28 آذر 1396 - 10:38

روایت جهانگیری از وضعیت بازارکار/ دو ساله ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شد

معاون اول رییس جمهور در دیدار اعضای فراکسیون اشتغال مجلس با اعلام اینکه در دو سال گذشته حدود ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شد، گفت:‌ سالانه ۹۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده می‌شود.
کد خبر : ۷۹۲۱۱
اسحاق جهانگیری

به گزارش ایبِنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه کشور از برخی مسائل رنج می برد، یکی از این مسائل را ناکارآمدی مدیریت اقتصادی دانست و افزود: باید کاری کنیم که مدیران بنگاه های اقتصادی کشور مدیرانی حرفه ای باشند و تا زمانی که مدیران بنگاه ها از طریق رابطه و توصیه انتخاب شوند، نمی توان توقع بازدهی مناسب از بنگاه های تولیدی و اقتصادی داشت.  


معاون اول رییس جمهور اظهارداشت: موضوع اشتغال از اوایل انقلاب اسلامی از موضوعاتی بود که همواره از اهمیت فراوانی برای دولت و مجلس شورای اسلامی برخوردار بود و بیکاری امروز نیز یکی از مسائل مهم کشور است که شکل پیچیده تری به خود گرفته و نرخ بیکاری در افراد تحصیل کرده دو برابر شده است.


جهانگیری با اشاره به اینکه در حال حاضر بر اساس آمار رسمی، سه و نیم میلیون بیکار در کشور وجود دارد گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۹۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده می شود و این در حالی است که اقتصاد کشور ظرفیت مشخصی برای اشتغال زایی دارد و اقدام بیش از ظرفیت فعلی اقتصاد کشور، دور از انتظار است.  


معاون اول رییس جمهور افزود: بهترین دوران اشتغال زایی در دولت اصلاحات بود که سالانه بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شد و اگر می خواهیم میزان اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی در کشور بالا رود، راه آن این است که اقتصاد کشور را بزرگ کنیم و ظرفیت آن را افزایش دهیم که البته این اتفاق الزاماتی دارد که فقط در اختیار دولت نیست و همه دستگاه ها و نهادها و همه ارکان نظام باید در این زمینه همراهی داشته باشند.


جهانگیری ادامه داد: ظرفیت اقتصاد کشور در دو سال گذشته توانسته در حدود ۶۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کند و این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، میزان شغل جدید ایجاد شده در ۱۰ سال گذشته برابر با صفر بوده و اگرچه ممکن است که در آن ۱۰ سال تعدادی شغل جدید ایجاد شده باشد، اما به همان میزان شغل از بین رفته است و در مجموع تعداد شاغلین در این مدت، عدد ثابتی بوده است.


معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه برخی کشورهای شرق آسیا و آمریکای لاتین نظیر کره جنوبی همزمان با ایران مسیر صنعتی شدن و توسعه را در پیش گرفتند، تصریح کرد: متاسفانه با وجود آنکه تقریباً زمان آغاز روند توسعه صنعتی در این کشورها با ایران یکسان بوده اما امروز ایران به مراتب در جایگاهی عقب تر از این کشورها قرار دارد که یکی از دلایل آن این است که در ایران سیاست های علمی و دقیق اتخاذ نشده و اگر هم سیاست خوبی وجود داشته، با تغییر دولت ها و حتی بعضاً با تغییر مدیران در یک دولت، سیاست ها تغییر یافته است و متأسفانه فرض بر این بوده که سیاست های اتخاذ شده در دوران مدیر قبلی سیاستی غلط بوده است.


جهانگیری با تاکید بر اینکه آنچه می تواند منجر به ایجاد فرصت های شغلی شود، تولید و سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: امروز در جلسه ای که با برخی مدیران بانکهای عامل برگزار شد، مدیران بانک ها اعلام کردند که امسال بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی نظام بانکی تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت خواهد شد.


معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تلاش دولت برای جذب منابع مالی خارجی خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این امر و در کنار منابع مالی بخش خصوصی، حجم مناسبی از منابع مالی ایجاد خواهد شد که می تواند منجر به اشتغال زایی شود.


جهانگیری همچنین لازمه اشتغال زایی را امنیت سرمایه گذاری در کشور دانست و گفت: بخش خصوصی و سرمایه گذاران با شعار و حرف پای کار نمی آیند و نحوه رفتار و برخورد مسئولین را ملاک عمل خود قرار می دهند و اگر این مسائل حل شود، مشکل تولید و سرمایه گذاری در کشور مرتفع شده و منجر به ایجاد فرصت های شغلی خواهد شد.


معاون اول رییس جمهور در ادامه ضمن با اهمیت دانستن موضوع اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد در برخورد با دولت به صورت پرسشگرانه می گویند که دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کرده است و این در حالی است که بر اساس تأکید مقام معظم رهبری قرار بر این است که برای اجرای اقتصاد مقاومتی همه پای کار باشند و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز ستادی نافذالکلمه باشد که مصوباتش برای همه لازم الاجرا باشد.


جهانگیری گفت: اگر برای حل مشکلات پیش روی تولید و سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، همه پای کار بیایند، شتابی که در دو سال اخیر در اشتغالزایی ایجاد شده در سال های آینده نیز تکرار خواهد شد.


معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان برخی نمایندگان حاضر در جلسه مبنی بر تعدد مجوزهای کسب و کار در کشور اظهارداشت: متأسفانه فضای کسب و کار در کشور مناسب نیست و ایران در رتبه ۱۲۴ از نظر کسب و کار قرار دارد که البته دولت برای ارتقاء جایگاه ایران از نظر کسب و کار برنامه ریزی کرده و وزارت امور اقتصادی و دارایی هم مکلف شده تا مجوزهای غیرضروری را لغو کند.


جهانگیری با تأکید بر لزوم واگذاری بنگاه های اقتصادی خاطرنشان کرد: رییس جمهور در این زمینه جدیت فراوانی دارد و اصرار دارد که واگذاری ها باید به سرعت انجام شود که البته بروکراسی های اداری در ایران یکی از موانع اجرای برنامه هاست.


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت واقعاً مظلوم است و از ابتدا در مظلومیت کار خود را آغاز کرد گفت: با وجود همه مشکلات و تنش ها، دولت تدبیر و امید دولتی مقتدر است که برنامه ها و کارهای کشور را به خوبی به پیش می برد و اگر با منطق و بر اساس شاخص های اصلی اقتصاد عملکرد دولت را ارزیابی کنیم، مشخص می گردد که دولت عملکرد و دستاوردهای خوبی داشته است.


در این جلسه اعضای فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی نیز هر کدام در سخنانی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص اشتغال پرداختند و ضمن ارایه پیشنهاداتی برای توسعه اشتغالزایی در کشور، دستورالعمل ها و آیین نامه های مزاحم، تعدد مجوزها، روند طولانی صدور مجوز برای کسب و کار و قاچاق کالا را از جمله مشکلات فراروی اشتغالزایی در کشور برشمردند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر