26 آبان 1396 - 16:58
آشنایی با مفاهیم اقتصادی: ۲۹/

ویژگی قراردادهای بیع متقابل (Buy Back)

قرارداد بیع متقابل در طبقه قراردادھای خرید خدمت دسته بندی شده و سرمایه گذار خارجی تمامی وجوه مانند خرید، نصب تجھیزات، راه‌اندازی و انتقال تکنولوژی را پس از راه اندازی به کشور میزبان واگذار می‌کند.
کد خبر : ۷۷۷۷۶
دلار

به گزارش ایبِنا، بازگشت سرمایه و ھمچنین سود سرمایه شرکت سرمایه گذار از طریق دریافت محصولات تولیدی و پس از راه انـدازی طـرح صورت می گیرد. پرداخت ھا به صورت نقدی و غیرنقدی امکان پذیر است و طرف خارجی علاوه بر تامین مالی طرح در بیشتر موارد مـسئولیت اجرایی و مھندسی، سفارشات، ساخت و نصب، انتقال تکنولوژی، آموزش و راه اندازی را نیز متعھد می شود.


در حقیقت در این نوع قراردادھا با یک پیمانکار عمومی ( GC ) روبرو ھستیم و طرف داخلی نظارت فنی و مالی پروژه را برعھده خواھد داشت. برخی ویژگی ھای قرارداد بیع متقابل ١- ملاحظات حقوقی به صورت ویژه باید لحاظ شده و شامل مـواردی از قبیـل حاکمیـت قـوانین طـرف داخلـی بـر قـرارداد، حکمیت و روابط ارزی فیمابین، اعمال حق کنترل و نظارت فنی و مالی، بازپرداخت صرفاً از محل تولید و کنترل کامل طرف داخلـی پس از رسیدن به تولید شود.


ھمچنین به حداکثر رسانیدن مشارکت امکانات تولیدی، مھندسی و اجرایی داخلی باید مـد نظر قرار گیرد. ٢- پس از پایان دوره عملیات اجرایی پروژه، راه اندازی تولید و شروع تولید، کشور (و یا شرکت) میزبان کنترل عملیات را برعھده گرفته و مسئول تامین ھزینه عملیات جاری خواھد بود.


در عین حال، پس از پایان دوره و پرداخت اصل، بھره و سود سرمایه گذاری ھا، پیمانکار دارای ھیچگونه حقی در پروژه نخواھد بود. ٣- نرخ بازده سرمایه گذاری نسبت به روش فاینانس بالاتر بوده و معمولا حدود ٢٠ درصد است.


۴- ریسک در این نوع قرارداد متوجه ھر دو طرف است و به طور عمده طرف خارجی با ریسک بیشتری روبرو است. به عنوان یک اصل بدیھی می بایست اظھار کرد که ھیچ قراردادی به خودی خود خوب یا بد نیست و اصولا قرارداد تنھا چارچوب و قالبی برای تقسیم منافع (و در برخی موارد ضررھای احتمالی) ناشی از یک ھمکاری مشترک است. تمامی قراردادھا دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی بوده و از جھاتی منافع یک طرف را بیشتر و یا کمتر تأمین خواھد کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر