رشد متغیرهای معاملاتی فرابورس در دی ماه

داد و ستد ۸ هزار و ۳۷۶ میلیون ورقه به ارزش ۴۲ هزار و ۷۲۳ میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس در دی ماه انجام شد.
کد خبر : ۸۰۸۱۴
فرابورس

به گزارش ایبِنا، فرابورس نخستین ماه از فصل زمستان را با عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازار دوم، عرضه سه مرحله اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی و آغاز و اتمام پذیره‌نویسی دو اوراق مشارکت پشت سر گذاشت؛ ضمن آنکه در این ماه شاخص کل فرابورس، ارزش بازار و متغیرهای معاملاتی همچون حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات نیز نسبت به مدت مشابه قبل با رشد روبه‌رو شدند.


رشد حجم وارزش


دی ماه شاهد دادوستد ۸ هزار و ۳۷۶ میلیون ورقه به ارزش ۴۲ هزار و ۷۲۳ میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس بودیم که این میزان معامله در ۹۴۳ هزار دفعه رقم خورد. این ارقام در مقایسه با دی ماه سال ۹۵ به ترتیب از رشد ۵۵، ۳۱ و ۱۰۷ درصدی حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات حکایت داشت.


 به طور متوسط نیز طی ۲۱ روز معاملاتی دی ماه روزانه ۳۹۹ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۳۴ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. در همین حال شاخص کل فرابورس با ۰.۲ درصد رشد در آخرین روز معاملاتی این ماه در ارتفاع ۱۰۸۴ واحدی ایستاد و بازدهی آن از ابتدای سال به ۲۴ درصد رسید.‌


افزایش ارزش بازار


همزمان ارزش بازار نیز با ۲ درصد رشد روبه‌رو شد و از ابتدای سال افزایش ۲۰ درصدی در این متغیر را به ثبت رساند. تمامی بازارهای فرابورس به غیر از بازار شرکت‌های کوچک و متوسط معاملات دی ماه را با رشد حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات به پایان رساندند.


بازارهای اول، دوم و پایه


بر این اساس در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب حجم معاملات به میزان ۶۸، ۶۴ و ۱۱۴ درصد و ارزش آن ۵۳، ۳۱ و ۴۶ درصد افزایش یافتند. همزمان در بازار ابزارهای نوین مالی نیز که ۳۵۱ میلیون ورقه به ارزش ۲۹ هزار و ۵۵۲ میلیارد ریال خرید و فروش شد، حجم و ارزش معاملات به ترتیب به میزان ۲۱۵ و ۳۸ درصد رشد کرد.


معاملات ابزارهای نوین مالی


از سویی دیگر، اوراق بدهی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن سه ابزار مالی مورد معامله در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با رشد معاملات در ماه گذشته روبه‌رو شدند. اوراق بدهی به میزان ۲۵ میلیون ورقه به ارزش ۲۴ هزار و ۶۲۷ میلیارد ریال، ETF به تعداد ۳۲۴ میلیون ورقه به ارزش ۳ هزار و ۸۰۸ میلیاد ریال و اوراق تسه در رقم ۱.۵ میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال دادوستد شدند.


بدین ترتیب در مقایسه با دی‌ماه ۹۵ شاهد رشد بیش از ۲۰ درصدی معاملات اوراق بدهی بودیم. در خصوص صندوق‌های قابل معامله نیز افزایش بیش از ۲۴۰ درصدی حجم و ارزش معاملات رقم خورد و در خصوص اوراق تسه رشد بیش از ۳۰ درصدی این حجم و ارزش دادوستدها به ثبت رسید.


وضعیت صنایع


در ماهی که سپری شد ارزش معاملات سهامداران در بازار سهام به ۱۲ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال رسید که از این رقم گروه محصولات شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۲ هزار و ۸۳۸ میلیارد ریال، ۲۳ درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت و صدرنشین شد.


عرضه های اسناد خزانه اسلامی


دی‌ماه همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی سه سری اسناد خزانه اسلامی جدید مربوط به قانون بودجه سال ۹۶ در نمادهای «اخزا۶۰۱»، «اخزا ۶۰۳» و «اخزا ۶۰۴» عرضه شدند. به ترتیب هر ورقه از این اسناد خزانه نیز در روز عرضه ارقام ۹۲۰ هزار، ۸۹۲ هزار و ۷۷۳ هزار ریال کشف قیمت شد.


همچنین دو پذیره‌نویسی مربوط به اوراق مشارکت لیزینگ ایران و شرق با نرخ ۱۹ درصد و اوراق مشارکت دولت با نرخ ۱۷ درصد در بازار ابزارهای نوین مالی پذیره‌نویسی شد. در این میان ۲۰ درصد از سهام شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد نیز در بازار دوم عرضه اولیه شد و هر سهم این شرکت ۳۴۹۰ ریال کشف قیمت شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها