ایبِنا بر اساس آمار بانک مرکزی منتشر کرد :

رشد ۷.۱ درصدی ارزش بازار سهام

ارزش بازار سهام در پایان شهریور ماه سال ۹۶ نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته با ۷.۱ درصد رشد از ۳۱۶ هزار میلیارد ریال به ۳۳۹.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.
کد خبر : ۷۷۷۵۰
بورس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، تازه ترین جدول گزیده های آماری بانک مرکزی نشان می دهد، ارزش داد و ستد سهام در پایان شش ماهه منتهی به شهریور ماه ۹۶ با رسیدن به ۲۴۴.۳۵۲ میلیارد ریال، نسبت به شهریور ماه سال ۹۵ با ۱۱.۵ درصد افت به ۲۷۶.۰۶۵ میلیارد ریال رسیده و این در حالی است که ارزش بازار اول از ۱۷۱.۹۹۱ میلیارد ریال در شش ماه سال ۹۵ به ۱۴۶.۴۱۳ میلیارد ریال در پایان نیمه اول سال ۹۶ و ارزش بازار دوم از ۱۰۴.۰۷۴ میلیارد ریال در پایان شهریور ماه ۹۵ به ۹۷۹.۳۹ میلیارد ریال در انتهای شش ماهه ابتدایی سال ۹۶ دست پیدا کرده است که به روشنی کم رونق شدن معاملات بورس در نیمه ابتدایی سال جاری را تایید می کند.


ارزش معاملات


از سویی دیگر، ارزش معاملات شهریور ماه ۹۶ نسبت به مرداد ماه با ۱۴ درصد کاهش از ۴۰.۱۴۶ میلیارد ریال به ۳۴.۵۳۱ میلیارد ریال معادل ۱۴ درصد افت مواجه شده  و ارزش بازار اول از ۲۰۰.۳۱ میلیارد ریال به ۲۲۳.۱۵ میلیارد ریال معادل ۱۱.۴ درصد رشد  و ارزش بازار دوم از ۲۰۱.۱۵ میلیارد ریال  به ۱۲۲.۱۶ میلیارد ریال معادل ۳۹.۳ افت یافته است.


تعداد سهام معامله شده


همچنین در شش ماهه اول سال ۹۶ تعداد سهام معامله شده در بورس به ۱۰۵.۴۶۹ میلیون سهم رسیده که این رقم در پایان شهریور ماه ۹۵ با رسیدن به ۱۲۴.۰۸۰ میلیون سهم، ۱۵ درصد کاهش را در اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که در این میان سهم بازار اول با ۶۶.۸۳۸ میلیون سهم، افت ۱۹.۶ درصدی و بازار دوم با ۳۸.۶۳۱ میلیون سهم، افت ۵.۶ درصدی را تجربه کرده اند.


در عین حال حتی تعداد سهام معامله شده در شهریور ماه سال جاری در مقابل مرداد ماه همین دوره زمانی نیز در دو بازار اول و دوم به ترتیب با ۲.۶ و ۲۵ درصد عقب گرد از ۱۰.۳۴۱ میلیون سهم به ۱۰۰.۷۷ میلیون سهم در بازار اول و از ۶۶۷.۳ میلیون سهم به ۵۰۰.۸ میلیون سهم در بازار دوم نشان می دهد.


افزون بر این، میزان تعداد سهام معامله شده از سوی سهامداران در تالار شیشه ای در شهریور ماه ۹۶ در مقایسه با مرداد ماه سال جاری نیز با ۱۱.۳ درصد کاهش از ۱۷.۰۱۵ میلیون سهم به ۱۵.۰۸۵ میلیون سهم دست یافت است.


روند شاخص های بورس


در ارزیابی دیگر بر مبنای اطلاعات منتشر شده، شاخص های بورس به عنوان یکی از معیارهای که تصویر دقیقی از روند تالار شیشه ای برای سهامداران و سرمایه گذاران ترسیم می کنند در پایان شش ماهه نخست سال ۹۶، با رسیدن به ۸۵ هزار و ۸۳۲ واحد نسبت به دوره مشابه سال ۹۵ با ۱۲.۳ درصد رشد از ۷۶.۴۵۱ واحد به ۸۵.۸۳۲ واحد رسیده است.


همچنین آمارها نشان می دهد، شاخص بورس در شهریور ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه با ۴.۲ درصد از ۸۲.۳۷۲ واحد به ۸۵.۸۳۲ واحد رسیده که به خوبی روند فضای مثبت فعلی تالار شیشه ای را تایید می کند.


این گزارش می افزاید، شاخص صنعت، شاخص پنجاه شرکت فعال تر، بازار اول و بازار دوم در پایان دوره شش ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۶ با رشد و تنها شاخص مالی با افت همراه شده است.


بر این اساس شاخص مالی در انتهای این دوره  با ۱۶.۵ درصد کاهش از ۱۵۵.۲۶۳ واحد به ۱۲۹.۶۰۴ واحد در دوره مشابه شش ماهه سال ۹۵ رسیده است.


شاخص صنعت نیز که نشانگر وضعیت معاملات صنایع حاضر در بازار سهام است از ۶۳.۴۹۵ واحد در انتهای دوره شش ماهه منتهی به شهریور ۹۵ با رشد ۱۷.۸ درصدی به ۷۴۸.۲۴ واحد در پایان نیمه ابتدایی سال ۹۶ دست یافته است.


در عین حال شاخص پنجاه شرکت فعال تر بورس هم با رشدی بیش از ۱۲ درصد در از ۳.۰۲۲ واحد در شهریور ۱۳۹۵ به ۳.۳۹۵ در شهریور ۹۶ رسیده است.


بر اساس این گزارش، شاخص بازار اول با ۱۲.۲ درصد افزایش از ۵۳.۳۹۵ واحد در شش ماهه نخست سال ۹۵ به ۵۹.۹۰۷ واحد در شهریور سال جاری رسیده است.


در مقابل، آمارهای بازار دوم نیز نشان می دهد شاخص این بازار هم در دوره ذکر شده با رشد و تحرک های مثبت مواجه شده به گونه ای که شاخص این بازار در حالی که در انتهای شش ماهه ابتدایی سال ۹۵ به ۱۶۷.۷۹۴ واحد رسیده بود در شهریور سال جاری به ۱۸۸.۳۷۱ واحد رسیده که رشدی معادل ۱۲.۳ درصد را نشان می دهد.


تعداد شرکت های درج شده


همچنین تعداد شرکت های درج شده در بورس و اوراق بهادار تهران در پایان شش ماهه اول سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رسیدن از ۳۲۱ به ۳۲۷ شرکت رشدی معادل ۱.۹ درصد را در آمارهای منتشر شده به ثبت رسانده است.


از سویی دیگر، در فاصله یک ماهه مرداد تا شهریور ماه ۹۶ تعداد دو شرکت به شرکت های بازار سهام اضافه شده است.


ارزش بازار سهام


 بر مبنای آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، ارزش بازار سهام برخلاف اکثر آمارهای بورس، با روند مثبتی همراه بود به گونه ای که در پایان شهریور ماه سال ۹۶ ارزش بازار نسبت به دوره مالی سال گذشته با ۷.۱ درصد رشد از ۳۱۶ هزار میلیارد ریال، به ۳۳۹.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.


این گزارش می افزاید، ارزش بازار سهام در شهریور ماه سال جاری در مقایسه با مرداد ماه با ۴.۴ درصد از ۳۲۵ هزار میلیارد ریال به ۳۳۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.


لازم به ذکر است، ‌ در شش ماهه سال ۹۶ سهامداران ۱۲۰ روز معاملاتی در بورس را تجربه کردند که نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۲.۴ درصد کاهش روبرو بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر