در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

نقش معاملات آتی در بازار سکه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از معاملات قرارداد آتی از قرار گرفتن دارایی‌هایشان در معرض نوسانات کاذب قیمت بازار سکه و طلا جلوگیری کنند.
کد خبر : ۷۸۸۲۵
سکه

علی اکبر زارعی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به نوسانات بازار ارز و سکه طی هفته‌های گذشته گفت: بخشی از این افزایش قیمت مربوط به پایان ماه‌های محرم و صفر و آغاز ماه ربیع الاول و افزایش تقاضای سکه برای مراسم ازدواج است و بخشی دیگر ناشی از تورمی بوده که در سایر بازارها از جمله این بازار نمایان شده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر رشد قیمت طلا و سکه در داخل کشور در هفته‌های گذشته تا حدودی  متاثر از افزایش نرخ اونس جهانی طلا و فضای روانی حاکم بر بازارهای مختلف است. ضمن این که افزایش نرخ ارزهای مختلف بویژه دلار هم اثرگذاری خود را بر بازار سکه و طلا دارد.


وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان از این رشد قیمت در بازار سکه و طلا بسته به هیجان و جو روانی حاکم بر این بازار است، اذعان داشت: بازار سکه و طلا به دلیل داشتن مخاطب عام نسبت به دیگر بازارها از جمله بازار سرمایه، از پتانسیل بیشتری برای تحت تاثیر قرار گرفتن از هیجانات و جو روانی برخوردار است؛ با وجود این می‌توان گفت بخشی از افزایش قیمت‌های تجربه شده در هفته های گذشته ناشی از هیجان بوده است. بنابراین فعالان این بازار بویژه خریداران خرد باید مراقب رشد حبابی سکه و طلا باشند.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چگونگی مهار هیجان در بازار سکه و طلا گفت: بدون شک یکی از این راه‌های استفاده از سایر بازارها از جمله بازار سرمایه است. زارعی در این راستا از بازار آتی سکه در بورس کالا به عنوان بستری مناسب برای ایجاد شفافیت و متعادل کردن قیمت سکه یاد کرد و اظهار داشت: بازار آتی سکه از سال 87 با هدف پوشش ریسک نوسانات قیمت سکه در بورس کالای ایران راه‌اندازی شده است.


وی اضافه کرد: بر این اساس، در بازار آتی بورس کالا فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند. بنابراین متقاضیان و سرمایه‌گذاران می‌توانند با حضور در این بازار از این پتانسیل برای سرمایه‌گذاری در بستری شفاف استفاده کنند.


وی همچنین در خصوص مزایای دادوستد سکه در بورس کالا گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از معاملات قرارداد آتی از قرار گرفتن دارایی‌هایشان در معرض نوسانات شدید و کاذب قیمت بازار جلوگیری ‌کنند.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر این تجربه دیگر کشورها نشان می‌دهد سازوکار بورس یکی از مناسب‌ترین روش‌ها برای افزایش شفافیت و واقعی شدن قیمت‌ها است که در زمینه خرید و فروش سکه و ارز نیز باید تلاش کرد تا با استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه مانند معاملات آتی ارز و قراردادهای اختیار معامله ارزی و نیز فرهنگ‌سازی مناسب به واقعی شدن معاملات و قیمت‌ها در این زمینه کمک شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها