رشد ۵۸ واحدی شاخص بورس با کمک پالایشی ها

شاخص کل بورس امروز تحت تاثیر رشد معاملات گروه پالایشی ها با ۵۸ واحد رشد به ۸۸ هزار و ۲۶۱ واحد دست پیدا کرد.
کد خبر : ۷۷۸۹۹
شاخص

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در روزی که اوضاع خرید و فروش سهام همانند روزهای معاملاتی قبل در تالار شیشه ای خیلی رونق نداشت اما شاخص بورس در نهایت با افزایش ۵۸ واحدی، در کانال ۸۸ هزار واحدی با اندکی حرکت رو به جلو به کار خود پایان داد.


نوسان شاخص ها


بر اساس این گزارش، نگاهی به آمار خرید و فروش سهام و تحرک های معاملاتی سهامداران در روز جاری نشان می دهد، از ۷ شاخص منتخب بورس، ۳ شاخص با کاهش و ۴ شاخص با افزایش مواجه شده اند.


به این ترتیب، شاخص های کل با ۵۸ واحد رشد به ۸۸ هزار و ۲۶۱ واحد، شاخص قیمت «وزنی و ارزشی» با ۱۸ واحد افزایش به ۲۸ هزار و ۲۹۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۸۰ واحد صعود به ۹۵ هزار و ۶۱ واحد و شاخص بازار اول با ۱۲۵ واحد به ۶۱ هزار و ۹۲۰ واحد رسید.


در مقابل سه متغییر شاخص کل «هم وزن» با ۱۶ واحد کاهش به ۱۷ هزار و ۵۳۶ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۲ واحد افت به ۱۳ هزار و ۲۳۳ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۱۵ واحد ریزش به ۱۹۲ هزار و ۴۴ واحد دست پیدا کرد.


نمادهای تاثیرگذار


همه این تحولات روز جاری در حالی در معاملات رخ داد که پنج نماد «فولاد با ۵۶ واحد،  شبندر با ۳۳ واحد، شپنا با ۲۰ واحد، شبریز با ۱۷ واحد و شیراز با ۱۶ واحد که اکثر از شرکت های گروه پالایشی فعال در تالار هستند بیشترین تاثیر مثبت را در جلوگیری از افت شاخص بورس برجای گذاشتند.


 در مقابل دو نماد «تاپیکو با ۲۰ واحد و رمپنا با ۱۷ واحد» امروز بیشترین تاثیر را در منفی کردن شاخص ایجاد کردند که البته با حمایتی که از سوی شرکت های پالایشی وجود داشت، این شوک منفی نتوانست کام سهامداران را با کاهش یافتن شاخص کل بورس تلخ کند.


توقف و بازگشایی نمادها


لازم به ذکر است که در فرایند معاملات روز جاری ناظر بازار دستور توقف دو نماد شرکت های « سرمایه گذاری آتیه دماوند و پتروشیمی شیراز»  و بازگشایی سه نماد شرکت های «بهنوش ایران، آلومراد و پشم شیشه ایران» را صادر کرد.


افزایش قیمت ۸ درصدی یک سهم


در همین حال امروز سهامداران حقیقی و حقوقی که سهام شرکت های «موتوژن‌، سیمان‌ ایلام‌، پتروشیمی‌شیراز، نیروکلر، کارتن‌ ایران‌، لامیران‌ و کاشی‌ الوند» را در اختیار داشتند، ‌ بازده خوبی را کسب کردند چرا که بین ۴ تا ۸ درصد افزایش قیمت را بین صدها شرکت فعال تالار شیشه ای تجربه کردند به طوری که سهام موتوژن با ۸.۸۲ درصد افزایش قیمت در کنار شش شرکت ذکر شده با ۴ تا ۴.۹۲ درصد رشد ارزش سهم، ‌روز معاملاتی سبزی را شکل دادند.


به هر حال امروز داد و ستدهای سهام باعث شد تا در ۵۰ هزار و ۱۲۲ دفعه معاملاتی، ۶۰۲ میلیون سهم به ارزش ۱۴۵ میلیارد ریال در تالار شیشه ای بین فعالان بازار دست به دست شود تا ارزش بازار به ۳۵۲ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان برسد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر