27 آذر 1396 - 16:59
عضوهیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران؛

بهبود شاخص های مالی و ترویج فرهنگ قرض الحسنه در بانک مهر ایران

عضو هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: بهبود شاخص‌های عملکردی مالی کشور در زمینه عقد قرض‌الحسنه و فرهنگ‌سازی برای توسعه سنت قرض‌الحسنه دو هدف عمده و اصلی است که در شرح وظایف بانک قرار دارد.
کد خبر : ۷۹۱۸۶
بانک قرض الحسنه مهر ایران

سلیمان توکلی/ عضو هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران


به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، می‌توان گفت اگرچه این بانک توانسته است مانند دیگر بانک‌های سراسر کشور خدمات بانکی خود را تنوع بخشد و بانکداری الکترونیکی را به نحو مطلوب پیاده کند و جدیدترین خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه دهد، اما این همه در جهت ترویج هرچه بیشتر سنت قرض‌الحسنه است. چراکه مهم‌ترین رسالت این بانک رفع نیاز آحاد مردم و خصوصاً پرداخت تسهیلات به قشر ضعیف جامعه است. آنچه در اساسنامه و شرح وظایف و مسوولیت اجتماعی این بانک تعریف شده، حول همین محور است و امروز می‌توانیم بگوییم یکی از موفق‌ترین بانک‌هایی هستیم که در این مسیر گام برداشته‌ایم و هم توانسته‌ایم تعداد مشتریان خود را افزایش دهیم و هم منابعی را که در بانک وجود دارد. این بانک توانسته در یک دهه گذشته در ۵۲۷ شعبه فعال در ۳۰۸ شهرستان خود بالغ بر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار حساب قرض‌الحسنه برای متقاضیان ایجاد کند و به زودی به بانک صد هزارمیلیاردی تبدیل خواهد شد.


تسهیلاتی که در این بانک پرداخت می‌شود در قالب عقد اسلامی و قرض‌الحسنه و با کارمزد چهار درصد است. به عبارتی عمده کار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران جذب منابع به‌صورت قرض‌الحسنه و پرداخت وام به متقاضیان به‌صورت قرض‌الحسنه است.


بر اساس ماموریت ما و آنچه در اساسنامه بانک آمده، ما تنها در راستای توسعه سنت قرض‌الحسنه فعالیت می‌کنیم و نمی‌توانیم به منابعی که مردم در اختیار بانک قرار داده‌اند سودی پرداخت کنیم یا کارمزدی بالاتر از چهار درصد از مردم دریافت کنیم. در این میان می‌توان گفت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تنها بانکی است که وارد حوزه بنگاهداری و شرکت‌داری نشده و در یک دهه گذشته تمام منابع خود را در راستای ارائه خدمات بانکی ارزان‌قیمت به صورت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مشتریان بسیج کرده است.


به عبارتی ما در یک دهه گذشته، هیچ‌گاه منابعی را که مشتریان و خیرین در اختیار بانک قرار داده‌اند صرف سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و این منابع را تنها در راستای ماموریتی که بر عهده ما بوده قرار داده‌ایم؛ ماموریت پرداخت تسهیلات فردی ۲۰ میلیون‌تومانی با کارمزد چهار درصد به متقاضیان و صاحبان منابع در این بانک.


نکته قابل تامل در خصوص این بانک این است که نسبت مطالبات به کل تسهیلات اعطایی آن تنها یک درصد است که در حقیقت بهترین عملکرد در شبکه بانکی کشور و یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ماست. از یک‌سو نسبت کفایت سرمایه این بانک ۴۰ درصد است که در حقیقت این هم یکی از بهترین عملکردهای ممکن در شبکه بانکی کشور است. از سوی دیگر ما تلاش کرده‌ایم ارائه این خدماتی که بر عهده ما نهاده شده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین تلاش از سوی صاحبان سپرده انجام شود. هدف ما این است که تسهیلات خود را به سادگی در اختیار متقاضیان قرار دهیم و به این منظور سفته از جریان پرداخت تسهیلات ما حذف شده است. این بانک روند کاغذبازی پرداخت وام را به حداقل ممکن رسانده و سعی می‌کنیم در کمترین زمان ممکن تسهیلات را پرداخت کنیم. این موضوعی است که به کلیه شعب ما اعلام شده که در گرفتن ضامن نهایت همکاری را با مشتریان داشته باشند. مزیت بانک ما در مقایسه با دیگر بانک‌ها اقبال خوب مردم به این بانک و درصد بسیار اندک مطالبات معوق در بانک قرض‌الحسنه است. این نشان می‌دهد قشر متوسط و ضعیف در پرداخت دیون خود اعتماد بیشتری دارند و با اقبال بیشتری به بانک ما نگاه کرده‌اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر