20 آذر 1396 - 11:07

الزامات مبارزه با فساد/ تورم مقررات؛ عامل بروز فساد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: آنچه تاکنون شاهد آن بودیم مبارزه با عوامل فساد به جای مفسد است.
کد خبر : ۷۸۸۴۵
شافعی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، غلامحسین شافعی صبح امروز (دوشنبه) و در سومین همایش روز جهانی مبارزه با فساد که با حضور مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران و محمدمهدی بهکیش دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی برگزار شد، اظهار داشت: رفتارهای فسادآلود و رانتی در دهه اخیر با وجود اوج گیری درآمدهای نفتی در سال گذشته باعث شد ما در یک چهارم پایانی کشورهای فاسد قرار بگیریم.


وی افزود: شیوع فراگیر فساد لزوم اقدامات جدی برای حل این معضل را دو چندان کرده است.  رییس اتاق ایران با بیان اینکه فساد پیامدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گسترده دارد، ادامه داد: فساد می تواند مسیر رشد و توسعه اقتصادی را منحرف کرده و باعث تضعیف امنیت اقتصادی، افزایش فعالیت های زیرزمینی، اختلال در سرمایه گذاری و انحراف استعدادها شود.  


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد: براساس نتایج به دست آمده کاهش یک درصدی فساد می تواند باعث افزایش ٣.٥٥ درصدی صادرات و ٢.٢ درصدی واردات شود. شافعی تاکید کرد: متاسفانه فساد در کشور سیستمی شده و در آستانه سقوط اخلاقی هستیم.  


وی ادامه داد: اگر کدهای اخلاقی در بخش خصوصی رعایت شود حتما اعتماد حاکمیت به بخش خصوصی نیز افزایش خواهد یافت. شافعی گفت: آیین نامه اخلاق حرفه ای برای کسب و کارها را باید تدوین کرده و همه را به رعایت آن ملزم کنیم. رییس اتاق ایران اظهار داشت: آنچه تاکنون شاهد آن بودیم مبارزه با عوامل فساد به جای مفسد است.


شافعی به ریشه ها و عوامل فساد اشاره کرد و افزود: باید هزینه ارتکاب به فساد در کشور را بالا ببریم؛ آمار و اطلاعات کشور باید در دسترس عموم مردم قرار بگیرد. وی گفت: باید درآمدهای نفتی، منابع بانکی و نحوه توزیع آنها و همچنین خصوصی سازی و واگذاری های دولتی شفاف سازی شود.  


وی ادامه داد: استقلال قوه قضاییه و پیگیری کارآمد مفسدان در هر پست و مقامی و اعمال بی طرفانه قانون از الزامات مبارزه با فساد است. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یکی از مشکلات کشور را تورم مقررات عنوان کرد و افزود: در هر جایی و هر مجوز و امضایی که کم بشود، دیواری از فساد فرو خواهد ریخت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها