27 آذر 1396 - 17:00

تشریح وضعیت تسهیلات‌دهی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

عضو هیات‌مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی انتظار این بود که فعالیت‌های بخش اقتصادی با معیارهای اقتصاد اسلامی در انطباق باشد.
کد خبر : ۷۹۱۸۸
بانک قرض الحسنه مهر ایران

عیسی امامی/ عضو هیات‌مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران


شریان اصلی اقتصاد پول است و این سیاست‌های پولی باید با رهنمودهای اسلام منطبق باشد تا اقتصاد اسلامی شکل بگیرد.


به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، بنابراین لازمه تحقق اقتصاد اسلامی این بود که بانکداری اسلامی فعالیت خود را در نظام جمهوری اسلامی آغاز کند. ابتدا قانون عملیات بانکداری بدون ربا تدوین شد و بانک‌ها هم بر اساس همان مبانی قانونی شروع به فعالیت کردند. سیر تدریجی فعالیت‌های بانکداری ما به سبب مداخله از یک طرف یا تفکر اقتصاد غیراسلامی از طرف دیگر یا شرایطی که به لحاظ معاملات منطقه‌ای و بین‌المللی شکل می‌گرفت، لزوماً باید پاسخگوی بخشی از معاملات و انتظارات بانکداری در نظام بین‌الملل باشد. به نظر می‌رسد که بانکداری اسلامی مسیر اصلی خود را از دست داده و نتوانسته ثمره و آثار بانکداری اسلامی را در اقتصاد اسلامی نشان دهد. با توجه به همین وضعیت، حدود ۱۰ سال پیش این فکر قوت گرفت که بر اساس بانکداری اسلامی، چرخشی جدی در موضوع تجهیز سیستم بانکی به منابع قرض‌الحسنه‌ای شکل بگیرد و همین تفکر منجر به مطرح شدن موضوع تاسیس بانک قرض‌الحسنه شد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اولین بانکی است که با این تفکر، با همراهی دولت وقت و با کمک ۱۰ بانک برتر ایران شامل بانک‌های «ملت»، «ملی»، «صادرات»، «سپه»، «تجارت»، ‌ «مسکن»، «کشاورزی»، «رفاه»، «صنعت و معدن» و همچنین «توسعه صادرات» شکل گرفت و وارد عرصه بانکداری در بخش صرفاً قرض‌الحسنه شد. با کمک این بانک‌ها در تاریخ ۲۲ آذرماه سال ۱۳۸۶ با جذب منابع قرض‌الحسنه، ‌ این بانک نوظهور قرض‌الحسنه‌ای کارش را آغاز کرد. فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در آغاز کار با منابع ۳۷۰ میلیاردی شروع شد و حدود پنج سال بعد این منابع به ۱۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال افزایش یافت که این افزایش، نشان‌دهنده اعتماد و همراهی مردم دین‌مدار ما با بانکداری قرض‌الحسنه است.


طبیعتاً هدف بانک فقط جذب منابع نیست، بلکه تخصیص هم هست. تخصیص‌ها نیز در جهت نیازهای ضروری مردم در بخش ازدواج جوانان و بخش‌های حمایتی است و نوعاً اقشار طبقات متوسط به پایین‌تر را پوشش می‌دهد که با حداقل‌ها می‌توانستند حداکثر نیازهای خود را رفع کنند، این امکان را به دست آوردند و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم این تخصیص‌ها را انجام داده است.


بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حال حاضر با ۵۳۰ شعبه در بیشتر شهرهای کشور حضور دارد، ‌ اما این ظرفیت را دارد که بدون استثنا در همه شهرها حضور یابد تا نقش بانکداری اسلامی را در حد اعلای خود ایفا کند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تنها بانکی است که نوعاً به عنوان بانکداری اجتماعی مطرح است چراکه هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری ندارد و هدفش دستگیری و تامین نیازهای حداقلی مردم در بخش‌های مختلف است که این امر با همراهی خود مردم در حال انجام است.


مصارف بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در پنج سال اول، هشت هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال بوده است. یعنی با توجه به اینکه ما ۱۱ هزار و ۱۲۰ میلیارد داشتیم، در واقع ۹۰ درصد این منابع را به سمت مصارف پیش بردیم و به مردم برگرداندیم. باقی منابع نیز سپرده قانونی است که طبق دستورالعمل بانک مرکزی جزو وظایف بانک‌هاست.


این مصارف امروز به ۸۲ هزار و ۲۴۷ میلیارد ریال رسیده است، یعنی باز هم نسبت مصارف به منابع دقیقاً رعایت شده است. این نشان می‌دهد این بانک در کوتاه‌ترین زمان ممکن هر مبلغی را که به دست می‌آورد به متقاضیانی که به هر نحوی با بانک ارتباط برقرار کرده‌اند و تمایل دارند از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده کنند، بازمی‌گرداند. روش ما کارمزدی است. نرخی تحت عنوان نرخ تسهیلات نداریم. آنچه دریافت می‌شود کارمزدهایی است که حداکثر چهار درصد است و حتی گاهی به صفر درصد هم می‌رسد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر