29 آبان 1396 - 12:41
معامله‌گران به گوش باشند؛

خرید و فروش بیت‌کوین با احتیاط/ در دام کلاهبرداران نیفتید

خرید و فروش بیت کوین در حالی داغ شده که بانک مرکزی هیچگونه حمایتی از آن نکرده و نسبت به معامله آن هشدار صریح داده است.
کد خبر : ۷۷۸۸۶
بیت کوین

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ارزهای رمزنگار یا Cryptocurrency موضوعی که بیش از یک دهه از طرح و اجرای آن در دنیا گذشته و در ایران نیز طی چند سال اخیر به موضوعی داغ و تبدیل شده است.


موضوعی که توانسته جایگاه خوبی در ایران و میان فعالان اقتصادی پیدا کند به طوری که معاملات و نوسان قیمتی بیت کوین که یکی از چندین نوع ارز رمزی است، به مانند سایر ارزهای رایج (دلار آمریکا، یورو، پوند و ...) از اهمیت بالایی در کشور برخوردار شده است.


اما عدم وجود سیاست واحد از سوی دولت های مختلف از جمله مباحث مهم درباره ارزهای رمزنگار است که ایران نیز از جمله این کشورها است و تاکنون سیاست مشخصی درباره آن اعلام نکرده و تنها به هشداری درباره معاملات بیت کوین بسنده کرده است.


از آنجایی که بیت کوین و پول های ارزی نیز به مانند همه تکنولوژی های نوین بدون پیش مقدمه و ناگهانی وارد زندگی و جریان اقتصاد و کسب و کار می شود، هیچگونه پیش زمینه ای برای ورود این نوع ارز به اقتصاد کشور ایجاد نشد و مردم نیز با اطلاعات قطره چکانی که به دست آورده اند، وارد معاملات بیت کوین و ارزهای رمزی شدند.


هشدار صریح بانک مرکزی


اما نکته مهم در حال حاضر عدم تکرار ماجرای موسسات مالی اعتباری غیر مجاز و سرمایه گذاری مردم در این موسسات در عین هشدارهای بانک مرکزی است. زیرا عده ای در حال کسب درآمد از محل خرید و فروش ارزهای رمزپایه به خصوص بیت کوین هستند و این در حالی است که ناصر حکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در جدیدترین اظهار نظر خود نسبت به خرید و فروش بیت کوین هشدار داد و افزود: تازمانی که موضع‌گیری رسمی بانک مرکزی در خصوص بیت کوین و سایر ارزهای رمزینه اعلام نشده با احتیاط بسیار زیاد به خرید و فروش آن اقدام کنند. بانک مرکزی هم‌اکنون ارزهای رمزپایه را نه ممنوع و نه رسمی می‌داند.


وی ادامه داد: ارزهای رمزپایه به‌ دلیل نوسانات بسیار بالا ریسک خیلی زیادی هم دارند ضمن اینکه ممکن است خریداران در دام کلاهبرداران بیفتند. معاون بانک مرکزی با اشاره به معضل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز گفت: درباره سپرده‌گذاری در مؤسسات غیرمجاز نیز بانک مرکزی بارها به مردم هشدار داد ولی با وجود این عده‌ای برای کسب سود بیشتر جذب این مؤسسات شدند و درنهایت دچار مشکل شدند.


معاون فناوری های نوین بانک مرکزی افزود: درباره خرید و فروش ارزهای رمزنگار نیز از هم‌ اکنون به مردم هشدار می‌دهیم که در صورت کلاهبرداری از آنها یا زیان از محل افت قیمت این ارز دیجیتالی هیچ نهادی مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد چرا که هنوز در قوانین و مقررات دیده نشده است.


حال با وجود چنین شرایطی و همچنین تلاش فعالان بازار ارزهای رمزنگار به خصوص بیت کوین برای معرفی این نوع ارز میان مردم و رواج خرید و فروش آن مشتریان این بازار باید با چشمانی باز و آگاهی نسبت به اینکه این معاملات هیچگونه پشتوانه رسمی ندارد، با پذیرش ریسک آن به خرید و فروش و معامله در این بازار بپردازند تا وقایع تلخ موسسات مالی اعتباری غیر مجاز تکرار نشود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر