معاون گمرک ایران عنوان کرد:

چشم انداز گمرکات آینده؛ مدیریت حسابرسی پس از ترخیص

معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران چشم انداز گمرکات آینده در جهان را مدیریت حسابرسی پس از ترخیص مبتنی بر تسهیل گری و کنترل هوشمند دانست.
کد خبر : ۷۹۳۵۲
گمرک ایران

به گزارش ایبِنا، علیرضا مقدسی با بیان این مطلب گفت: ما از این اهرم به عنوان ابزار کنترلی استفاده می کنیم، در حالی که دیدگاه اصلی پس از ترخیص دادن تسهیلات به بنگاه ها و کارخانه های تولیدی و کنترل آن بر اساس شاخص های ریسک است بدون آنکه هزینه ها، زمان و دیگر هزینه های اضافی بر تولیدکننده تحمیل شود.


معاون حقوقی و نظارت گمرک کشور سامانه جامع بازبینی و نظارت نقطه عطفی در گمرک الکترونیک کشور دانست و گفت: این زیرسامانه نسبت به سایر سامانه های گمرکی با ماهیت کنترلی و آسیب شناسی به عنوان آخرین مرحله از فرآیند تشریفات گمرکی است.


مقدسی که در همایش سراسری بازبینی و حسابرسی در جمع مسئولین و کارشناسان گمرکات سراسر کشور سخن می گفت، در تشریح اقدامات این سامانه، سوء استفاده از کارتهای بازرگانی موسوم به کارت های اجاره ای را از مهم ترین این اقدامات نام برد و توضیح داد: این سامانه در تمامی گمرکات مستقر شده تا با هوشیاری و پیگیری کارشناسان گمرک تخلفات پس از ترخیص شناسایی شود.


معاون حقوقی و نظارت به نقش و اهمیت حسابرسی پس از ترخیص در تجارت اشاره کرد و گفت:تحولات در دنیای تجارت به ویژه در سرعت انجام تجارت خارجی، گمرکات دنیا را تحت تاثیر قرار داده و حرکت به سمت حسابرسی پس از ترخیص اجتناب ناپذیر است. وی مزایای کلان این سامانه در سه حوزه برشمردو گفت:  سامانه بازبینی منجر به بهبود فضای کسب و کار خواهد شد. علاوه بر این گمرکات را هم متحول خواهد کرد.


مقدسی گفت:سامانه بازبینی به تناوب و به دنبال نشست های متعدد در کمیته آسیب شناسی گمرکات اجرایی در حال تکمیل شدن است و در حال حاضر یک تیم متخصص و حرفه ای در حال کار بر این سامانه است.


معاون حقوقی و نظارت گمرک، رصد کامل اسناد، به حداقل رسیدن بدهی های معوق، کنترل اسناد کالاهای پر خطر، شناسایی افراد واسطه و ممانعت از فعالیت افراد سود جو را از مهم ترین تحولات وظایف بازبینی و حسابرسی پس از ترخیص دانست.


مقدسی صیانت از حقوق دولت، صاحبان کالا و مسئولیت اجتماعی را از کارکردهای بازبینی برشمرد و با اشاره به شعار سازمان جهانی گمرک در سال ۲۰۱۸ گفت: این شعار با عنوان «ایمنی در تجارت» به عنوان لازمه توسعه امده است به این معنی که چنانچه تجارت ایمن نباشد توسعه ای شکل نخواهد گرفت.


برچسب ها: گمرک ترخیص کالا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر