27 آذر 1396 - 17:03
دنیای اقتصاد منتشر کرد:

تبیین اهداف و ماموریت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

رییس هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: یکی از اهداف اصلی بانکداری اسلامی، تسهیلات‌دهی و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه است.
کد خبر : ۷۹۱۸۷
بانک قرض الحسنه مهر ایران

محسن پدرام/ رییس هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران


این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشرشده بیش از نیمی از خانوارهای ایرانی، نتوانسته‌اند از تسهیلات مالی بانک‌ها استفاده کنند. با توجه به این موضوع اعطای تسهیلات خرد برای توانمندسازی خانوارها بسیار حائز اهمیت است.


به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از اهداف اصلی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بهبود شاخص عملکرد مالی کشور در زمینه عقد قرض‌الحسنه است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای اهداف تامین‌شده خود تسهیلات قابل توجهی را به اقشار و خانوارهای کم‌درآمد اعطا کرده است.


عقد قرض‌الحسنه یکی از عقود رایج در نظام اقتصادی اسلامی است. این قرارداد عقدی است که به سبب آن بانک به عنوان قرض‌دهنده، مبلغ معینی را طبق شرایط مقرر به اشخاص به عنوان قرض‌گیرنده اعطا می‌کند. ویژگی این عقد، در مقایسه با سایر عقود اسلامی، جنبه خیرخواهانه و خداپسندانه آن است. از این‌رو، در این قرارداد هرگونه شرط زیادی از سوی قرض‌دهنده نسبت به قرض‌گیرنده، ربا محسوب می‌شود. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی بانکداری اسلامی به خصوص در کشوری مانند ایران، موضوع رباست. به دلیل ویژگی خیرخواهانه در این نوع قرض، این نوع عقد مورد توجه بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اسلامی در بانکداری است.


قرض‌الحسنه به عنوان رفتاری برخاسته از تعالیم دینی و اسلامی کارکرد ویژه‌ای در جامعه دارد. از نظر مالی، با توجه به نرخ تورم در اقتصاد کشور و از طرف دیگر نرخ سود بالا، بسیاری از سپرده‌گذاران از جنبه خیرخواهانه و عام‌المنفعه بودن سپرده قرض‌الحسنه به جنبه اقتصادی آن روی خواهند آورد. این امر ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه را با مشکل رویه روبه‌رو می‌کند، همچنین در دسترس بودن شعب یا خدمات بانک‌های قرض‌الحسنه و سهولت استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه و رفع بوروکراسی‌های زائد از دیگر عوامل نهادینه شدن سنت قرض‌الحسنه در سطح جامعه است.


بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، از یک‌سو به دلیل کمبود عرضه مناسب تسهیلات خرد به خانوارها و از سوی دیگر، در راستای جنبه خیرخواهانه برای تامین مالی خانوارهای کم‌درآمد، پا به عرضه بانکداری بدون ربا گذاشته است. این بانک حدود یک دهه پیش، با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال و با گسترش و توزیع موزون شعب خود آغاز به کار کرد. این بانک دارای ۵۳۰ شعبه فعال در ۳۰۸ شهرستان بوده و تعداد حساب‌های قرض‌الحسنه نزد بانک به پنج میلیون می‌رسد.


بر اساس آخرین آمارها تعداد کل تسهیلات اعطایی از ابتدای تاسیس تا پایان نیمه نخست سال جاری به حدود سه میلیون فقره می‌رسد که ارزش این تسهیلات حدود ۱۸۰ هزار میلیارد ریال است.


در راستای توسعه اهداف مدنظر، این بانک با انعقاد تفاهم‌نامه‌های حمایتی با نهادهایی نظیر وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، کمیته امداد خمینی (ره) و نیروی انتظامی نقش بسزایی را در تقویت و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر ایفا کرده است. تسهیلاتی که این بانک در زمینه درمان، اشتغال زندانیان آزادشده، حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت و تامین مایحتاج ضروری ارائه کرده، تنها بخشی از اقدامات این بانک در راستای اهداف تعیین‌شده محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بانک قرض‌الحسنه در بخش اعطای تسهیلات مربوط به بخش مسکن نیز فعال بوده و توانسته با ارائه طرح مسکن مهر، شرایطی را فراهم کند که اقشار کم‌درآمد، بتوانند در آینده نسبت به تهیه و خرید مسکن اقدام کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر