11 آذر 1396 - 23:46
رییس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک سیما؛

اتصال سوئیچ کارت های بانکی ایران و روسیه از ۱۰ دسامبر

رییس کل بانک مرکزی از اتصال سوئیچ کارت های بانکی ایران و روسیه از ۱۰ دسامبر خبر داد و گفت: با اتصال این سوئیچ ها شهروندان دو کشور می توانند از کارت های بانکی در سفر به دو کشور استفاده کنند.
کد خبر : ۷۸۴۸۶
سیف

به گزارش ایبِنا، ولی الله سیف با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما با ارایه گزارش عملکرد صد روزه بانک مرکزی و نظام بانکی در دولت دوازدهم، اظهار داشت:  مهمترین اولویت های نظام بانکی دارای موارد مختلفی است که یکی از آن ها طراحی و عملیاتی کردن زیر ساخت های اصلی بانکی است  البته برخی اقدامات از قبل انجام شده بود.


وی با اشاره به طراحی سامانه بومی برای تمرکز حساب های دولتی(نسیم)، اظهار داشت:  این سامانه آماده بهره برداری شده و حساب هایی به صورت پایلوت به آن منتقل شده است این سامانه  اشراف کامل را برای خزانه کشور ایجاد کرده و منابع دولتی به صورت متمرکز انجام می شود و نظارت دقیق در این زمینه وجود دارد تا اطلاعات مدیریتی مناسبی دریافت شود.


وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه صیاد گفت: این سامانه سایز و فرم چک ها را یکسان سازی می کند و  اعتبار را به چک بر می‌گرداند.


سیف، فرآیند ساماندهی موسسات غیر مجاز را یکی دیگر از موارد اعلام کرد و اظهار داشت:  بازار پول به دلیل وجود این موسسات نمی توانست فعالیت مناسبی داشته باشد وتصمیم ها به درستی اجرایی نمی شد  ضمن اینکه نرخ سود نیز به درستی رعایت نمی شد.


وی با تاکید بر اینکه، با وجود این موسسات بازار رقابتی مخربی ایجاد شده بود، گفت:  اما هم اکنون در شرایطی هستیم که هیچ موسسه غیر مجاز فعالی نداریم.


رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد:  در شهریور ماه سال جاری تصمیم گرفتیم مصوبه نرخ سود را اجرایی کنیم و به دلیل نبود موسسات غیر مجاز انضباط مناسبی ایجاد شد به نحوی که حدود 


۴۵۰۰ تا ۵ هزار شعبه بازرسی شده و نظام بانکی به صورت منضبط در حال اجرای نرخ سود است.


سیف درباره وضعیت ارایه تسهیلات نیز گفت: ۳۱۳ هزار میلیارد تومان ۷ ماهه سال ۹۶ تسهیلات ارایه شده  که این رقم  نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۶ درصد افزایش داشته است  البته این امر  علی رغم تنگنای مالی بوده و نظام بانکی همه توان و ظرفیت را برای پشتیبانی اقتصاد به کار گرفته است.


به گفته وی، در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان برای حمایت  از بنگاه های کوچک و متوسط در نظر گرفته شد که اشتغالزایی بالایی داشت و شرایط اقتصادی ایجاب می کند این بنگاه ها را رونق دهیم.


وی با اشاره به اجرای طرح ضربتی قرض الحسنه ازدواج، گفت:ظرف مدت ۵۰ روز  ۵۲۰ هزار مورد در قالب  ۷۸۰ هزار قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده و صف وام ازدواج از بین رفت.


** امهال دوساله وام و بدهی زلزله زدگان /تمامی سود وام‌های دریافتی آسیب‌دیدگان به نظام بانکی بخشیده می‌شود


رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات نظام بانکی برای زلزله‌زدگان اظهار داشت: دو تصمیم در همان ابتدای کار در نظام بانکی گرفته شد که یکی از آنها امهال دو ساله کل وام و بدهی زلزله‌زدگان به نظام بانکی بود؛ ستاد بازسازی آسیب‌دیدگان را به شبکه بانکی معرفی می‌کند و بانک‌ها ملزم به اقدام هستند.
وی افزود: همچنین کل مبلغ سود وام‌های دریافتی آسیب‌دیدگان به نظام بانکی بخشیده می‌شود و دولت آن را پرداخت می‌کند، علاوه بر این به تمام واحدهای صدمه دیده ۱۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد.


سیف خاطرنشان کرد: برای بازسازی اماکن روستایی ابتدا ۲۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله در نظر گرفته شده بود که در سفری که به کرمانشاه داشتیم این مبلغ به ۳۰ میلیون تومان تبدیل شد، همچنین برای بازسازی اماکن شهری ۳۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.


رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در مجموع ۱۱ هزار واحد روستایی و ۴۵۰۰ واحد شهری شناسایی شده‌اند که تسهیلات به بنیاد مسکن به عنوان مجری تعلق خواهد گرفت تا این واحدها را بازسازی کند.
سیف با اشاره به سایر تسهیلات در نظر گرفته شده گفت: ۱۲ میلیون تومان تسهیلات برای تعمیر اماکن روستایی، شهری و تجاری برای ۱۵ هزار واحد پیش‌بینی شده که با بازپرداخت ۷ ساله اعطا می‌شود.


وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با مدیران عامل بانک‌ها، فرماندار و مسئولان شهرستان در قصرشیرین داشتیم مقرر شد کارکنان بانک‌ها بخشی از حقوق خود را به صورت داوطلبانه اهدا کنند و یا از محل صرفه‌جویی در مواردی مانند چاپ سررسید مبالغی به زلزله‌زدگان اختصاص یابد.


سیف تصریح کرد: برای استفاده صحیح از این منابع اولویت‌هایی در نظر گرفته شده که در صورتی که کمک های مردمی برای بازسازی مدارس کافی نباشد اعطای کمک بلاعوض بانک‌ها به مدارس اولویت نخست و اولویت دوم بازسازی خانه‌های بهداشت است.


وی افزود: در این زمینه کمیته‌ای با مسئولیت معاون نظارتی بانک مرکزی و عضویت رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها و رئیس کانون بانک‌های خصوصی شکل گرفته است، همچنین دو بانک کشاورزی و آینده به عنوان مسئول در قصرشیرین انتخاب شده‌اند تا به صورت ویژه هر مشکلی که باشد را پیگیری کنند.


** تشکیل کمیته اجرایی شدن مصوبات بانکی زلزله زدگان/ مصوبات کرمانشاه برای زلزله کرمان اجرایی می شود


به گزارش خبرنگار ایبِنا، ولی الله سیف در ادامه برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره زمان به سرانجام رساندن پروژه ها در مناطق زلزله زده، گفت: استاندار کرمانشاه از روز اول زلزله با سرعت مسائل را تجزیه و تحلیل و پیگیری کرده است و  تمام دستگاه ها و وزارتخانه ها نیز ستاد تشکیل دادند و ستاد بازسازی مناطق آسیب دیده نظارت بر اجرایی شدن تصمیمات دارد.


وی افزود: کمیته مسائل بانکی نیز که متشکل از معاون نظارتی بانک مرکزی، رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی و رئیس کانون بانک های خصوصی است، وظیفه اجرایی شدن مصوبات بانکی برای زلزله زدگان کرمانشاه را دارد.


رئیس کل بانک مرکزی درباره زلزله کرمان نیز گفت: البته دامنه خسارت ها در کرمان بسیار ناچیز است ولی همان تصمیماتی را که برای کرمانشاه در نظر گرفتیم، برای کرمان نیز اجرا می کنیم.


** دیگر موسسه غیرمجاز نداریم/ ۲۵ درصد فعالیت های بازار پول در اختیار غیرمجازها بود


وی در پاسخ به سوالی درباره مطالبات مردم از موسسات غیرمجاز، با ابراز تاسف از بابت مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده است، گفت: از زمان آغاز به کار فعالیت دولت یازدهم، ما احساس خطر کردیم؛ ماهیت فعالیت موسسات غیرمجاز مانند بهمن می ماند و نمی توانند رقم سودهای اعلام شده را محقق کنند و ناگزیر برای پرداخت سود، سپرده های جدید جذب می کنند و تفاوت بین دارایی و بدهی آنها بزرگتر می شود.


رئیس شورای پول و اعتبار توضیح داد که تا مقطعی فعالیت این موسسات به دلیل افزایش نرخ تورم به مشکل نخورد ولی مشکل از زمانی شروع شد که از میانه دهه ۸۰، مسکن دچار رکود شد و این موسسات دچار کسری شدند.


سیف با بیان اینکه این موسسات باعث ایجاد اختلال در سایر بازارها از جمله سکه، ارز و مسکن می شدند، افزود: این موسسات امکان سیاستگذاری را از دولت می گرفتند و احساس کردیم که برای هر نوع اصلاح و انضباطی در اقتصاد، نیاز است تا فعالیت این موسسات متوقف شود و زیر چتر سیاستگذار پولی قرار بگیرند.


وی خاطرنشان کرد که بانک مرکزی از سال ۱۳۹۲ با مکاتبه مانع از پخش فیلم های تبلیغاتی این موسسات از صدا و سیما و همچنین اسپانسر شدن آنها از تیم های ورزشی شد و وزارت کشور و نیروی انتظامی را در جریان قرار داد.


سیف ادامه داد که مجوز بسیاری از این موسسات از سوی وزارت تعاون در سال های گذشته صادر شده بود اما این وزارتخانه نظارتی بر فعالیت آنها نداشت؛ با این حال رشد جدی این موسسات از نیمه دوم دهه ۸۰ آغاز شد.


وی به آئین نامه سیاستگذاری برای بازار غیرمتشکل پولی از سوی مجلس اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی از سال ۸۶ و با تصویب این آئین نامه بتدریج ورود پیدا کرد ولی حدود ۲۵ درصد از فعالیت های بازار پول در اختیار این موسسات بود.


رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که امروز دیگر هیچ موسسه غیرمجازی در کشور وجود ندارد و همه مسائل تحت نظارت این بانک است.


رییس کل بانک مرکزی در ادامه برنامه نگاه یک درباره روند ساماندهی موسسات اعتباری بدون مجوز، اظهار داشت: پس از بررسی برخی پرونده ها در این موسسات به موارد جالبی برخورد کردیم به عنوان مثال شخصی با سپرده گذاری ۲۳ میلیارد تومانی در موسسه ثامن الحجج از سال ۹۲ تا بهمن ۹۴، سود ۸۹ درصدی دریافت می کرده یا موردی دیگری ۱۱ میلیارد تومان یا ۱۵ میلیارد تومان با سودهای ۴۰ درصدی بوده است که با جذب سپرده جدید از مشتریان، چنین سودهای بالایی پرداخت شده است.


وی ادامه داد: اما خوشبختانه در حال حاضر شرایط تحت کنترل است البته طی این مدت همکاران من در بخش نظارت بانک مرکزی و سایر بخش ها با صعه صدر به مشکلات رسیدگی کردند و ما موردی داشتیم که در مراسم ترحیم اقوام یکی از مدیران این بخش به دلیل حضور سپرده گذاران این موسسات، با مشکلاتی مواجه شد.


سیف افزود: من فشار روحی سپرده گذاران را درک می‌کنم و باید مطمئن باشند که وظیفه بانک مرکزی جلوگیری از ضرر بیشتر و وصول حداکثری سپرده مشتریان این موسسات است.
رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز همکاری جدی با بانک مرکزی برای رسیدگی به این مشکلات دارند، گفت: نکته ای که باید درباره موسسه کاسپین توضیح داده شود درباره مجوز مشروط این موسسه است. با مشکلاتی که برای این تعاونی ها ایجاد شد، تصمیم بر این شد تا تمامی این تعاونی ها تجمیع و موسسه کاسپین با مجوز بانک مرکزی تاسیس شود.


وی ادامه داد: برخی تعاونی ها به بانک مرکزی مراجعه کردند اما مشکل این بود که پیش از اینکه مجوزی صادر شود، به اسم موسسه آرمان شعباتی با تابلو در سطح شهر تاسیس شد. پس از بررسی و رسیدگی به وضعیت این تعاونی ها مقرر شد تا اسم آرمان به کاسپین تغییر یابد و مجوز بانک مرکزی را دریافت کند.


به گفته سیف، یکی از شروط شورای پول و اعتبار انحلال همه این تعاونی ها برای ارائه مجوز به کاسپین بود اما موسسه فرشتگان از این دستور پیروی نکرد. فرشتگان بزرگترین تعاونی بین این ۸ تعاونی است که مسئول اصلی آن در حال حاضر در زندان است و بانک مرکزی نیز به جد پیگیر این پرونده است.


رییس کل بانک مرکزی با اشاره به نقد نبودن دارایی این موسسات عنوان کرد و افزود: به دلیل اینکه دارایی این موسسات نقد نیست، نمی توانند پاسخگو سپرده گذاران خود باشند. برهمین اساس بانک مرکزی با هماهنگی مرجع قضایی به پشتوانه دارایی این تعاونی ها، خط اعتباری به آن ها اختصاص داد.


وی با اعلام اینکه موسسه فرشتگان در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ منحل شد و براساس مانده تا این تاریخ، کسانی که اصل و فرع پول آن ها زیر ۲۰۰ میلیون تومان بود پرداخت شد ، گفت: مابقی هم که سپرده بیش از ۲۰۰ میلیون تومان دارند، نیز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پرداختبه آنها آغاز شده است.


به گفته سیف، هریک از سپرده گذاران که شامل این تعاریف هستند و با مشکلی مواجه شده اند، به بانک مرکزی مراجعه و مشکلات را منعکس کنند تا پیگیری شود.


رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه پیش بینی شده تا نمایندگان این تعاونی ها برای فروش و قیمت گذاری حضور داشته باشد تا بیشترین نقدینگی از این دارایی حاصل شود، گفت: تاکنون ۴۵۰۰ میلیارد تومان فرشتگان خط اعتباری برای موسسه فرشتگان در نظر گرفته شده است و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای چند تعاونی دیگر که به کاسپین پیوسته اند و جمع مطالبات ۱۲ هزار میلیارد تومان است.


وی اظهار داشت: تعیین تکلیف موسسات غیر اعتباری مجاز وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس نیز هریک به بانک های مشخصی اختصاص داده شده است و طبق برنامه  تا ۱۰۰ میلیون تومان به سپرده گذاران پرداخت شد که بخش اعظمی از سپرده ها را شامل بود.


** حباب سکه از بین رفت


ولی الله سیف درباره افزایش قیمت سکه گفت: قیمت سکه عموما از قیمت دلار و طلا در بازارهای بین المللی تبعیت می کند؛ وزن سکه هم مشخص است.


رئیس شورای پول و اعتبار افزود: در این اواخر قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایشی پیدا نکرده بود ولی فاصله قیمت سکه و طلای ذاتی آن حباب داشت.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید تقاضای موجود در بازار پاسخ داده می شد، ادامه داد: بانک کارگشایی از هفته گذشته حراج سکه را برای تامین تقاضای موجود در بازار آغاز کرد و عملا حباب بازار سکه از بین رفت؛ به گونه ای که قیمت سکه از یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان کاهش یافت.


** با دلار کار نمی کنیم/ امضای پیمان پولی با ۲ کشور


رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه ایران قیمت نفت را به دلار دریافت نمی کند، افزود: ارزهای قالب برای ما یورو، درهم امارات، روبل روسیه و اخیرا لیر ترکیه هستند.
وی اعلام کرد: در ماه های اخیر با ۲۰ کشور برای پیمان پولی دوجانبه مذاکره کرده ایم که این پیمان ها با ترکیه و پاکستان به امضا رسیده است.
سیف توضیح داد که هیچ زمان مشخصی برای اجرایی شدن این پیمان ها تعیین نشده است ولی ترکیه این موضوع را به هالک بانک و زراعت بانک خود اعلام کرده و ایران نیز برخی از بانک های خود را برای این موضوع انتخاب کرده است.


** اتصال سوئیچ کارت های بانکی روسیه و ایران از ۱۰ دسامبر


وی از مذاکره برای امضای پیمان های پولی با روسیه، برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری آذربایجان خبر داد و افزود: مذاکراتی را با روسیه، ترکیه، پاکستان برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرده ایم تا سوئیچ کارت های بانکی مان به یکدیگر متصل شوند.


رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با اتصال این سوئیچ ها شهروندان دو کشور می توانند از کارت های بانکی در سفر به دو کشور استفاده کنند؛ اتصال کارت های بانکی ایران و روسیه از دهم دسامبر اجرایی می شود.


وی در پاسخ به این سوال که موضوع موسسات مالی غیرمجاز چه زمانی پایان می پذیرد گفت: تا آخر آذر ماه مطالبات حدود ۹۸ درصد سپرده گذاران پرداخت می شود و تنها دو تا سه درصد باقی می‌مانند که برای تسویه حساب با آنها باید زمینه نقل و انتقال دارایی ها ایجاد شود.


سیف افزود: سپرده گذاران کلان این موسسات پیشنهادهایی داشته‌اند مبنی بر اینکه پروژه‌های نیمه کاره این موسسات به سرانجام برسد تا بتوانند منابع بیشتری را استحصال کنند که بانک مرکزی استقبال کرده و هماهنگی ها با سایر مراجع در حال انجام است.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از بحث های مهم مطرح شده در کمیته منتخب روسای سه قوه برخورد با متخلفان بوده است٬ گفت: بررسی‌ها برای شناسایی املاکی که به نام اشخاص ثالث زده شده ادامه دارد تا همه این دارایی ها بازپس‌گیری شود.


سیف ادامه داد: اختیارات مهمی در برنامه ششم و احکام دائمی برای بانک مرکزی پیش بینی شده تا با قدرت جلوی ایجاد موسسات غیرمجاز جدید گرفته شود.


وی با بیان اینکه به تازگی جلوی فعالیت موسسه غیرمجاز خاتم الانبیا گرفته شد گفت: موسسه ای به نام ولیعصر در رباط کریم طی سه هفته ۲۷۰ میلیون تومان منابع جمع کرد و از مردم تقاضا داریم دقت کنند و بانک مرکزی آماده پاسخگویی به هرگونه تشکیک و سوال درباره موسسات است.


**شرایط بازار ارز طبیعی است و جای نگرانی نیست/ نرخ ارز به هیچ وجه مصنوعی نیست


سیف در بخش دیگری از سخنانش درباره دلایل نوسانات در بازار ارز گفت: روند قیمت ارز در چهار سال گذشته نشان می‌دهد که در اواخر سال میلادی نرخ ارز در قله قرار می‌گیرد و سپس کاهش می‌یابد به طوری که در سال گذشته نیز در چنین روزهایی نرخ ارز به ۴۱۳۰ تومان رسید و سپس کاهش یافت٬ بنابراین شرایط طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.


وی ادامه داد: بعد از برجام گشایش های زیادی در روابط بانکی ایران ایجاد شده و در حالی که قبل از برجام با ۳۳ بانک رابطه داشتیم اکنون این تعداد به ۲۴۰ بانک رسیده است.


رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این امر به معنی عادی سازی همه روابط بانکی نیست، افزود: با برجام دسترسی‌های زیادی برای نظام بانکی ایجاد شده و سرعت دسترسی به منابع و سرعت جابجایی ارز بالا رفته است که این موضوع در کنار ذخایر ارزی مناسب بانک مرکزی سبب تعدیل نرخ ارز شده است.


سیف خاطرنشان کرد: ثبات و آرامش در بازار ارز از اقدامات خوب دولت یازدهم بوده و این در حالی است که همه ارزهای دیگر مانند فرانک٬ یورو و یوان نوساناتی را در مقابل دلار داشتند.


رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که نرخ ارز به هیچ وجه مصنوعی نیست، گفت: این موضوع که دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به افزایش نرخ ارز کرده است، شایعه‌ای بیش نیست و در تاریخ جمهوری اسلامی چنین اقدامی سابقه نداشته است.


وی درباره زمان مناسب برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز نیز گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز باید زمانی انجام شود که استمرار داشته باشد، اکنون ثبات مناسبی داریم و به محض اینکه روابط بانکی به شرایط مطلوب برسد این کار انجام خواهد شد.


**اعلام عوامل تعیین نرخ سود تسهیلات


وی در ادامه درباره کاهش نرخ سود تسهیلات اظهار داشت: برای تعیین نرخ سود تسهیلات عواملی مثل نرخ تامین مالی بازار سرمایه، نرخ سود بازار بین بانکی موثر است.


سیف افزود: نرخ سود بازار بین بانکی به ۲۸ درصد رسیده بود اما با ورود بانک مرکزی بین ۱۷.۷ و ۲۰ درصد قرار دارد و این متوسط نرخ سود بین بانکی است که بانک مرکزی سعی کرده با ورود به این بازار، از انحراف جلوگیری و بازار را هدایت کند.


رییس کل بانک مرکزی افزود: همچنین در بازار سرمایه نیز اوراق سخاب داشتیم که در بورس پذیرفته نشده بود و پارازیت قیمت در بیرون از بازار ایجاد کرده بود اما با شروع دولت دوازدهم سخاب وارد بورس شد و قیمت این اوراق کاهش یافت و هم اکنون از شرایط خوبی برخوردار است.


رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: هم اکنون نرخ سود سپرده های بانکی ۱۵ درصد و تسهیلات نیز ۱۸ درصد است و خوشبختانه بانک ها نیز عملکرد خوبی داشته اند و اگر سود بیشتری هم پرداخت می شده، بانک مرکزی با تذکر موردی به این موضوع ورود کرده است.


وی در واکنش به این سوال که مادامی که نرخ سود بالا باشد فعالیت اقتصادی رخ نخواهد داد؟ گفت: با سخت گیری بانک مرکزی اصلاحاتی در ساختار و عملکرد بانک ها رخ داده است تا در مسیر غلط گذشته حرکت نکنند اما بازهم برخی مشکلات وجود دارد که با حل شود.


رییس شورای پول و اعتبار توضیح داد: بانک مرکزی با رسیدگی به وضعیت مطالبات، افزایش سرمایه بانک ها و هدایت بانک های خصوصی به سمت رعایت استانداردهای جهانی سعی در اصلاح و حل مشکلات بانک ها دارد.


سیف گفت: همچنین با توجه به ایجاد مشکلات زیادی که به دلیل مطالبات مردم و دولت برای بانک ها ایجاد شده، با همکاری قوه قضاییه به مطالبات رسیدگی شد.


وی ادامه داد: همچنین کارگروهی فرا دستگاهی در بانک مرکزی برای رسیدگی به روندهای کلان و درست بانکی تشکیل و درحال فعالیت مرتب است.


**امضای ۴۵ میلیارد دلار قرارداد فاینانس
رئیس کل بانک مرکزی رقم قراردادهای فاینانس امضا شده با کشورهای چین، کره جنوبی، اتریش و دانمارک را حدود ۴۵ میلیارد دلار اعلام  و این رقم را بی سابقه توصیف کرد.
وی ادامه داد: در حال مذاکره با کشور روسیه برای خط فاینانس بدون سقف هستیم تا پروژه های این کشور را پوشش دهد.


سیف از مذاکره با آلمان و ژاپن برای دریافت خطوط فاینانس خبر داد و افزود: ژاپن خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری را برای ایران در دستور کار قرار داده و همکاری نزدیکی بین معاونت ارزی بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری های خارجی در جریان است.


رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد که جلسات مثبتی را با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره بخش مسکن داشته و تبصره هایی در بودجه را برای رونق در این بخش داشته است.


رئیس کل بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد که هنوز نرخ دلار در بودجه سال آینده تعیین نشده است.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها