پلاسکو یک‌سال پس از حادثه؛

اما و اگرهای پرداخت تسهیلات به حادثه دیدگان پلاسکو

در حالی که یک‌سال از حادثه پلاسکو می‌گذرد، آمارهای ضد و نقیضی از دریافت تسهیلات از سوی حادثه دیدگان اعلام می شود.
کد خبر : ۸۰۶۸۷
پلاسکو

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو را می توان یکی از هولناک ترین حوادث سال های اخیر در ایران عنوان کرد. حادثه ای که سی ام دی ماه ۱۳۹۵ پس از حدود ۳ ساعت آتش سوزی علیرغم تلاش آتش نشان رخ داد و از میان حدود ۱۲۰۰ واحد تجاری در این ساختمان، ۵۶۰ واحد در آتش سوخت و کسبه این ساختمان در حالی که خود را برای شب های عید نوروز آماده می کردند، متضرر خسارت های قابل توجهی شدند.


بر همین اساس، سیستم بانکی کشور برای حمایت از کاسبان این ساختمان و کمک به از سرگیری فعالیت های تجاری آن ها، دبیرخانه ای متشکل از بانک مرکزی، اتاق اصناف، شورای هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی تشکیل شد تا مراجعه حادثه دیدگان به اتاق اصناف و دریافت معرفی نامه، این افراد به دبیرخانه مذکور مراجعه کنند.


براساس تصویب کارگروه دولت، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد و همچنین استمهال تسهیلات قدیمی کاسبان ساختمان پلاسکو از جمله اقداماتی بود که سیستم بانکی برای کاهش مشکلات و آلام آسیب دیدگان در نظر گرفت.


حال پس از گذشت یک سال از حادثه پلاسکو مجتبی درودیان، رییس اتحادیه پیراهن دوزان در گفتگو با ایبِنا درباره اقدامات صورت گرفته طی این مدت، اظهارداشت: پس از حادثه ساختمان پلاسکو، براساس تصویب کارگروه دولت، تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی در صورت وجود یک ضامن دارای پروانه کسب و همچنین در صورت وجود شرایط تعیین شده، به کسبه ساختمان پلاسکو پرداخت می شد که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.


وی افزود: اقدام بعدی استمهال تسهیلات گذشته حادثه دیدگان بود. همچنین تعیین شده بود که پرداخت اقساط تسهیلات در ۳۶ماه و پس از دو سال آغاز شود که متاسفانه این امر هم با وجود تلاش اتاق اصناف میسر نشد.


رییس اتحادیه پیراهن دوزان در پاسخ به اینکه از سوی بانک ها آمار و ارقامی مبنی بر پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان اعلام شده است، گفت: به برخی کسبه که تعداد آنها به کمتر از ۵ درصد هم نمی رسد در قالب مصوبه کارگروه تسهیلات دریافت نکرده اند و طبق روال عادی بانک ها توانسته اند تسهیلات دریافت کنند.


وی ادامه داد: از سویی دیگر دریافت بازپرداخت تسهیلات از زمان دریافت تسهیلات آغاز شده و برای ضمانت نیز، سند دریافت شده است. این مقام مسئول ادامه داد: مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم، قول بنیاد مستضعفان مبنی بر ساخت دوساله ساختمان پلاسکو بود که تاکنون در عین رفع همه موانع، اقدامی برای ساخت انجام نشده است.


درودیان گفت: از سویی دیگر ۲۸۶ واحد ساختمان پلاسکو سالم مانده اما تاکنون تعیین تکلیف این مغازه ها و بازگشایی این واحدها صورت نگرفته است. اما از سویی دیگر محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در گفتگو با ایبِنا از پرداخت تسهیلات از سوی بانک های خصوصی خبر داد و افزود: تاکنون ۲۲ نفر از آسیب دیدگان به بانک های خصوصی معرفی و مراجعه کردند.


وی ادامه داد: لازمه مراجعه آنها، دریافت معرفی نامه و تاییده اشتغال در ساختمان پلاسکو از سوی اتاق اصناف بود تا پس از معرفی آن ها به دبیرخانه، به بانک های مربوطه معرفی شوند. وی افزود: تاکنون ۲۲ نفر برای استمهال تسهیلات به بانک ها معرفی و ۴ نفر نیز درخواست تسهیلات جدید داشته اند. اقدامات لازم برای عمده این افراد انجام شده و مابقی نیز در حال بررسی و طی مراحل لازم هستند.


دبیرکانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی ادامه داد: البته برخی موارد هم بوده اند که نیاز به بررسی و بازنگری داشته اند که در حال بررسی است. تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات جدید از سوی بانک های خصوصی پرداخت شده و حدود ۱۱ میلیارد ۷۴۹ میلیون ریال تسهیلات قدیمی هم استمهال شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر