عقد قرار داد تجاری ۲۵۳ میلیارد دلاری آمریکا و چین

روسای جمهور چین و آمریکا در دیدار با یکدیگر قرار دادهای تجاری متعددی به ارزش بیش از ۲۵۳ میلیارد دلار امضاء کردند.
کد خبر : ۷۷۳۷۱
ترامپ

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از آسوشیتدپرس، در راستای دیدار دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با همتای چینی خود «ژی جینگ پینگ» در پکن، دو طرف قرار دادهای تجاری به ارزش ۲۵۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار امضاء کردند.


قرار دادهای امضاء شده در مراسمی با حضور روسای جمهور دو کشور در راستای فروش تراشه های ساخت آمریکا، موتورهای جت و قطعات خودرو آمریکایی است و بخش دیگر آن شامل همکاری در چارچوب گاز شیل و یادداشت تفاهم توسعه صنعتی است. البته هدف از این قرار دادها خنثی کردن شکایات آمریکا در مورد سیاست های تجاری چین است.


به نظر می رسد بخش دیگری از این قرار دادهای امضاء شده حاکی از خرید شرکت های گوشی همراه چینی و خطوط هوایی و سایر بخش ها است که برای دیدار ترامپ کنار گذاشته شده بودند.


در همین حال دونالد ترامپ باز هم از شکاف عمیق کسری تراز تجاری آمریکا با چین صحبت به میان آورد و در هفته گذشته این موضوع را وحشتناک و نگران کننده عنوان کرده بود و پکن را متهم به انجام تجارت ناعادلانه کرده بود.


ترامپ اعلام کرده بود که روابط تجاری غیر منصفانه و یک طرفه با چین را تغییر خواهد داد؛ اما پکن را برای نهایت استفاده بردن از آمریکا را در گذشته سرزنش نکرده است.


رییس جمهور آمریکا گفت: تجارت میان دو کشور خیلی منصفانه برای آمریکا نبوده  و صحبت از کسری تراز تجاری میان دو کشور را به میان آورده بود.


ترامپ خواهان اقدام فوری برای تجارت غیر منصفانه که منجر به شکاف عمق کسری تراز تجاری به دنبال موانع دسترسی به بازار و سرقت حقوق معنوی شرکت های آمریکایی می شود، شده بود.


همتای چینی دونالد ترامپ در این باره گفت: پکن معتقد است که همکاری میان دو کشور، «تنها گزینه درست» است و روابط چین و آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است.


 در سفر ترامپ به چین، چندین مدیران عامل شرکت های آمریکایی و وزیر بازرگانی آمریکا او را همراهی می کنند. برخی از گروهای فعال تجاری ایالات متحده ابراز نگرانی کرده اند که برخی از این قرارداد می تواند به هزینه رفع شکایات طولانی مدت آمریکا نسبت به عدم دسترسی شرکت های ایالات متحده به بازار کمک کند.


«ویلیام زریت»، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در چین گفت: این نشان می دهد که ما رابطه قوی و پر جنب و جوش اقتصادی دو جانبه داریم، اما هنوز هم باید بر روی هماهنگ کردن زمینه بازی تمرکز کنیم، زیرا شرکت های آمریکایی همچنان در معرض آسیب قرار  گرفتن به دلیل کسب و کار در چین هستند.


بر پایه این گزارش، مجموع مازاد تجارت چین با آمریکا در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۲۳ میلیارد دلار اعلام شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر