20 آذر 1396 - 12:12
سخنگوی دولت اعلام کرد؛

رشد ۱۱ درصدی درآمدهای مالیاتی و حقوق گمرکی

سخنگوی دولت اظهارداشت: درآمدهای حاصل از مالیات و حقوق گمرکی ۱۹۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که این رقم نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۱ درصدی داشته است.
کد خبر : ۷۸۸۵۱
محمدباقر نوبخت

به گزارش ایبِنا؛ محمدباقر نوبخت صبح امروز (دوشنبه) و در نشستی خبری با اعلام این مطلب افزود: رقمی که برای درآمدهای مالیاتی در سال آینده در نظر گرفته شده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است که این رقم نسبت به ۹۹ هزار میلیارد تومانی که مصوب قانونی ما در سال ۹۶ است ۶.۷ درصد رشد داشته است.


وی ادامه داد: درآمدهای دولت از مالیات و حقوق گمرکی ۱۱.۱ درصد در سال آینده رشد داشته است که آن درآمدهایی که صرفاً از مالیات است رشد ۶.۷ درصدی داشته است. نوبخت افزود: پیش بینی این است که می توانیم مالیات بیشتری داشته باشیم زیرا حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از مالیات معاف هستند و همچنین یک لایه پنهان دیگری در اقتصاد وجود دارد که درآمد دارند ولی یا به درستی مالیات نمی دهند یا اصلاً مالیات نمی دهند.


وی گفت: در افرادی که طبق قانون از مالیات معاف هستند بازبینی صورت می گیرد تا ببینیم می توانند مالیات بدهند یا خیر و همچنین بخشی را که در اقتصاد مالیات نمی دهند، شناسایی کنیم. رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: باید نرم افزارهایی در اختیار داشته باشیم و همچنین یک سیستم مکانیزه در اختیارمان باشد تا بتوانیم افرادی را که مالیات نمی دهند، از طریق درآمدهایشان رصد کنیم.


نوبخت افزود: بودجه خاصی به سازمان امور مالیاتی دادیم تا زیرساخت ها و نرم افزارهایش را کامل کند و همچنین با کشورهای موفق در زمینه دریافت مالیات صحبت کرده و از تجارب آنها استفاده کند.


وی گفت: درآمدهای ما از حقوق گمرکی در سال جاری ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که به ۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است. رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه درآمدهای دولت حاصل از مالیات و حقوق گمرکی در سال آینده ۱۹۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، افزود: این رقم برای هزینه های ما ناکافی است زیرا دولت باید فقط ۱۹۳ هزار میلیارد تومان حقوق به کارکنان دولت پرداخت کند و همچنین باید ۳۲ هزار میلیارد تومان نیز پول اوراق و اسنادی را که برای طرح های عمرانی منتشر کرده است، پرداخت کند به همین دلیل درآمدهای دولت از محل درآمدهای مالیاتی و گمرکی ناکافی است.


نوبخت ادامه داد: دولت مخارج اجتناب ناپذیری دارد که باید پرداخت کند و درآمدهای کسر شده از محل مالیات گمرک ناکافی است به همین دلیل باید برای کسب درآمدهای دیگر دو دارایی خود را که یکی دارایی های سرمایه ای و دیگری پروژه های عمرانی است، به فروش برساند تا بتواند درآمد کسب کند.


وی گفت: در سال آینده جمعاً ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای به دست خواهیم آورد که شامل فروش نفت، اموال منقول و غیر منقول و طرح های عمرانی است.


رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در سال آینده باید ۱۰۱ هزار میلیارد تومان نفت بفروشیم و همچنین باید حدود ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سهام کارخانجات را طبق اصل ۴۴ واگذار کنیم تا کسب درآمد کنیم. نوبخت ادامه داد: برای کسب درآمد همچنین باید اوراق و اسناد مالی خودمان را بفروشیم به این ترتیب در بودجه سال آینده و با فروش این اوراق از منابع مردم هم استفاده می کنیم.


وی گفت: در سال آینده پولی را که از فروش این اوراق بدست آورده ایم با سود به مردم برمی گردانیم و اگر سود این اوراق را ندهیم اعتبار این اسناد پایین می آید و ما برای اینکه اعتبار دولت محفوظ بماند یک نامه تفویض اختیار به خزانه دادیم تا به محض سررسید این اوراق از سرجمع اعتبارات پول اسناد را پرداخت کنند. نوبخت افزود: در سال آینده ۳۸ هزار میلیارد تومان فروش اوراق خواهیم داشت و حدود ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از واگذاری سهام کارخانجات را خواهیم داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر