عرضه سکه در بورس به جای بانک کارگشایی

عرضه سکه در بورس به جای بانک کارگشایی می تواند راه حل جامع تری برای حل همیشگی نوسان های قیمت در این بازار باشد.
کد خبر : ۷۸۴۷۳
مراسم حراج سکه در بانک کارگشایی

به گزارش ایبِنا، به نقل از ایسنا، نیاز شدید بازار به عرضه سکه و حباب ایجاد شده در بازار در هفته‌های اخیر و وظیفه ذاتی بانک مرکزی در حوزه نظارت بر معاملات و تنظیم مقررات مربوطه، این بانک را بر آن داشت تا انواع سکه را با هدف تعدیل قیمت و ازطریق مزایده حضوری (حراج) در بانک کارگشایی عرضه کند.


 عرضه سکه طلا با این روش، اگرچه تا حدودی در تعدیل قیمت و کاهش حباب ایجاد شده در آن مؤثر بود ولی اشکالات متعددی نیز به همراه داشته است که از آن جمله می‌توان به محدودیت‌های زمانی و مکانی برای شرکت‌کنندگان در حراج اشاره کرد.


به عبارت دیگر، حضور فیزیکی در محل برگزاری مزایده برای بسیاری از فعالان بازار امکان‌پذیر نبوده و در عین حال، حضور تعداد زیادی از فعالان بازار موجب ایجاد صفوف طولانی و هرج و مرج در برگزاری مزایده می‌شود.


همچنین از آنجایی که سکه‌های طلا در بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی به مزایده گذاشته می‌شوند، لذا فروش هر بسته، دقایقی به طول می‌انجامد و امکان فروش حجم قابل توجهی از سکه طلا در زمان محدود وجود ندارد.


علاوه بر این، فروش سکه از طریق بانک کارگشایی در مقاطع مشخصی انجام می‌شود و بر این اساس نمی‌توان از این ابزار جهت سیاستگذاری مستمر در بازار استفاده کرد. از طرف دیگر بازار سرمایه و به‌ویژه بورس کالا در سال‌های اخیر هم از جهت کمی و افزایش حجم معاملات و هم جهت کیفی و تنوع ابزارها، رشد و توسعه قابل توجهی داشته است.


در همین حال بورس کالا در راستای ساماندهی بازار سکه طلا اقدام به راه‌اندازی ابزارهای متعددی از جمله گواهی سپرده سکه طلا، قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله کرده است.


معاملات در بورس کالا، متشکل و سازمان یافته، قانونمند، قابل نظارت، شفاف، رقابتی و کم هزینه است و در مقایسه با تشریفات مزایده در بانک کارگشایی از سرعت بالاتری برخوردار است.


حضور سرمایه‌گذاران خرد از نقاط مختلف کشور در این بازار نیز به افزایش کارایی و عادلانه بودن معاملات کمک می‌کند. در نهایت به نظر می‌رسد عرضه سکه توسط بانک مرکزی و از طریق ساز وکار گواهی سپرده طلا در بورس کالا علاوه بر اینکه امکان سیاستگذاری مستمر و جلوگیری از بروز شوک‌های مخرب را فراهم می‌کند، عرضه سکه طلا در مقادیر قابل توجه را تسهیل کرده و کارایی بازار را افزایش می‌دهد.


در این راستا، سیاستگذاری واحد و متمرکز بر بازارهای مالی و هماهنگ کردن آن‌ها در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور، بار دیگر خود را نشان  می‌دهد.


امین غزالی، کارشناس بازار سرمایه


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر