آشنایی با مفاهیم اقتصادی-۲۴/

بیمه‌نامه «فرست لاس» First Loss چیست؟

بیمه نامه فرست لاس (first loss) نوعی از بیمه نامه آتش سوزی است که اولین آتش سوزی یا اولین خسارت را تحت پوشش خود قرار می دهد.
کد خبر : ۷۷۴۵۸
آتش

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در شرایطی از بیمه نامه فرست لاس استفاده می شود که بیمه گذار مطمئن است هر اندازه خسارت شدید باشد امکان از بین رفتن تمامی مورد بیمه وجود ندارد یا اینکه اموال بیمه شده در سطح جغرافیایی بسیار وسیع و پراکنده است و بر اثر حادثه فقط بخشی از آن دچار خسارت می شود و همچنین می شود آن را به چندین ریسک مستقل تقسیم کرد که برای مورد بیمه از نظر سرمایه، خطر های بیمه شده و سایر عوامل سرمایه فرست لاس محاسبه کرد.


در مواردی که محاسبه سرمایه کل مورد بیمه امکان پذیر نبود و مرتب در حال تغییر است (مثل انبارهای عمومی) از بیمه نامه فرست لاس استفاده می شود.


اصولاَ در برخی از رشته ها تمام اموال در معرض خطر نیستند نظیر سرقت در اینگونه موارد به جای اینکه مورد بیمه به ارزش کل بیمه شود آن را به حداکثر مبلغی که مبین حداکثر خسارت وارده بر اثر تحقق خطر بیمه شده است بیمه می کند.


 در زمینه بیمه نامه های فرست لاس به ۳ نکته به شرح ذیل باید توجه شود:


۱-حداکثر تعهد بیمه گر در هر حادثه مبلغ بیمه شده (ارزش فرست لاس) است و به هیچ وجه از این رقم تجاوز نمی کند.


۲-حق بیمه بر اساس سرمایه کل تعیین می شود لذا بیمه گزار موظف است که ارزش کل مورد بیمه را در حد امکان برای محاسبه حق بیمه اعلام کند.


۳- بیمه گر در نرخ حق بیمه بر اساس شرایط فرست لاس تخفیف خاص اعمال می کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر