رییس اتاق تهران :

کارآفرین باید در فضایی بدون رانت و بوروکراسی فعال باشد

رییس اتاق تهران اعلام کرد : کارآفرین باید در فضایی بدون رانت و بوروکراسی فعال باشد.
کد خبر : ۸۰۱۳۶
نشست

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعودخوانساری رییس اتاق تهران در دومین مراسم اعطای نشان امین الضرب و یکصد و سی و چهار سالگی اتاق بازرگانی تهران که صبح امروز (دوشنبه) در تالار وحدت برگزار شد، گفت: اعطای نشان الضرب با هدف قدردانی از کارآفرینان برگزار می شود.


وی با اشاره به تاریخ تاسیس اتاق بازرگانی تهران و نقش پررنگ امین الضرب بین رجال وکارآفرینان کشور در دوره مشروطه، افزود: با وجود رکود اقتصادی کشور اما همچنان کارخانه ها میلیون ها نفر را در استخدام دارند و میلیاردها تومان مالیات و حق بیمه داده و ارز وارد کشور می کنند.


رییس اتاق تهران اظهار داشت: امروز کارخانه های بخش خصوصی را باید به نمایشگاهی برای توانمندی های کشور تبدیل کرد؛ مردم ایران تشنه زندگی متعالی هستند. وی ادامه داد: با صدای رسا می گوییم که بخشی از کارآفرینان بخش خصوصی از دستفروشی به جایی ر سیده اند که هزاران کارمند و کارگر دارند.


خوانساری گفت: امید یعنی کارآفرینی که توانسته با تحریم ها بسازد و کالای خود را صادر کند؛ امید یعنی بدون اتکا به درآمدهای نفتی کالا تولید کرد. این مقام مسئول در ادامه گفت : اگر بدنبال کارآفرینی هستیم باید کار را به اهلش بسپاریم تا در فضایی بدون رانت و بوروکراسی کار کنند و برای کشور اشتغال و ثروت تولید کند.


خوانساری گفت: بخش‌خصوصی پویای ایران در دهه‌های بعدی مبتکر صنایع نوین بود و خروجی آن ایجاد هزاران اشتغال برای جوانان این سرزمین شد. وی ادامه داد: امروز، با وجود رکود حاکم براقتصاد کشور، کارخانه‌های بخش‌خصوصی همچنان برای هزاران جوان ایرانی شغل آفریده‌اند و پویا و پرتلاش حقوق هزاران کارگر را می‌دهد، میلیاردها تومان بیمه و مالیات به خزانه دولت واریز می‌کند و میلیاردها دلار ارز صادراتی به کشور وارد می‌کنند.


رییس اتاق تهران گفت: امروز کارآفرینان ایرانی که نه با سرمایه‌های دولتی و منابع نفتی که با دسترنج تلاششان و باکمترین دارایی و تنها با اتکاء به لطف خداوند و سختکوشی برخواسته‌اند، پایه‌های صنایع بزرگی را گذاشته‌اند که می‌توان با غرور آنها را به نمایش گذاشت؛ امروز کارخانه‌های بخش‌خصوصی را باید به نمایشگاهی برای عرضه توانمندی و عزت برآمده از تلاش و خلاقیت تبدیل کرد.


وی اضافه کرد: این کارخانه‌ها، این کالاها و این کارآفرینان افتخار ملت ایران هستند و چه باک که نام آنها را در هر محفلی و هر نشستی، بارها و بارها تکرار کنیم. خوانساری با بیان اینکه مردم ایران تشنه امید هستند، گفت: مردم تشنه زندگی شرافتمندانه و به دور از فقر و درد. جوانان کشور، الگو می‌خواهند تا پله به پله رشد کنند و به جای مهاجرت به آنسوی مرزها، در همین آب و خاک با افتخار به زندگی ادامه دهند.


وی ادامه داد: امروز در همین جمع با صدایی رسا به شما می‌گوییم که این فخر جامعه کارآفرینان ایران است که روزی دستفروش یا کارگری بودند که برای تامین یک قرص نان پولی در اختیار نداشتند و امروز هزاران هزار کارگر در کارخانه‌هایشان نان می‌خورند و کالاهایشان مانند سفیران این سرزمین به سراسر جهان صادر می‌شوند.


رییس اتاق تهران خاطرنشان کرد: این سند افتخار بخش‌خصوصی است که بگویم در یک استان، کارآفرینی که تا سه دهه قبل کارگری می‌کرده، جسورانه و بدون سرمایه رانتی یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولیدی کشور را تاسیس کرده‌است.


وی گفت: همه ما باید با غرور اعلام کنیم کارآفرینی که سه دهه قبل تولیدی کوچک در جنوب تهران داشته، امروز یکی از بزرگترین کارخانه‌های صنایع غذایی خاورمیانه را اداره می‌کند.
رییس اتاق تهران تصریح کرد: جوانان تحصیل کرده و کوشای ایران امروز باید بدانند که می‌شود، از خاکستر فقر هم ققنوس‌هایی سر برآوردند که جهان را با کالاهایشان فتح می‌کنند.


خوانساری اظهار داشت: امید یعنی کارآفرینی که توانسته با تحریم‌ها بسازد و توسعه یابد، امید یعنی کارآفرینی که توانسته کالا خلق کند و برند بی‌آفریند، امید یعنی کارآفرینی که بدون رانت و دسترسی به درآمدهای نفتی چرخ کارخانه‌اش می‌چرخد، امید یعنی کارآفرینی که تنها با خلق ایده و با استفاده از ابزارهای روز به استارت آپی جهانی تبدیل شده‌است.


وی افزود: اگر امروز دولت‌ و حاکمیت و تمام دستگاه‌های فرهنگی ایران می‌خواهند، شور و نشاط را به کشور بازگردانند باید بازهم به سمت این کارآفرینان بروند و آنها را مانند اسطوره‌های عصر معاصر تبلیغ کنند.


رییس اتاق تهران تاکید کرد: حرف ما حرف یک قرن پیش است که کار را باید به اهلش بسپارید و عرصه عمل را به صاحبان کسب‌ و کار بسپارید و از آنها بخواهید که در فضایی خالی از رانت، در میدانی آماده برای رقابت برابر، خالی از فساد، بدون بروکراسی‌های مزاحم و شفاف کار کنند و برای این سرزمین اشتغال و ثروت بیافرینند.


وی گفت: تاریخ بخش‌خصوصی گواه، صداقت و توانمندی ماست. بخش‌خصوصی ایران ۱۳۴ سال قبل توانست و حالا هم می‌تواند؛ امروز و با وجود تمام ناملایمات و سختی‌ها، کارنامه بخش‌خصوصی ایران روشن است.


خوانساری خاطرنشان کرد: امید و کارآفرینی کلید عبور از بحران‌هاست و چشم ما به نظاره رفتارهای دولتی برآمده از رای آحاد ملت است. دولتی که با شعار بهبود فضای کسب‌ و کار، رانت‌زدایی، تدبیر و خُرد آمده و چه خرمندی بالاتر از این که زمینه‌های ایجاد شغل برای جوانان این کشور فراهم شود.


همچنین احمد مسجد جامعی در دومین دوره اهدای نشان امین الضرب اظهارداشت: تهران سابقه طولانی در تجارت دارد و ری از قدیم‌الایام مرکز صادرات و آوردگاه فکر و اندیشه و فرهنگ بود.
وی افزود: کاروانسراهای تهران در دوره صفویه مرکز تجارت بود و بازار ری امروز از آن دوره باقی مانده است.


مسجدجامعی با اشاره به تدوین قانون بلدیه توسط تاجری به نام کاشف السلطنه ادامه داد: حوزه تجارت در گذشته بسیار وسیع تر بود و امور فرهنگی و اجتماعی را نیز در بر می‌گرفت و مجلس مشروطه نیز براساس اصناف شکل گرفت.


وی افزود: خاندان امین‌الضرب کارهای بزرگی در کشور انجام دادند و یکی از این کارها چاپ کتاب بهار الانوار و پایه‌گذاری چاپ سنگی بود. همچنین فلسفه نوین ایران با حمایت این خاندان پایه‌گذاری شد.


عضو شورای شهر تهران: ذات تجارت با مسائل فرهنگی و اجتماعی آمیخته است و مدارس و خیریه‌ها و فرهنگسراها حول محور تجارت ایجاد می‌شود. مسجد جامعی پیشنهاد کرد خانه تاریخی امین‌الضرب که نماد تجارت، فرهنگ معماری و هنر ایرانی است احیا و مراسم بعدی نیز در این خانه برگزار شود.


گفتنی است، در این مراسم روسای اتاق های تهران و ایران، وزرای امور خارجه، صنعت و کشاورزی و احمد مسجد جامعی حضور دارند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر