قرارداد ۲ میلیارد دلاری ایران و هند برای همکاری در بخش ریلی

ایران و هند قراردادی را در حوزه ریلی به ارزش ۲ میلیارد دلار با یکدیگر به امضاء رساندند.
کد خبر : ۸۰۹۴۳
راه آهن

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از متال ماینر هند، قرار داد ۲ میلیارد دلاری ایران و هند در حوزه راه آهن شامل یک یادداشت تفاهم به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار است که ایران را قادر به خرید لوکوموتیو و واگن های باری از هند می کند.


نکته مهم این است که این لوکوموتیوها و واگن های باری در راه آهن چابهار-زاهدان استفاه خواهند شد و به توسعه بندر چابهار سرعت می بخشند و در نهایت بستر را برای متصل شدن به آسیای میانه و اروپا فراهم می کند.


ایران اخیرا اعلام کرده که به دنبال احداث راه آهن مشهد-زاهدان است و این بخشی از برنامه اتصال آسیای میانه از طریق بندر چابهار در سواحل اقیانوس هند است.


بر اساس این گزارش، پروژه راه آهن چابهار-زاهدان به طول ۱۰۰ کیلومتر و تا بیستم مارس سال جاری میلادی پایان خواهد یافت. همچنین خیرالله خادمی معاون وزیر راه و توسعه شهری ایران در دیدار با سفیر هند درتهران گفت، جمهوری اسلامی ایران ۳۰۰ میلیون دلار از منابع داخلی خود را در این پروژه سرمایه گذاری کرده است. سفیر هند هم گفت بخش تامین منابع مالی در این پروژه از سوی هند به زودی نهایی می شود.  


بندر چابهار فعالیت های حمل و نقل بین ایران و هند را بهبود می بخشد و فرصتی برای همکاری ترانزیتی با بنادر بیشتر هندی برای ایران ایجاد می کند.  


بر پایه این گزارش، کارشناسان فولاد در هند اعلام کردند که چنین سفارش بزرگی منجر به شکوفایی این بخش می شود. در اولین مناقصه جهانی راه آهن هند برای تامین  ۴۸۷ هزار تن ریل، ۸ شرکت داخلی و خارجی شرکت کرده اند. همچنین در هند شرکت SAIL به عنوان شرکت انحصاری فولاد است و در صورت واگذری این پروژه به شرکتی دیگر، پایان انحصار طلبی این شرکت درهند خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر