کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا:

حاکمیت شرکتی نوین گزارشگری بانک‌ها را متحول می‌کند

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران اعلام کرد: اجرای صحیح حاکمیت شرکتی نوین در نظام بانکی می‌تواند اعتماد سازی‌های گسترده‌ای را برای مردم و صاحبان سهام ایجاد کند.
کد خبر : ۷۹۲۰۵
طرح

محمد مهدی مومن زاده در گفتگو با ایبِنا اظهارداشت: حاکمیت شرکتی در سازمان و شرکت ها به شفافیت ختم می شود و اجرای آن در نظام بانکی باید با حساسیت بیشتری صورت گیرد. وی در ادامه گفت: به طور مشخص بررسی ها در هر بحرانی که سیستم های بانکی در دنیا آن را تجربه کرده اند نشان می دهد که یکی از ریشه های بحران و آسیب ها، شکل گیری و اجرای حاکمیت ضعیف در ساختارهای اجرایی بوده است.


حفظ حقوق ذینفعان


این کارشناس بازار سرمایه افزود:‌ حاکمیت شرکتی اگر در بانک ها به صورت استاندارد و قوی اجرای شود باعث می شود تا گزارشگری در بانک ها در بهترین وضعیت قرار داشته باشد و بهبود پیدا کند و حقوق ذینفعان کامل حفظ می شود.


عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران اضافه کرد : از آن جایی که سیستم های بانکی دارای شبکه های گسترده ای در کشورها هستند و به صورت گسترده فعالیت می کنند، اعتماد نقش مهمی در فعالیت های بانک ها دارد و به همین خاطر اجرای حاکمیت شرکتی می تواند در تقویت اعتماد مردم و سپرده گذاران نقش ویژه ای داشته باشد.


ابلاغ دستورالعمل از سوی بانک مرکزی


مومن زاده گفت :‌ در ایران تا سال گذشته قوانین و مقرراتی نظامند و مدونی در زمینه حاکمیت شرکتی بازارهای مالی و سیستم بانکی نداشتیم تا این که دستورالعمل حاکمیت شرکتی بانک ها و موسسات مالی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.


این تحلیل گر بازارهای مالی به موضوع به روز رسانی حاکمیت شرکتی اشاره کرد و افزود :‌ البته قوانین و مقررات حاکمیت شرکتی می توانست خیلی به روزتر سازماندهی شود و از سطح حاکمیت شرکتی به سطح حاکمیت سازمانی تغییر شکل بدهد و ارتقا پیدا کنند تا به این ترتیب در کنار حاکمیت شرکتی که رویکرد گذشته محور دارد، یک رویکرد آینده محور نیز در نظر گرفته شود تا مدیریت ریسک و مدیریت راهبردی هم در اصول حاکمیت شرکتی به خوبی پیاده سازی شود.


مدیریت بهینه ریسک


محمد مهدی مومن زاده اظهارداشت: در دستورالعمل بانک مرکزی مدیریت ریسک به خوبی مطرح شده و به همین خاطر بانک ها ملزم هستند تا بر اساس چارچوب های حاکمیت شرکتی گزارشگری های دقیق مالی خود را در دوره های زمانی مشخص ارائه کنند.


وی در ادامه گفت:‌ مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که همچنان حتی در حال حاضر که حاکمیت شرکتی در نظام بانکی در حال اجرا شدن است اما ارزیابی های موشکافانه مشخص می کند که روح حاکمیت شرکتی و یا به عبارتی روح پایداری در گزارشگری های مالی بانک ها هنوز کامل وجود ندارد.


استفاده از تکنولوژی


مومن زاده پیشنهاد داد: بانک ها باید با استفاده از تکنولوژی روز می توانند به جای اجرای روش های سنتی از روش های نوین حاکمیت شرکتی استفاده کنند تا با تحولات متفاوتی در اجرای برنامه های جاری خود روبرو شوند.


عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران در انتها افزود:‌ به طور نمونه بانک ها می توانند مجامع سالیانه و فوق العاده صاحبان سهام خود را با نگاه تازه به حاکمیت شرکتی به صورت الکترونیک و بر اساس ابزارهای مبتنی به اینترنت برگزار کنند و در این صورت سهامداران و ذی نفعان حتی می توانند براحتی با استفاده از بسترهای الکترونیک حق رای داشته باشند و از اطلاعات صورت های مالی در کمترین زمان ممکن مطلع شوند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر