29 آبان 1396 - 12:08

تسهیلات جدید بانک مسکن به زلزله‌زدگان/ پرداخت وام ابلاغ شد

مدیرعامل بانک مسکن با تشریح برنامه‌های این بانک برای حمایت از زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، گفت: در حوزه شهری تا سقف ۳۵ میلیون تومان به دو هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت می‌شود.
کد خبر : ۷۷۸۸۳
محمد هاشم بت شکن

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمد هاشم بت‌شکن در نشست خبری با اشاره به تمهیدات بانک مسکن برای ارائه تسهیلات به حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه اظهارداشت: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی تسهیلات اعطایی قبل از وقوع به افراد آسیب دیده از امهال دو ساله برخوردار خواهد شد و افراد برای آغاز بازپرداخت اقساط دو سال مهلت خواهند داشت.


وی افزود: همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران و بخشنامه بانک مرکزی تسهیلاتی به آسیب دیدگان اعطا خواهد شد. بت شکن با بیان جزییات و انواع این تسهیلات تصریح کرد: در حوزه بازسازی اماکن مسکونی روستایی به ۵۵۰۰ واحد توسط بانک مسکن تسهیلات تا سقف ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ ساله با نرخ سود چهار درصد اعطا خواهد شد که مابه التفاوت نرخ سود تا سود مصوب از طریق یارانه دولتی تامین می‌شود.


مدیرعامل بانک مسکن افزود: در بخش بازسازی اماکن مسکونی شهری به دو هزار واحد تا سقف تسهیلات ۳۵ میلیون تومان ۱۵ ساله و با نرخ سود ۵ درصد تسهیلات اعطا می شود. وی ادامه داد: در حوزه تعمیر و تجهیز اماکن مسکونی شهری و روستایی و تجاری پنج هزار فقره تسهیلات تا سقف ۱۲ میلیون تومان با سود ۵ درصد و دوره بازپرداخت ۷ ساله اعطا خواهد شد.


بت‌شکن یادآور شد: همچنین ۲۵۰۰ فقره تسهیلات تا سقف ۱۰ میلیون تومان پرداخت ۵ ساله به صورت قرض الحسنه برای تامین لوازم خانگی زلزله‌زدگان پرداخت خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۴۶ هزار واحد ۱۵ هزار فقره تسهیلات در بانک مسکن است که به شعب استان های مربوطه ابلاغ شده است.


مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به پوشش های بیمه‌ای تسهیلات مسکن گفت: تسهیلاتی که پرداخت شده در صورتی که واجد شرایط بیمه باشند برآورد اولیه در حال انجام است و خسارت لازم پرداخت خواهد شد.


وی با اشاره به تسهیلات بیمه عمر مانده بدهی اعلام کرد: در صورتی که تسهیلات گیرنده در این حادثه فوت کرده و مسکن دارای این نوع بیمه باشد علاوه بر مبلغ بازسازی بر اساس بیمه نامه نباید دیگر اقساطی را پرداخت کنند و ورثه از این بابت دیگر نگرانی نخواهند داشت.


بت شکن با بیان اینکه امیدواریم بسته تسهیلات و بیمه‌ای در نظر گرفته شده تسکین دهنده آلام مردم کرمانشاه باشد، گفت: بانک مسکن از نظر منابع مشکلی نخواهد داشت و از امروز هر تقاضایی که بر اساس بخشنامه باشد پرداخت خواهد شد.


مدیر عامل بانک مسکن تاکید کرد: معرفی آسیب دیدگان از طریق بنیاد مسکن انجام خواهد شد که در این زمینه تاکنون چندین جلسه را با بنیاد برگزار کرده‌ایم و تدابیر لازم اتخاذ شده تا مردم دچار پیچ و خم‌های اداری نشوند.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد بانک در سال ۹۶ اظهارداشت: در طول ۷ ماه ابتدای سال مشارکت گسترده‌ای در طرح ضربتی وام ازدواج داشتیم و ۴۱ هزار فقره به مبلغ ۴۳۲ میلیارد تومان تسهیلات اعطا شد.


بت شکن با بیان اینکه در هفت ماهه ابتدای سال جاری ۱۶۵ هزار میلیارد ریال منابع جذب کردیم گفت: در طول این مدت نرخ‌های سود سپرده مصوب را رعایت کردیم که این امر موجب شد قیمت تمام شده سپرده برای بانک ۱.۵ درصد کاهش یابد که در نتیجه به کاهش نرخ تسهیلات منجر می‌شود.


وی یادآور شد: بانک مسکن برای بیش از ۲۸۶ هزار واحد بالغ بر ۱۲۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات خرید، بازسازی و فروش اقساطی در هفت ماهه ابتدای سال جاری پرداخت کرده است. وی ادامه داد: از این میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال برای ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات خرید پرداخت شده که از نظر تعدادی ۳۰ درصد و از نظر مبلغ ۵۰ درصد رشد داشته است.


بت شکن ادامه داد: در بخش مسکن مهر تاکنون ۵۲۴ هزار میلیارد ریال با نرخ‌های چهار٬ هفت و ۹ درصد برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تا سقف ۴۰ میلیون تومان پرداخت شده که یک میلیون و ۸۰۰ هزار فروش اقساطی انجام شده است.


مدیرعامل بانک مسکن خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای طرح بازساری مناطق فرسوده به ۳۲ هزار واحد به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برای اولین بار توسط یک بانک دولتی توسعه‌ای مرکز توسعه کارآفرینی برای حمایت از صنایع دانش بنیان در حوزه مسکن و ساختمان توسط بانک مسکن راه‌اندازی شد، تصریح کرد: در این مرکز اختصاص فضای فیزیکی برای فعالیت، مشاوره و حمایت های مالی از کارآفرینان انجام می‌شود.


بت شکن اظهارداشت: همچنین راه اندازی سامانه جامع خدمات بازار سرمایه در شبکه شعب بانک اقدام دیگری بود که به این وسیله خرید اوراق مانند صکوک و اوراق رهنی و همچنین استفاده از سایر ابزارهای صندوق زمین و ساختمان در شبکه شعب بانک امکان‌پذیر شد.


برنامه‌ای برای تغییر شرایط وام مسکن یکم نداریم


وی با اشاره به روند رو به رشد محصولات بانک مسکن افزود: متوسط هفتگی افتتاح صندوق پس انداز مسکن یکم ۲۵۰۰ فقره است و در هفته آخر آبان ماه ۵۷۰۰ صندوق افتتاح شد که نشانگر این است که مردم شناخت خوبی از این ابزار پیدا کرده‌اند.


بت شکن با بیان اینکه آمار استفاده از تسهیلات این صندوق در هفته ابتدای سال جاری ۱۵۰ فقره بود که این آمار در هفته گذشته به ۹۶۰ فقره افزایش یافته است، ادامه داد: همچنین افتتاح حساب هفتگی صندوق ممتاز با خرید اوراق حق تقدم به ۵ هزار فقره افزایش یافته که بیانگر رشد منطقی و آرام سپرده‌گذاری در صندوق‌های مسکن است.


وی در پاسخ به اینکه آیا شرایط تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم تغییر خواهد کرد نیز گفت: بانک مسکن به دنبال این است که تسهیلات و اقساطش در استطاعت وام‌گیرندگان باشد؛ شرایطی از جمله کاهش مدت سپرده‌گذاری و افزایش دوره بازپرداخت مطرح شده اما فعلا برنامه‌ای برای اجرای آن نداریم و این برنامه‌ها منوط به این است که دولت منابع لازم برای کسری صندوق در صورت اجرای طرح را پیش‌بینی کند.


مدیرعامل بانک مسکن خاطرنشان کرد: براساس اعلام بانک مرکزی عموم واحدهای شهر تهران که از تسهیلات مسکن استفاده کرده‌اند میان متراژ زیر ۸۰ متر با قیمتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که هدف‌گذاری بانک مسکن نیز تامین مالی این واحدهای مسکونی خواهد بود.


وی افزود: جهت‌گیری تسهیلات مسکن به سمت خرید بوده و در این بخش ۵۱ درصد رشد داشته‌ایم که در نتیجه اعطای تسهیلات در حوزه ساخت کاهش یافته است. بت شکن با اشاره به افزایش سرمایه بانک مسکن تصریح کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه بانک مسکن از محل مازاد دارایی‌های ارزی بانک مرکزی تصویب و ۵۰ هزار میلیارد آن محقق شده است که این رقم نقدی نیست و به این معناست که بدهی بانک به بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.


بانک مسکن در افق ۱۴۰۰


مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برنامه راهبردی پنج ساله بانک ذیل برنامه ششم توسعه تدوین و تصویب شده است، گفت: بانک مسکن در افق ۱۴۰۰ (از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی برای تامین مالی کمک خواهد کرد که از این میزان یک میلیون واحد در سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.


وی ادامه داد: همچنین بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه‌ای با توجه به اینکه ۲۷۰ محله بافت فرسوده و ناکارآمد باید احیا شود و اولویت اصلی دولت برای خروج مسکن از رکود، بافت فرسوده است، در این حوزه ورود خواهد کرد.


بت‌شکن با تاکید بر اینکه کمک به مسکن روستایی و اقشار محروم در قالب طرح مسکن حمایتی و اجتماعی در دستور کار بانک مسکن است، تصریح کرد: هدف این طرح تامین مسکن برای دهک‌های یک، دو و سه است و نقش بانک مسکن در کنار سایر نهادها مانند کمیته امداد، بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز در این زمینه محسوس خواهد بود.


مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: بانکداری عمومی مسکن استراتژی دیگر بانک است و هدف آن دهک‌های ۴، ۵، ۶ و ۷ هستند که توان پس‌انداز جزئی و پرداخت اقساط را دارند که باید این اقشار را توانمندسازی مالی کرده و تسهیلات لازم را برای آنها فراهم کنیم.


وی با بیان اینکه تاکید ما بر اقشار متوسط و به ویژه زوج‌های جوان است، ادامه داد: بر این اساس هر زوج جوانی که بخواهد اولین مسکن خود را تامین کند، بانک مسکن با صندوق‌های پس‌انداز پشتیبانی می‌کند.


مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: جهت گیری دیگر بانک اعطای تسهیلات به انبوه‌سازانی است که االگوی مصرف را رعایت و اقدام به ساخت واحدهای میان متراژ می‌کنند. بت شکن خاطرنشان کرد: بانکداری رهنی استراتژی دیگر بانک است که در این زمینه به اتکای تسهیلات، ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق رهنی جدید منتشر می‌کنیم.


وی با اشاره به برنامه بانک مسکن برای بانکداری سرمایه‌گذاری گفت: هر انبوه‌سازی اگر بخواهد از سازوکار صندوق زمین و ساختمان استفاده کند پشتیبانی می‌کنیم و اگر اوراقی منتشر کنند، شرکت تامین سرمایه مسکن تعهد پذیره‌نویسی می‌کند.


مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: در قالب ماموریت بانک برای بانکداری شرکتی تخصصی نیز به شرکت‌ها، نهادها و موسسات فعال در بخش مسکن و ساختمان که معتبر باشند خط اعتباری اختصاص می‌دهیم.


وی با اشاره به تقویت گروه مالی بانک نیز گفت: شرکت توسعه کارآفرینی برای تقویت صنایع دانش‌بنیان فعالیت خواهد کرد و ۱۰ موسسه پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای با حمایت بانک مسکن راه‌اندازی خواهد شد ۷ همچنین لیزینگ بانک مسکن را فعال خواهیم کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر