12 آبان 1396 - 10:28

انجماد ۶۰ درصد دارایی بانک ها

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از انجماد ۶۰ درصد دارایی بانک ها خبر داد.
کد خبر : ۷۷۰۴۶
پورابراهیمی

به گزارش ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی شب گذشته در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه یکی از چالش های نظام بانکی ما جدا شدن از مأموریت های اصلی اش و رفتن به سمت اقداماتی مانند بنگاه داری است،  افزود: بنابراین ناکارآمدی بانکی در پشت تورم مخفی شد و عملاً بانک ها را در فضای رقابتی و واقعی اقتصاد نمی توانیم ارزیابی کنیم.


وی گفت: با توجه به اینکه تورم در اقتصاد، مدیریت شده و تک رقمی شده است اکنون معضل ناکارآمدی در افشای اطلاعات مالی بانک ها نشان دهنده کسری در بسیاری از این بانک هاست.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: علت اصلی این است که بانک ها در سال های پس از انقلاب علاقمند بودند از میوه تورم در اقتصاد کشور سود ببرند و این موجب شد شرایط خاص در اقتصاد کشور پدید آید. وی گفت: هیچ کدام از بانک های کشور در نظام اقتصادی ما عقود مشارکتی را به نحوی که در قانون مقرر کرده، عملیاتی نکرده است.


پورابراهیمی با اشاره به اینکه ضمانت های اجرایی ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید دیده شده است، گفت: مجلس بر روی این قانون پافشاری دارد زیرا در شرایط کنونی اقتصادی کشور نیاز به تأمین مالی بنگاه های اقتصادی داریم.


وی با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک مرکزی بیش از ۶۰ درصد دارایی های بانک ها فریز شده است، افزود: مجموعه بانک های ما به علت بنگاه هایی که نگه داشته اند عملاً قدرت وام دهی ندارند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر