رییس اتاق ایران و چین:

مبادلات تجاری ایران و چین به ۴۲ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال حجم مبادلات ایران با چین از مرز ۴۲ میلیارد دلار عبور کند.
کد خبر : ۸۰۷۴۷
اسدالله عسگراولادی

به گزارش ایبِنا، اسدالله عسگراولادی در نشستی خبری، افزود: افزایش قیمت نفت به عنوان یک محصول صادراتی بزرگ ایران به چین یکی از دو دلیل رشد ۲۰ درصدی ارزش تجارت میان دو کشور است.


وی اضافه کرد: دومین علت این افزایش رشد تجارت میان دو کشور این است که چینی ها در خاورمیانه ایران را در جایگاه نخست رابطه با خود در عرصه صادرات و واردات می دانند.


رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین ادامه داد: میزان صادرات ایران به چین ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش یافته که تحقق این مهم بیشتر در گرو افزایش صادرات خشکبار، محصولات معدنی و سنگ های ساختمانی به چین بوده که در این میان افزایش قیمت نفت نیز اثرگذار است.


وی همچنین گفت: در سال ۲۰۱۷ حجم مبادلات میان ایران و چین از مرز ۴۰ میلیارد دلار گذشته و در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ نیز این میزان از مرز ۳۶ تا ۳۷ میلیارد دلار عبور کرده است.


عسگراولادی افزود: برنامه ایران برای سال ۹۷ یا ۲۰۱۸ میلادی اعزام هیئت هایی به چین و پذیرش هیئت هایی از این کشور است تا انجام سرمایه گذاری های بیشتر در دستور کار قرار گیرد.


وی گفت: برای انجام سرمایه گذاری های مشترک با چینی ها امکاناتی مانند زمین و ساختمان در کشور فراهم می شود و آنها نیز باید نسبت به واردات ماشین آلات و مواد اولیه مطلوب مورد نیاز اقدام کنند.


رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین ادامه داد: در عوض ایران خواستار داشتن سهم بازار در میان ۱۵ کشور همسایه که ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت را در بر می گیرد، است.


وی با تاکید بر اینکه با انجام سرمایه گذاری های مشترک با چینی ها صادرات بیشتری از ایران به کشورهای همسایه صورت می گیرد، گفت: با تحقق این مهم طی سال ۲۰۱۸ سرمایه گذاری ها از مرز ۱۲ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.


عسگراولادی با اشاره به اینکه در حال حاضر مواد اولیه مطلوب از اروپا وارد می شود، افزود: حجم مبادلات ایران با اروپا در سطح قابل قبولی قرار دارد به طوری که حجم مبادلات با کشورهای آلمان و انگلیس به ترتیب بیش از چهار و دو میلیارد دلار است.


رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین گفت: هم اکنون ترغیب و تشویق واحدهای تولیدی کشور برای بهره گیری از ماشین آلات مدرن در دستور کار قرار گرفته است.


وی با تاکید بر اینکه طبق برنامه ششم توسعه حجم مبادلات ایران با چین باید به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار افزایش یابد، افزود: با تحقق سرمایه گذاری مشترک میان ایران و چین تولید کالاهای مصرفی ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت منطقه در کشور انجام خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر