ایبِنا آمار ماهانه بازار سهام را بررسی کرد:

افت ۸ درصدی ارزش معاملات بورس در آبان ماه

آمار داد و ستدهای بازار سهام در آبان ماه نشان می دهد، ارزش کل معاملات بورس ۸.۳ درصد افت را به ثبت رسانده است.
کد خبر : ۷۸۰۱۴
بورس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ماه دوم پاییز در حالی برای سهامداران در تالار شیشه ای به پایان رسید که نگاه کلی به معاملات نشانه هایی از آغاز رونق در این بازار را تایید می کند. هرچند در آبان ماه، تقریبا همه شاخص های اصلی بورس با افزایش همراه شدند اما به هر حال کاهش ۸.۳ درصدی ارزش کل معاملات یک هشدار جدی برای کم عمق بودن خرید و فروش سهام از سوی فعالان و سرمایه گذاران را در این بازار به تصویر می کشد.


حجم و ارزش معاملات


بر اساس آمار کل بورس در ماه گذشته، در یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۶۰۵ دفعه معاملاتی که در ۲۱ روز فعالیت بورس صورت گرفته، ۱۸.۸۰۳ میلیون سهم به ارزش ۴۰.۹۴۳ میلیارد ریال در بازار سهام، داد و ستد صورت گرفته است.


این گزارش می افزاید:‌ ارزش کل معاملات با ۸.۳ درصد افت از ۴۴.۶۷۲ میلیارد ریال در مهر ماه به ۴۰.۹۴۳ میلیارد ریال در پایان آبان ماه دست پیدا کرده و این در حالی است که حجم معاملات با ۲۶.۳ درصد افزایش از ۱۴.۸۸۵ میلیون سهم در مهر ماه به ۱۸.۸۰۳ میلیون سهم در آبان ماه رسیده است.


معاملات به تفکیک بازارها


به گزارش ایبِنا، معاملات به تفکیک بازارها هم آمارهای متفاوتی را در ماه گذشته به ثبت رسانده است، به طوری که در بین معاملات بازار اول، دوم، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق های سرمایه گذاری فقط در بازار اول و بازار مشتقه با رشد و تغییر مثبت متغییرها مواجه هستیم.


بازار اول و دوم


بر این اساس در بازار اول، ۹.۴۲۰ میلیون سهم به ارزش ۱۹.۶۵۰ میلیارد ریال در آبان ماه صورت گرفته که نسبت به مهر ماه شاهد افزایش ۲۷ درصدی در ارزش و با ۲۴ درصدی در حجم معاملات هستیم.


اما در آنسو و در بازار دوم با کاهش حجم و ارزش مواجه هستیم به طوری که ارزش معاملات در حالی که در مهر ماه ۱۷.۵۲۷ میلیارد ریال را ثبت کرده، با ۱۹ درصد افت در پایان آبان ماه به ۱۴.۲۶۶ میلیارد ریال دست یافته است. همچنین حجم معاملات نیز با افت اندک سه درصدی در این بازار مواجه شده به گونه ای که این پارامتر از ۷.۰۴۲ میلیون سهم به ۶.۸۴۰ میلیون سهم رسیده است.


بازار بدهی


افزون بر این بازار بدهی نیز در ماه گذشته با نوسان منفی همراه بود و آمارها هم نشان می دهد ارزش معاملات در این بازار تا مرز ۵۰ درصد نیز افت را تجربه کرد و از ۹.۵۹۳ میلیارد ریال با ۴۲ درصد ریزش به ۵.۵۹۶ میلیارد ریال دست یافته و از ابتدای سال تا امروز ارزش آن ۵۴.۲۵۸ میلیارد ریال شده است.


به گزارش ایبِنا، حجم معاملات بازار بدهی نیز با سقوطی سنگین روبرو شده به طوری که با ۴۲ درصد کاهش از ۱۰ میلیون سهم در مهر ماه به ۶ میلیون سهم در آبان ماه عقب گرد را نشان می دهد و سهم آن از ابتدای سال نیز در بازار سهام به ۵۴ میلیون سهم رسیده است.


بازار مشتقه


آمار منتشر شده از سوی بورس تهران مشخص می کند که اوضاع داد و ستدها در بازار اوراق مشتقته در آبان ماه روزهای خوبی را سپری کرده است. بر این اساس، در این بازار ارزش معاملات رشد خیره کننده ۵۷۰ درصدی و حجم معاملات رشد گفت انکیز ۴.۶۵۶ درصدی را به ثبت رسانده که در نوع خود بی سابقه می باشد.


این گزارش می افزاید ارزش معاملات بازار مشتقه از ۸.۴۳۰ میلیاد ریال در مهر ماه با ۵۷۰ درصد افزایش به ۵۶.۴۶۳ میلیاد ریال در آبان ماه دست یافته و در سویی دیگر حجم معاملات نیز با رشد ۴.۶۵۶ درصدی از ۵۰.۵۰۱ میلیون سهم به ۲.۴۰۲.۰۵۸ میلیون سهم در انتهای آبان سال ۹۶ رسیده است.


صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله


افزون بر این معاملات صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در ماه گذشته نشان می دهد که ارزش و حجم معاملات در این بازار با کاهش مواجه شده به طوری که ارزش معاملات با ۳۵ درصد افت از ۲.۱۱۱ میلیارد ریال به ۱.۳۷۴ میلیارد ریال رسید و حجم معاملات نیز از ۲۰۶ میلیون سهم با ۳۴ درصد افت به ۱۳۵ میلیون سهم دست پیدا کرده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر