17 آبان 1396 - 08:36
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اعلام کرد؛

بهره گیری از ارزهای ملی ۲۰ کشور امکان پذیر شد

مدیراداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه سرعت انعقاد پیمان های پولی با کشورهای دیگر به ایجاد زیرساخت ها در کشور باز می گردد،از امضای تفاهمنامه استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با ۲۰ کشور خبر داد.
کد خبر : ۷۷۳۱۹
بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا، صمد کریمی که شب گذشته در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافته بود، با بیان این مطلب افزود: با ۲۰ کشور تفاهمنامه برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات داریم و با ترکیه و پاکستان پیمان پولی انعقاد کرده ایم که در حال اجراست.


وی افزود: از سال ۹۲ بحث پیمان های پولی آغاز شده است و برای کشورهایی که با آنها مبادله اقتصادی داریم الگوهای پیمان پولی کشور را ارسال کرده ایم اما تاکنون پاسخی نگرفته ایم.


کریمی گفت: برای پیمان های پولی باید بسترهای لازم ازجمله تحریم نبودن طرف مقابل و امکان باز کردن حساب های ارزی در بانک های دو کشور فراهم باشد.


وی اضافه کرد: مذاکرات با کشورها درباره انعقاد پیمان های پولی با جدیت بانک مرکزی رو به پیشرفت است.


مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: اکنون فاصله نرخ ارز مبادله ای با نرخ ارز بازار ۱۵ و نیم درصد است که در مقایسه با گذشته این فاصله کم شده است.


کریمی افزود: در بازار بین بانکی ارزی کشور، دلار وجود ندارد اما در شبکه های صرافی مجاز از دلار استفاده می شود که این عملیات ارزی باید به مرور وارد سیستم بانکی شود.


وی گفت: بانک مرکزی راهبردهای گوناگونی برای پیمان های پولی دارد و بر اساس یک راهبرد حرکت نمی کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر