20 آبان 1396 - 12:31
ایبِنا گزارش می دهد؛

ورود بیت کوین به بورس درکوتاه مدت میسرنیست

یک صاحب نظر بانکداری الکترونیک با بیان اینکه ورود بیت کوین در بازارهای مالی و بازار سرمایه در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، گفت: ایران درحال حاضر در مرحله تبیین و معرفی ارزهای رمزگذاری شده است.
کد خبر : ۷۷۴۲۲
بیت کوین

به گزارش ایبِنا، با گرم شدن بازار بیت کوین و ارزهای رمزگذاری شده در دنیا، در ایران نیز فعالان بازار پول و سرمایه به فکر استفاده از این ارز و ورود آن به معاملات افتاده اند. به نوعی که حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا اخیرا از تشکیل یک کمیته کاری که در مراحل مطالعه و بررسی ظرفیت‌هایی برای بهره گیری از بیت کوین است، خبر داده و در این باره افزود: ما قصد داریم با تشکیل این کمیته متوجه شویم که بیت کوین در آینده چه تبعاتی را روی صنعتی که ما در آن فعال هستیم، می‌گذارد.


وی در واکنش به اینکه آیا قرار است معاملات بورس‌کالا با بیت کوین انجام شود؟، توضیح داد: ما هنوز در آغاز راهیم ضمن اینکه بورس‌کالا قادر نیست به‌عنوان یک نهاد مستقل انجام معامله را با بیت کوین به رسمیت بشناسد زیرا نهاد رسمی تنظیم مقررات در این زمینه بانک مرکزی است و بورس‌کالا به‌عنوان جزئی از یک کل قادر نیست چنین کاری بکند.


مدیرعامل بورس‌کالا ادامه داد: کاری که ما قرار است  انجام دهیم بررسی تبعات فراگیر شدن معاملات بیت کوین بر بورس‌کالا و صنایع بازار سرمایه است.


شفافیت اصل اول در بازارهای مالی و سرمایه


اما با توجه به اینکه برخورد با بیت  کوین در دنیا با واکنش های متفاوتی از سوی دولت ها مواجه شده است و در ایران نیز قوانین و مقررات مشخصی برای ارز های رمزگذاری شده وجود ندارد، ورود بورس کالا به چنین مباحثی، اقدامی عملی و کارشناسی شده است یا خیر؟ در همین راستا، ایمان اسلامیان در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا درباره ورود بیت کوین به بورس کالا، اظهار داشت: بحث پول های الکترونیکی و ارزهای رمزنگاری شده از جمله مباحث جدید در ادبیات مالی دنیا است و دولت ها طی سال های اخیر با احتیاط و به نوعی محافظه کاری با پول های رمزنگاری شده برخورد می کنند.


وی ادامه داد: به عنوان مثال در روسیه نگاه به این ارزهای رمزگذاری شده، انقباضی و بسته است و به دلیل مباحثی مانند پولشویی، انضباط مالی و همچنین موضوعاتی از جمله آشوب های مالی که از اراده دولت ها خارج است، باعث شده تا برخوردها در مقابل این نوع ارز با بیم و امید همراه باشد.


این صاحب نظر بانکداری الکترونیک در این باره گفت: درباره ورود بیت کوین به بورس کالا، تاکنون موضوعی مطرح نشده است و به نظر من به دلیل مولفه های تاثیرگذار بر بها و ارزش این ارزها که از اراده ی فروشنده و خریدار خارج است و همچنین ضعف قوانین و مقررات، اجرای این طرح در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.


اسلامیان در ادامه افزود: از طرفی توجه به این نکته ضروری است که ارزهای رمزنگاری شده، به دلیل اینکه از امنیت و اطمینان کاملی برخوردار نیستند، در حال حاضر امکان ورود به بازارهای مالی را ندارند زیرا اصل اول در این بازارها، شفافیت و اطمینان است.


وی در پایان تاکید کرد: به نظر من با توجه به شرایط فعلی مهمترین اصل در حال حاضر، ایجاد شفافیت درباره این ارزها و رفع ضعف قوانین در این زمینه است. ایران در حال حاضر در مرحله تبیین و معرفی این ارزها است.



برچسب ها: ارز بورس بیت کوین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر