23 آبان 1396 - 10:05
آشنایی با مفاهیم اقتصادی-۲۶/

همه خدمات بانکی زیر سقف سوپر مارکت‌ها

سوپر مارکت مالی با ارایه انواع خدمات بانکی در زیر یک سقف، برای مدیریت کردن تمامی دارایی‌ها به مشتریان کمک می‌کنند.
کد خبر : ۷۷۶۱۵
سوپر مارکت مالی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، طی یک سال اخیر خبرهایی از تاسیس سوپر مارکت مالی برخی بانک ها به گوش رسیده که شاید در لحظه اول مشتری هیچگونه اطلاعاتی از آنها نداشته باشد اما با ورود به یکی از این سوپر مارکت ها و مواجه با انبوهی از خدمات، شگفت زده خواهد شد.


اما سوپر مارکت مالی چیست؟


سوپر مارکت مالی شرکت یا بانکی است که خدمات گسترده مالی را در زیر یک سقف ارائه می‌دهد. برای مثال برخی از مؤسسات مالی، خدمات بورس، اوراق با درآمد ثابت، بیمه و بعضاً مشاوره املاک را در کنار خدمات بانکی به مشتریان ارائه می کنند.


برای مشتریان، مدیریت کردن تمامی دارایی ها با یک موسسه می تواند تبادلات مالی و برنامه ریزی را سهل تر و کاراتر کند، زیرا دیگر نیازی به انتقال دائم پول از یک مؤسسه به مؤسسه دیگر نیست. برای مؤسسات نیز این روابط فراگیر بین حوزه های مالی مختلف از تخصصی شدن در یک جنبه مالی، سودآورتر است. موسسات مالی از این جهت انگیزه تبدیل شدن به سوپر مارکت مالی را دارند که تمام گردش مالی کسب و کار مشتریان را از آن خود کنند.


سرآغار سوپر مارکت مالی


پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸، انتقادهایی به درهم تنیدگی حقوقی این نهادهای مالی وارد شد و کارشناسان از آنها به عنوان بنگاه های بسیار بزرگی که موجب افزایش ریسک سیستماتیک بازار مالی می شوند یاد کردند که این تغییرات منجر به تغییر مدل این سوپر مارکت های مالی شد.


سوپر مارکت های مالی در ایران


در حال حاضر، اکثر بانک ها با تفکیک سهامداری مستقیم بانک در این بنگاه های مالی و تشکیل هولدینگ های سرمایه گذاری، به طور غیرمستقیم عرضه کننده این خدمات هستند. اخیراً برخی از بانک ها برای فروش خدمات متنوع مالی زیر یک سقف تلاش هایی کرده اند. برخی از بانک ها باجه هایی را برای ارائه خدمات بورس یا بیمه در شعب خود در نظر گرفته اند.


با این حال بازار پول ایران شاهد چند تجربه عملیاتی گسترده در راستای برداشتن مرزهای بازار پول و بازار سرمایه بوده است. این تجربیات بسیار نزدیک به مدل جدید سوپر مارکت های مالی در دنیا هستند. زیرا هیچ ادغام و تملکی انجام نمی گیرد و با تکیه بر بسترهای فناوری لازم، خدمات بنگاه های مالی مختلف در پیشخوان بانک ها ارائه می شود و بانک ها از کارمزد خدمات در سطح واسطه گری مالی برخوردار خواهند شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر