دارایی فاینانس اسلامی ۳.۸ تریلیون دلار/استقبال از بانک‌های اسلامی

گزارش وضعیت جهانی اقتصاد اسلامی حاکی از آن است که دارایی بخش فاینانس اسلامی تا ۵ سال آینده به ۳.۸ تریلیون دلار افزایش پیدا می‌کند و نهادهای مالی به سمت رسمیت شناختن موازین اسلامی در بانکداری هستند.
کد خبر : ۷۸۳۰۳
بانکداری اسلامی

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از ترید عربیا، مرکز توسعه اقتصادی اسلامی دوبی در گزارش وضعیت جهانی اقتصاد اسلامی در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد: برآورد می شود دارایی بخش فاینانس اسلامی در سال ۲۰۱۶ میلادی به بیش از ۲ تریلیون دلار رسیده باشد و انتظار می رود که این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳ تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.


در این گزارش آمده است: کشورهایی که دارای اقلیت و اکثریت مسلمان هستند در حال به رسمیت شناختن موازین اسلامی در بخش های بانکدرای خود هستند و بانک های آنها در حال تبدیل شدن به موسسات کاملا اسلامی هستند؛ ضمن اینکه دولت ها تامین منابع مالی اسلامی را برای بهبود بخش مالی، تشویق می کنند.


گزارش وضعیت اقتصاد اسلامی جهانی در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ میلادی حاکی از آن دارد که مالزی سال های است همچنان به عنوان یکه تاز شاخص اقتصاد اسلامی جهانی است و شاهد افزایش تقاضا برای محصولاتی که مطابق با استانداردهای پایدار محیط زیست، استانداردهای ایمنی و بهداشتی تولید شده اند، هستیم و انسجام دقیق محصولات اقتصاد اسلامی به این استانداردها در طول زنجیره ارزش تولید، توزیع و عرضه، باعث افزایش جذابیت و جذب آن در بخش های بزرگتر جمعیت امروز جهان می شود.


همچنین کاهش درآمد نفتی در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منجر به تمرکز آنها در حوزه صادرات غیر نفتی از جمله صنعت حلال شده که می تواند اقتصاد آنها را به سمت جلو هدایت کند.


در این گزارش آمده که اقتصاد اسلامی در اوج رشد و به رسمیت شناختن فراگیر است؛ ضمن اینکه مسلمانان به طور فزاینده ای به دینداری و ارزش های سنتی خود در تصمیم گیری اقتصادی اعتقاد دارند.


آگاهی از مفهوم حلال در حال افزایش است و شرکت ها به نیازهای مصرف کننده پاسخ می دهند. همچنین برای اولین بار ارزیابی از وضعیت آینده اقتصاد اسلامی و آنچه را که تا سال ۲۰۳۰ به نظر می رسد، انجام گرفته که اگر چالش ها و فرصت های اصلی مورد توجه قرار گیرند، شاهد ظهور تعداد زیادی از شرکت های بزرگ جهانی در این حوزه خواهیم بود.


بر همین اساس باتوجه به گزارش منتشر شده، مسلمانان در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۶۹ میلیارد دلار صرف هزینه سفر کردند که این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲۸۳ میلیارد دلار خواهد رسید و در سال ۲۰۱۶ میلادی مسلمانان ۲۵۴ میلیارد دلار در بخش پوشاک پول خرج کرده اند که این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳۷۳ میلیارد دلار افزایش پیدا می کند.


در سال ۲۰۱۶ میلادی مسلمانان در بخش رسانه و سرگرمی ۱۹۸ میلیارد دلار هزینه کرده اند که این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۸۱ میلیارد دلار خواهد بود؛ ضمن اینکه در بخش دارو مسلمانان در سال ۲۰۱۶ میلادی ۸۳ میلیارد دلار هزینه کرده اند و پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۳۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. همچنین برآورد از صرف هزینه مسلمانان در بخش مواد آرایشی تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۲ میلیارد دلار است که این رقم برای سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۷.۴ میلیارد دلار اعلام شده است.


این گزارش توسط «مصطفی عادل» رییس بخش منابع مالی اسلامی در توماسون رویترز منتشر شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها