رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

عوامل نوسانات بازار سرمایه/ پیش‌بینی رشد شاخص بورس

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس رشد شاخص بورس در هفته های آتی را پیش‌بینی کرد.
کد خبر : ۸۰۰۷۸
پورابراهیمی

به گزارش ایبِنا به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی داورانی درباره نوسانات شاخص بورس گفت: در طول هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت سهام شرکت های بورسی بودیم و اثر آن در رشد شاخص بورس مشهود بود. در مدت اخیر شاخص بازار بورس رکوردهای قابل توجهی را داشت اما نکته مهم این است که باید بررسی شود آیا این روند صعودی شاخص بورس متاثر از رونق اقتصاد ایران بوده است؟


تاثیر تغییر قیمت کالاهای پایه‌ای در رشد شاخص بورس


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه ارزیابی رشد شاخص بورس کشور به صورت کلی در مدت اخیر چگونه است؟ گفت: براساس ارزیابی ها، تغییر قیمت کالاهای پایه‌ای و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور از عوامل موثر در رشد شاخص بورس بوده است.


وی ادامه داد: در مقطعی در چند سال گذشته قیمت هر بشکه نفت تا حدود ۳۰ دلار کاهش یافت و همراه با این کاهش قیمت در بازار نفت قیمت جهانی فولاد نیز تقریبا به یک سوم کاهش و قیمت مس نیز حدودا به نصف رسید.


دلیل کاهش سودآوری برخی از شرکت های بورسی


پورابراهیمی با اشاره به رکود در اقتصاد جهانی در چند سال گذشته، افزود: رکود اقتصاد جهانی نیز تاثیرات منفی در اقتصاد ایران داشته که حتی به کاهش درآمدها نیز منتهی شده است. بخشی از شرکت‌های پتروشیمی به دلیل کاهش قیمت نفت با سودآوری پایینی روبه رو شده‌اند و همچنین شرکت های معدنی، فولادی و مس نیز با مسائلی روبه‌رو بودند که تاثیرات این مشکلات در بازار سرمایه نمود پیدا کرد.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در طول ماه های گذشته قیمت کالاهای پایه‌ای با افزایش روبه رو شده، همچنین قیمت هر بشکه نفت از ۶۰ دلار عبور کرد و اثرات آن بر درآمدهای دولتی و بخش خصوصی ملموس خواهد بود.


پورابراهیمی افزود: اگر قیمت های جهانی افزایش یابد به تبع آن سودآوری شرکت ها نیز بیشتر و قیمت سهام نیز با افزایش رو به رو می شود که نتیجه آن در میزان شاخص بورس موثر خواهد بود. افزایش تدریجی قیمت کالاهای پایه ای، جهانی مانند مس در نوسانات بورس تاثیرگذار است.


تاثیر افزایش نرخ ارز در سودآوری شرکت های بورسی


وی تصریح کرد: رشد قیمت ارز به افزایش قیمت دارایی های سرمایه گذاری شده در شرکت های بورسی منجر می شود یعنی به طور مثال اگر دلار ارزان باشد میزان ارزش سرمایه گذاری برای ساخت یک کارخانه کمتر است اما با رشد نرخ دلار، ارزش سرمایه گذاری نیز با افزایش روبه رو می شود و نکته این است که علی رغم اینکه افزایش نرخ ارز در سودآوری شرکت های بورسی موثر نخواهد بود اما باعث افزایش قیمت سهام این شرکت ها به دلیل تاثیر بر ارزش دارایی شرکت های بورسی می شود.


مسائل اجتماعی تاثیر کوتاه مدتی بر اقتصاد دارد


پورابراهیمی افزود: هر کشوری که با مسائل اجتماعی و اغتشاشات روبه رو شود بازار سرمایه آن کشور نیز متاثر خواهد شد اما باید توجه کرد که واکنش‌های بازار سرمایه به صورت کوتاه مدت خواهد بود چرا که در روزهای گذشته با حضور مردم و حمایت مردم از انقلاب و همچنین با وجود اقتدار نیروهای امنیتی و نظامی موضوع اغتشاشات که از سوی جریان های خارجی حمایت می‌شد، متوقف شد. وی ادامه داد: در حال حاضر بین تمام گروه های سیاسی داخلی پایبند نظام به جمهوری اسلامی اتحاد وجود دارد و تمامی گروه ها اغتشاشات را محکوم کرده‌اند.


رفع مشکلات اقتصادی مطالبه برحق مردم است


پورابراهیمی افزود: رفع مشکلات اقتصادی مطالبه بر حق مردم کشور است و باید مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند اما جریان فتنه اقتصادی در جمهوری اسلامی راه به جایی نمی برد و تاثیرات اغتشاشات در اقتصاد کوتاه مدت خواهد بود.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجموع قیمت های جهانی و تغییرات نرخ ارز در نوسانات بازار بورس تاثیرگذار بود و به هر میزان که عوامل مذکور مدیریت نشود تاثیر منفی در اقتصاد خواهد داشت.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش بینی می شود با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاست های پیش رو، شاخص بازار سرمایه در هفته های آینده در مجموع روند صعودی داشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر