19 آبان 1396 - 11:21
ایبِنا گزارش می دهد؛

شرکت‌های پرداخت در کشاکش انحصار تبلیغات

ایجاد انحصار برای تبلیغات شرکت های پی اس پی و واگذاری تبلیغات تلویزیونی به شرکت توسکا از زیرمجموعه های همراه اول، مشکلاتی برای شرکت های پرداخت ایجاد کرده است.
کد خبر : ۷۷۳۷۸
vas

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بحث بر سر توافق صنفی مدیران شرکت‌های پی اس پی در خودداری از تمدید قرارداد با شرکت جیرینگ به‌ عنوان نماینده اپراتور همراه اول در ارائه سرویس‌های کدهای دستوری بر بستر موبایل داغ بود که شوک بزرگتری به صنعت پرداخت کشور با نام همراه اول و توسکا سر تیتر خبرها شد.


ماجرا از این قرار بود که تبلیغات خدمات ارزش افزوده VAS به شرکت توسکا از زیر مجموعه های شرکت همراه اول واگذار شد. سازمان صدا و سیما طی نامه ای به کلیه موسسات و شرکت های طرف مشارکت خود اعلام کرد؛ «من بعد کلیه برنامه ها و طرح های مشارکتی در حوزه خدمات ارزش افزوده  VAS و کلیه سرویس های پیرامون آن، می بایست به شرکت توسکا ارجاع و پس از دریافت مجوز همکاری و نامه تاییدیه آن شرکت نسبت به مشارکت فی ما بین اقدام شود. بدیهی است کلیه قراردادها و مصوبات قبلی از تاریخ ۹۶.۷.۲۶ کان لم یکن تلقی می شود. »


این در حالی بود که چند روز قبل از این در نامه ای دیگر که از سوی معاون منابع مالی سازمان صدا و سیما در این سازمان ابلاغ شد آمده بود که؛ «از آنجا که مزایده طرح پروژه خدمات ارزش افزوده  VAS به صورت سرویس های متنی، کدهای دستوری، صوتی، آهنگ انتظار، چند رسانه ای انجام و برنده آن مشخص شده و کلیه تعهدات خود را عملیاتی نموده است، انجام هرگونه مشارکتی از تاریخ ۹۶.۷.۱۵ با صاحبان کالا و خدمات ممنوع است.» کارشناسان صنعت پرداخت معتقدند این اتفاق، موجب انحصار در فروش تبلیغات در صدا و سیما به عنوان رسانه ملی، می شود.


تبلیغات تحت تاثیر حواشی


براساس این گزارش، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از عدم ارجاع این موضوع به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایبِنا خبر داد و افزود: گفته می‌شود واگذاری خدمات ارزش افزوده VAS به شرکتی که زیر مجموعه اپراتور همراه اول است ضد رقابتی است و در این مسئله به‌ طور طبیعی باید شورای رقابت یا صدا و سیما ورود کند.


بی توجهی صدا و سیما به بخش خصوصی


اما با گذشت بیش از یک ماه از این موضوع، ابراهیم حسینی نژاد، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان از بی نتیجه ماندن مذاکرات با شرکت توسکا به خبرنگار ایبِنا خبر داد و در اینباره، افزود: بدیهی است که این سیستم باید اصلاح شود و شرکت های پرداخت نیز همچنان به دنبال مذاکره با توسکا هستند تا اصلاح و تغییری در این روند ایجاد شود.


وی افزود: اما به نظر من با توجه به روند طی شده، امیدی به اصلاح این روند نیست و شرکت های پرداخت باید به زودی با پیگیری این موضوع از مراجع ذی صلاح از جمله شورای رقابت، وضعیت فعلی را اصلاح کنند.


این فعال حوزه پرداخت در ادامه توضیح داد: از آنجایی که تنها ابزار تبلیغات ATL (تبلیغات بصری و رسانه ای) شرکت های پرداخت، صدا و سیما است، به طور حتم اینگونه قراردادهای انحصاری نه تنها برای ما بلکه برای همه صنایع مشکل آفرین خواهد بود.


حسینی نژاد با اشاره به اینکه ما همه تلاش خود را در این مسیر به کار خواهیم گرفت، گفت: به نظر من صدا و سیما با ادامه این روند در بلند مدت با مشکلاتی مواجه خواهد شد زیرا با عدم حمایت از بخش خصوصی، در مسیر منویات رهبر معظم انقلاب حرکت نمی کند و نه تنها هیچگونه حمایتی از این بخش  ندارد، بلکه با این روند از توسعه و فعالیت بخش خصوصی نیز جلوگیری می کند.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان در ادامه اظهارداشت: به طور حتم در صورت عدم اصلاح این روند، شرکت های پرداخت به سمت تبلیغات در رسانه هایی خواهند رفت که هیچگونه وابستگی به صدا و سیما ندارد و با ادامه این روند، صدا و سیما، شرکت توسکا و شرکت پرداخت متضرر خواهند شد.


وی در ادامه تاکید کرد: شرکت های پرداخت در حال مذاکره و بررسی این موضوع هستند اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است. حال با توجه به همه این اتفاقات و اهمیت جایگاه خدمات پرداخت موبایلی در زندگی مردم و تاثیرگذاری خدمات PSP و نقش تبلیغات در رشد و سرعت این خدمات، باید منتظر اقدام جدی شورای رقابت و مراجع ذی صلاح در اینباره باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر