خواهد شد. معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: از شما می خواهم از استعدادهای جوانان این کشور و ظرفیت عظیم زنان و اقوام و مذاهب استفاده کنید و برای عبور از تنگناها دولت را کمک کنید.


به گزارش ایبِنا، بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از صبح روزجمعه پنجم آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد؛ انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی» در مصلی امام خمینی آغاز به کار کرد و تا ۱۲ آبان همه روزه از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه دایر خواهد بود.


آیین رسمی گشایش این نمایشگاه نیز صبح امروز (شنبه ششم آبان ماه) با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد. در نمایشگاه بیست و سوم مطبوعات و خبرگزاری ها، نمایندگان ۹۴۰ رسانه در قالب ۶۰۰ غرفه در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات حضور دارند.


در نمایشگاه امسال نشریات استانی و محلی در کنار مؤسسات بزرگ مطبوعاتی، روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری به ارائه محصولات رسانه‌ای خود می‌پردازند و در ۷ روز برگزاری نمایشگاه سعی می‌کنند با مخاطبان خود تعامل بیشتری برقرار کنند. در بخش بین الملل نمایشگاه، روزنامه نگارانی از ۴ قاره به نمایشگاه آمده اند و در نشست‌های تخصصی که موضوع اصلی آن «تعامل رسانه ای» است، شرکت می‌کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر