بازخوانی یک پرونده بورسی از قرن نوزدهم؛

مطالبه اوراق ۵۳ میلیارد یورویی فرانسوی‌ها از امپراتوری تزار روس

امپراتوری تزار روس در سال ۱۸۶۷ میلادی به ارزش ۵۳ میلیارد دلار اوراق بهادار منتشر کرد که فرانسوی ها آن را خریداری کردند و بعد از فروپاشی این امپراتوری، فرانسوی ها اکنون به دنبال احقاق حق خود هستند.
کد خبر : ۸۰۵۸۲
اوراق بهادر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از «آر اف آی» (رادیو بین المللی فرانسه) گروهی از شهروندان فرانسوی با در درست داشتن اوراق بهادار اروپایی که توسط امپراتوری روسیه در قرن نوزده میلادی منتشر شده از دولت روسیه مطالبه بازپرداخت بدهی خود را کردند.  


در سال ۱۸۶۷ میلادی راه آهن روسیه یکسری اوراق بهادار را با ضمانت طلا منتشر کرده که مجموع ارزش آنها در آن تاریخ ۱۵ میلیارد فرانک معادل ۵۳ میلیارد یورو (۶۵ میلیارد دلار) به پول امروز است. در حال حاضر، ۴۰۰ هزار نفر از وارثین آن سرمایه گذاران به دنبال مطالبه بازپرداخت اوراق بهادار خود از دولت روسیه هستند.  


به دنبال انقلاب در روسیه، دولت وقت روس با اعلام فرمانی تمام بدهی های امپراتوری روسیه را فاقد اعتبار و ارزش خواند. این در حالی است که پرداخت حتی یک سنت هم به وارثین این اوراق توسط دولت روسیه بسیار غیرممکن است.


در سال ۱۹۹۶ میلادی، پاریس و مسکو معاهده ای را برای فاقد ارزش خواندن بدهی تزارها به امضاء رساندند. روسیه توافق کرد که ۴۰۰ میلیون دلار در اقساط ۵۰ میلیون دلاری پرداخت کند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این رقم تقریبا ۲ درصد از بدهی امپراتوری روسیه به سرمایه گذاران فرانسوی است.


این داستان شبیه به ماجرای بریتانیا قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. در سال ۱۹۸۶ میلادی، میخائیل گورباچوف توافقنامه ای را با مارگات تاچر به منطور تسویه بدهی دولتی پیش از انقلاب روسیه امضاء کرد.


بریتانیا متعهد به پرداخت وجه به آن دسته از شهروندان خود شد که اوراق بهادر متعلق به امپراتوری روسیه را داشتند. یعنی پرداخت غرامت به اندازه ۵.۵ تن طلا متعلق به تزار دوم که در بانک های بریتانیایی ذخیره شده بود. همچنین سال گذشته میلادی، روسیه با ارسال ۱۲۳.۲ میلیون دلار به بوسنی هرزگوین، بازپرداخت صورتحساب بدهی دوره اتحاد جماهیر شوروی به این کشور را انجام داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر