کارشناس بازار سرمایه ارزیابی کرد :

تاثیر دستورالعمل جدید در تالار شیشه ای

مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن گفت: انحراف پیش بینی ها، سیگنال دهی غیر واقعی و سابقه طولانی مدت توقف نمادها دو مسأله چالش برانگیز انتشار EPS بود که با حذف آن، بخشی از ابهام بازار سهام برطرف شد.
کد خبر : ۷۹۸۷۴
خواجه نصیر

به گزارش ایبِنا، به نقل از سنا، محمود خواجه نصیری افزود: ارائه پیش بینی سود در فرمتی که در بازار سرمایه ایران متداول است، در اکثر بورس های معتبر دنیا وجود ندارد بر همین اساس سازمان بورس تصمیم گرفته است هم راستا با استانداردهای جهانی و حذف مشکلات ناشی از اعلام پیش بینی سود ارائه EPS را حذف کند.


وی در ادامه افزود: یکی از دلایل اصلی این تصمیم انحراف خیلی زیاد بین عملکرد و EPS شرکت ها بود و همین امر می تواند در مسیر تصمیم گیری سهامداران گمراه کننده باشد.


افزایش پتانسیل تحلیل


این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: هم اکنون توان و پتانسیل تحلیلی و کارشناسی بازار سرمایه افزایش پیدا کرده و شرکت های مشاور سرمایه گذاری می توانند بسیاری از این موارد را از محل اطلاعات عملکرد میان دوره ای شرکت ها اخراج کنند در نتیجه نیازی به ارائه EPS نیست.


خواجه نصیری در آسیب شناسی اعلام و ارائه EPS گفت: بازار سرمایه به شدت نسبت به عدد EPS حساس است چون با اعلام سود پیش بینی شرکت ها، سهامداران این اطلاعات را مبنای معاملات خود قرار می دهند و وارد جزییات اطلاعات شرکت ها نمی شوند؛ همین موضوع اثرات انحرافی خود را بر معاملات می گذاشت.


جلب اعتماد غیر واقعی


وی در ادامه افزود: این حرکت سهامداران در حالی رقم می خورد که بسیاری از شرکت ها به لحاظ ترازنامه ای، درآمدی و عملکردی شرایط مناسبی نداشته اما با اعلام پیش بینی های خلاف واقع و غیر قابل تحقق سعی در جلب و جذب سهامدار می کردند.


خواجه نصیری با بیان اینکه اتکا به اطلاعات مبتنی بر مفروضات شرکت ها زمینه دستکاری در قیمت را ایجاد می کرد، گفت: بخش عمده ای از توقف نمادها به تغییر در EPS یا اعلام EPS برمی گردد، چراکه پیش بینی سود، چندین بار در طول سال مالی به دلیل انحرافی که از واقعیت دارد، تغییر می کند و همین موضوع باعث توقف و بازگشایی نماد می شود.


از بین رفتن عامل اصلی توقف نمادها


وی با بیان اینکه در خیلی از مواقع شرکت ها توان ارائه پیش بینی سود آینده را ندارند پس EPS اعلام نمی کنند، اظهار داشت: همین امر باعث توقف طولانی مدت سهام می شود. بخش عمده ای از توقف های طولانی مدت شرکت ها به دلیل همین ناتوانی شرکت ها در ارائه پیش بینی ها است و راه حل جایگزین هم نبود بنابراین با حذف EPS یکی از عوامل اصلی توقف نمادها از بین رفت.


وی افزود: اطلاعات EPS شرکت ها از سوی شرکت ها به راحتی در اختیار سهامداران بود، اما با حذف اقلام اطلاعاتی، کمبودی در بازار احساس می شود که راه حل رفع آن در دست تحلیلگران و مشاوران متعهد بازار است که بر اساس عملکردها اطلاعات را ارائه دهند.


مزیت حذف EPS


خواجه نصیری درباره مزیت حذف EPS گفت: بالا و پایین رفتن قیمت سهام اگر مبتنی بر عملکرد واقعی یک شرکت یا متأثر از افزایش قیمت های جهانی باشد، افزایش سود در صورت مالی شرکت ها ثبت می شود و بعد اثر آن در قیمت سهم دیده می شود.


وی ادامه داد: در این حالت امکان تحلیل از تحلیل نقطه ای در زمان اعلام EPS به تحلیل مستمر و در طول سال مالی می انجامد و این امر باعث می شود سرعت اثرگذاری اطلاعات بالا رود و میزان انحراف صورت مالی پایین آید.


اطلاع رسانی سریعتر شرکت ها


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سوابق گذشته و آسیب های بازار، حذف EPS یا اختیاری کردن آن را مفید فایده خواند و گفت: این تغییر نیاز به بستر سازی دارد. افزایش گزارش های تحلیلی بازار و اطلاع رسانی سریعتر شرکت ها نه در قالب EPS بلکه در قالب صدور اطلاعیه های مهم می توانند اطلاعات اولیه تحلیل و پیش بینی شرکت ها را برای تحلیلگران ارائه دهد.


تطبیق با استانداردهای جهانی


همچنین خواجه نصیری ابراز داشت: بحث تغییرات در راستای تطبیق استانداردهای بازار ما با استاندارد بازارهای جهانی و بهبود فضای کسب و کار بورس مورد درخواست همه فعالان بازار سرمایه بوده اما وقت اجرا معمولاً مقاومت هایی صورت می پذیرد که به واسطه ترس یا نگرانی از اعمال تغییرات است.


وی تصریح کرد: باید از طریق سازمان و نهادهای مالی کمک شود  که بستر سازی در این خصوص سرعت بیشتری بگیرد و نگرانی ها رفع شود تا تطبیق با استانداردهای جهانی با تبعات کمتر شکل گیرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر