بیمه های ناپیدای زلزله کرمانشاه!

هیچ تردیدی در اینکه ۸۰درصد ظرفیت های بیمه کشور خالی بوده وتاسیس صندوق حوادث طبیعی یک الزام است،نیست اما بیمه نامه هایی وجود دارند که درباره زلزله کرمانشاه به آنها کمتر اشاره شده است.
کد خبر : ۷۷۶۹۷
زلزله کرمانشاه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در ساعت های اولیه پس از زلزله قدرتمند ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه که تاکنون منجر به فوت حدود ۵۰۰ نفر از هم وطنان شده، تقریبا تمامی مسئولین از بیمه نبودن بیشتر اموال و اشخاص در این استان سخن گفتند.


عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی بدرستی خواستار جدی تر گرفته شدن لایحه تاسیس صندوق حوادث طبیعی در کشور شده است؛ لایحه ای که سالهاست تصویب آن بدون در نظر گرفتن حادثه خیز بودن کشور در کشاکش مسائل حقوقی تصویب نشده است و این موضوع در هر حادثه طبیعی بار دیگر پررنگ تر از قبل مطرح می شود.


 بعد از گذشت تقریبا ۷۲ ساعت از زلزله کرمانشاه که خسارات فراوان جانی و مالی برجای گذاشت، به جز شرکت بیمه ایران هنوز هیچ شرکت دیگری تعداد بیمه نامه های صادر شده خود را درباره مناطق آسیب دیده اعلام نکرده است.


بیمه ایران نیز می گوید که در نخستین روز ارزیابی و پرداخت خسارت واحدهای تحت پوشش بیمه، با ۸ اکیپ ۳ نفره در شهر سرپل ذهاب ۷۵ پرونده را رسیدگی و حدود یک میلیارد تومان خسارت در وجه بیمه گذاران پرداخت کرده است. این شرکت می گوید که با توجه به بیمه نامه های موجود، حجم تعهداتش در مناطق زلزله زده حدود ۳۰ میلیارد تومان است.


با این حال هنوز بیمه نامه هایی وجود دارند که کسی به آنها اشاره ای نکرده یا کمتر به آنها اشاره شده است.


به عنوان نمونه، مرهونه بانکی مسکن مهر که مرهونه بانکی افرادی است که از تسهیلات بانک ها به ویژه بانک مسکن برای ساخت یا خرید خانه در شهرهای زلزله زده استفاده کرده اند.


به طور معمول، بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت خانه، بیمه آتش سوزی مرهونات بانکی و بیمه عمر مانده بدهکار را مطالبه می کند که در این میان معمولا شامل بیمه آتش سوزی است که حوادث طبیعی را نیز پوشش می دهد.


از سوی دیگر بسیاری از ساختمان های اداری و تجاری مانند ساختمان های دولتی و نهادهای اقتصادی از جمله بانک ها خود دارای بیمه نامه آتش سوزی و زلزله هستند؛ هرچند ممکن است به این ساختمان ها آسیب جدی وارد نشده باشد.


از سوی دیگر بیمه معلم که از جمله شرکت های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان محسوب می شود، تمامی دانش آموزان را در طول ۲۴ ساعت شبانه روز تحت پوشش بیمه ای خود دارد. هنوز البته آمار دقیقی از تعداد دانش آموزانی که در حادثه زلزله ۲۱ آبان ماه جان خود را از دست داده یا دچار آسیب دیدگی های جدی و سطحی شده اند در دست نیست ولی با این حال این شرکت متعهد به پوشش آن است.


از دیگر بیمه نامه هایی که اشاره ای به آن نشده، بیمه های عمر و حوادث کارکنان دولت است. به هر حال تعدادی از هم وطنان در مناطق زلزله زده از جمله شهر سرپل ذهاب از جمله کارکنان دولت بوده اند و دولت نسبت به پوشش اجباری بیمه های عمر و حوادث آنها اقدام کرده است. سازمان ها و نهادهای دولتی به طور معمول با شرکت های مختلف قراردادهایی را برای پوشش این نوع از بیمه نامه دارند.


همچنین آماری نیز از افراد دارای بیمه نامه های تکمیلی درمان منتشر نشده و شرکت های مختلف به تعداد افرادی که در شهرهای زلزله زده تحت پوشش این نوع بیمه دارند، اشاره ای نکرده اند.


افرادی نیز که دارای بیمه نامه بدنه خودرو هستند، در صورت پرداخت هزینه های اضافی از پوشش های اعلام شده در بیمه نامه های خود که آتش سوزی، سرقت و حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را پوشش می دهد، می توانند استفاده کنند.


هنوز ارقامی از این نوع بیمه نامه ها که توسط شرکت های مختلف نیز صادر شده است، اعلام نشده و البته نباید تصور کرد که مردم هیچ گونه پوشش بیمه ای نداشته اند.


البته بار دیگر باید تاکید کرد که بیش از ۷۰ درصد ظرفیت های بیمه ای کشور فاقد بیمه نامه است. متاسفانه فرهنگ بیمه در ایران توسعه نیافته و علاوه بر خالی بودن بیمه های اموال و اشخاص، صنایع و مراکز تولیدی و تجاری نیز دچار کم بیمه گی هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر