09 آبان 1396 - 12:05

سهام ۴ شرکت صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس عرضه می شود

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از عرضه سهام ۴ شرکت صندوق ذخیره فرهنگیان با هدف شفاف سازی و جذب نقدینگی در بورس خبر داد و گفت: با ورود این شرکت ها، بخش عمده ای از شرکت های تابعه صندوق بورسی می شوند.
کد خبر : ۷۶۹۱۳
صندوق ذخیره فرهنگیان

به گزارش ایبِنا از ایرنا٬ «مهدی نیکدل» در یک نشست خبری در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس٬ بانک٬ بیمه و خصوصی سازی، با بیان اینکه حدود ۶۵۰ شرکت در بورس و فرابورس تهران پذیرفته شده و فعال هستند، افزود: یکی از اهداف و اولویت های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ورود شرکت های تابعه آن به بورس است.


وی یادآور شد: ورود چهار شرکت جدید مطرح شده است که با ورود این شرکت ها به بورس و فرابورس، بخش عمده شرکت های تابعه صندوق فرهنگیان بورسی خواهند شد. نیکدل ادامه داد: بدین ترتیب هلدینگ پتروفرهنگ٬ پتروشیمی مروارید٬ بیمه معلم و شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران وارد بورس می شوند.


وی با بیان اینکه از سایر نهادهای مالی بازار سرمایه همچون صندوق زمین و ساختمان استفاده خواهیم کرد، گفت: مقدمات تشکیل صندوق زمین و ساختمان برای یکی از پروژه های ساختمانی شرکت ساختمانی معلم در حال انجام است.


مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره احتمال تبدیل شدن این صندوق به هلدینگ بورسی نیز گفت: هدف از حضور صندوق ذخیره فرهنگیان در بازار بورس، ورود شرکت های تابعه و دارایی های آن به بازار سهام بوده و ورود خود موسسه به بورس٬ مطرح نیست.


این مقام مسئول درباره اهداف حضور در بورس گفت: یکی از خواسته های فرهنگیان عضو، دریافت سهم الشرکه واقعی خود در زمان بازنشستگی است. وی دلیل دیگر ورود شرکت ها به بورس را نیاز به نقدینگی مناسب برای پرداخت ماهانه سهم الشرکه بازنشستگان در مبالغ کلان عنوان کرد و افزود: حضور شرکت های تابعه صندوق در بازار سهام، موجب افزایش نقدپذیری دارایی های صندوق می شود.


نیکدل یادآور شد: افزایش نظارت یکی دیگر از نتایج مثبت ورود شرکت های تابعه به بورس است. وی افزود: بهترین راه جلوگیری از تکرار مسایل و حاشیه های مطرح شده درباره صندوق، قرار گرفتن موسسه و شرکت های تابعه در اتاق شیشه ای بورس است تا صاحبان موسسه بتوانند در هر زمان به نظارت بر سرمایه و دارایی خود بپردازند.


مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره مشکلات بانک سرمایه و تسهیلات معوق این بانک گفت: کل سهام شرکت های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه به ارزش دفتری ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال و معادل حدود ۴۷ درصد از سهام بانک است.


وی یادآور شد: این رقم کمتر از پنج درصد دارایی ۴۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریالی مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در اسفند ۱۳۹۵ است. نیکدل با اشاره به سهم هر یک از اعضا از تسهیلات معوق بانک سرمایه گفت: مطالبات بانک سرمایه جزو ‌دارایی سهامداران موسسه نبوده و متعلق به سپرده گذران بانک است که با توجه به تعهد بانک مرکزی، نگرانی خاصی وجود ندارد.


وی افزود: از اینرو در صورت بازگشت همه مطالبات این بانک، این ارقام به حساب فرهنگیان عضو موسسه واریز نخواهد شد و افرادی که ادعا می کنند بازگرداندن مطالبات بانک سرمایه به معنی بازگرداندن این مبالغ به جیب فرهنگیان است، در اشتباه هستند.


طرح ۱۳ شکایت علیه بدهکاران


نیکدل درباره نتیجه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در یک سال اخیر صندوق ذخیره فرهنگیان دوره پرتنش و پرچالشی را سپری کرد. وی یادآور شد: با وجود اظهارات نسنجیده ای که بر فعالیت های اقتصادی این موسسه و منافع فرهنگیان عضو آن تاثیرات منفی برجای گذاشت، با مدیریت صحیح این جریانات و اعتماد سازی در میان فرهنگیان و شرکای اقتصادی موسسه، از آثار مخرب این اتهامات تاحدی کاسته شد.


مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان یادآور شد: البته سودآوری موسسه تحت تاثیر قرار گرفته است. وی بیان داشت: در یک سال گذشته با ارتباط دادن مطالبات بانک سرمایه با سرمایه معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، تلاش کردند افکار عمومی و به ویژه فرهنگیان عضو موسسه را از موضوعات اصلی منحرف کنند.


مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: هیات اجرایی کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در طول یکسال گذشته قریب به ۱۰۰ هزار برگ سند از موسسه و شرکت های تابعه را بررسی کرده و همه ارکان موسسه با آنها همکاری لازم را داشته اند.


وی ادامه داد: این صندوق هیچ نگرانی بابت انتشار این اسناد ندارد و همواره از تحقیق و تفحص در راستای حفظ منافع فرهنگیان استقبال کرده است. وی افزود: گرچه اعضای هیات تحقیق و تفحص نیز تعهد داده بودند که تا مشخص شدن نتیجه نهایی و برای جلوگیری از تبعات منفی هرگونه انتشار اطلاعات نامنسجم، از اظهارات و مصاحبه خودداری کنند اما بازهم برخی از این افراد عامدانه اقدام به انتشار اطلاعات دستچین شده، هدفمند و جهت دار به ویژه در ایام انتخابات ریاست جمهوری کردند.


وی ادامه داد: در نهایت هیات تحقیق و تفحص اعلام کرده اند که گزارش نهایی را تا پایان آبان ماه ۱۳۹۶ در صحن مجلس قرائت می کنند. به گفته نیکدل، در کنار بررسی هیات تحقیق و تفحص، صندوق ذخیره فرهنگیان، پیگیر مطالبات بانک و سایر شرکت های تابعه است و به هیچ وجه در زمینه حفظ منافع فرهنگیان کوتاهی نمی کند. وی گفت: در طول یکسال گذشته ۱۳ مورد شکایت رسمی علیه بدهکاران انجام شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر