15 آبان 1396 - 12:04

رفع تنگناهای بانکی با حذف دلار از مبادلات بین‌المللی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تغییر ارز و حذف دلار از مبادلات بین‌المللی تنگناهای بانکی را از بین می‌برد.
کد خبر : ۷۷۲۰۹
پول

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، محمد حسینی با اشاره به تاثیر دلار بر وضعیت اقتصادی کشور اظهارداشت: در سال‌های اخیر بعد از اجرای برجام موضوعی که تاثیر منفی بر تاثیرات توافق هسته‌ای گذاشت مبادلات بانکی بر اساس دلار بود و از سوی دیگر در بانک مرکزی برای تنظیم صورت حساب‌ها از دلار استفاده می شود.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ارز انتخابی کشور ما از پشتوانه آمریکا برخوردار است، ادامه داد: وقتی دلار واحد پول آمریکا محسوب می شود و این کشور تلاش دارد با تحریم های دلاری به ما آسیب بزند باید مراودات مالی بین ایران و بانک های کشورهای دیگر با ارز دیگری صورت گیرد تا کمتر آسیب اقتصادی را تجربه کنیم.


نماینده مردم تفرش در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مبنا قرارداد ارز دلار معضلاتی در زمینه واردات و صادرات برای کشور ایجاد کرده است، بیان داشت: با توجه به مواضع اخیر ترامپ و ادامه دار بودن شیطنت های رئیس جمهور آمریکا باید هر چه سریع تر تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور روسیه در زمینه حذف دلار از مبادلات بین‌المللی را اجرایی کنیم.


وی با بیان اینکه تغییر ارز باعث می شود از تنگناهای بانکی عبور کنیم، گفت: باید این نگاه را در اروپا ایجاد کنیم که با ارز یورو با ما وارد مراودات بین المللی شود، البته در این زمینه باید مطالعه دقیقی صورت گیرد و ارزی انتخاب شود که در آینده زمینه آسیب رسانی مانند دلار از سوی آمریکا را ایجاد نکند.


این نماینده مجلس اظهارداشت: انتظار می رود که بانک مرکزی هرچه سریعتر مطالعات خود را دراین زمینه آغاز کند و در صورتی که حذف دلار نیازمند قوانین و دستورالعمل مصوبه مجلس است آن را تهیه و ارسال کند چرا که با تغییر واحد ارز مشکلات ارزی کشور کمتر خواهد شد.


حسینی در ادامه به کشورهایی که حاضر به مبادلات بین المللی غیر دلاری هستند اشاره کرد و گفت: کشورهای عربی از جمله قطر و امارات از مبادلات بین المللی با ارز خودشان استقبال می کنند با توجه به دیدار رهبری با پوتین به نظر می رسد روسیه دراین زمینه پیش قدم شود و کشورهای اروپایی نیز بخواهند یورو را برای اینکه شکنندگی کمتری پیدا کند،  جایگزین کنند.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترکیه نیز از کشورهای اروپایی تبعیت خواهد کرد، بیان داشت: کشور چین نیز بیشترین خرید نفتی دارد و ما از این کشور کالاهای فراوانی وارد می کنیم بنابراین آنها نیز از همکاری جدید با ایران در زمینه ارزی استقبال خواهند کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر