03 بهمن 1396 - 16:17

ماهیت کار فین تک‌ها نوآوری است

مدیر تحقیقات توسعه بانک خاورمیانه گفت: با تاکید بر بستری سازی رگ تک ها در بانکها لازم است بانک مرکزی فرصتی ایجاد کند تا بهبود شرایط ایجاد شود.
کد خبر : ۸۰۹۶۹
کشته گر

به گزارش ایبِنا، محمد کشته گر مدیر تحقیق و توسعه بانک خاورمیانه در دومین روز هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در پنل تخصصی رگ تک با بیان اینکه رگ تک استفاده از فناوری در حوزه نظارت است گفت: اگر از منظر وین تک ها نگاه کنیم رگ تک ها از نظر عملکردی کاملا قدیمی هستند و در زمان استفاده از تلگراف نیز وجود داشته اند.


مدیر تحقیق و توسعه بانک خاورمیانه با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حوزه وین تک ها رگلاتورها با شرکتی مواجه هستند که تا دندان به تکنولوژی مسلح است افزود: رگلاتورها با توجه به شرایط فعلی بانکداری باید از انحصار خدمات بانکی خارج شود.


وی با بیان اینکه رگ تک ها همزمان با بحران بانکی در سال ۲۰۰۸ ظهور کردند گفت: بحران رخ داده باعث بروز مشکلاتی در شبکه بانکی شد و به این ترتیب موتور محرک فین تک های جدید روشن شد. کشته گر با تاکید بر اینکه رگ تک ها از حیث نوآوری قابل پیاده سازی هستند تصریح کرد: برخلاف بانکها و رگلاتورها که همیشه ریسک پذیر نیستند فین تک ها ماهیت کارشان نوآوری است.


وی ادامه داد: برای پوشش نیازهای نوآورانه بازار در قالب رگلاتوری باید با ابزارهای نوین حرکت کرد که همان رگ تک است از این نظر پیش بینی من این است که در آینده نزدیک رگلاتوری نیز از حوزه انحصار بانک مرکزی خارج شده و بانکها مجبور به واگذاری بخشی از مسولیت رگلاتوری به بانکها است.


کشته گر تصریح کرد: با توجه به سرعت تغییرات و اینکه باید به نیازهای فین تک ها پاسخ بدهیم و بانکها زمان کافی برای آن را ندارند باید نیازمندی های بازار فین تک ها استفاده شود. مدیر تحقیقات توسعه بانک خاورمیانه با تاکید بر بستری سازی رگ تک ها در بانکها لازم است بانک مرکزی فرصتی ایجاد کند تا بهبود شرایط ایجاد شود.


رگ تک در ایران موجودیت ندارد


در ادامه این پنل نیما نامداری معاون طرح و برنامه شرکت ارتباط فردا با تاکید بر این رگ تک ها بین موسسات و رگلاتورها قرار می گیرند گفت:‌ رک تگ ها از مناسبتی که بانک ها ایجاد می کنند حاصل می شوند.


نامداری با تاکید بر اینکه اساسا شکل گیری رگ تک ها در سال ۲۰۰۸ بوده است افزود: رگ تک ها برای تضعیف رگلاتوری نبوده بلکه اساسا نوآوری را تقویت می کنند. وی ادامه داد تقویت توان نظارتی رگلاتورها با شرایط جدید و منعطف بودن آنها لازم است در غیراینصورت از گردونه رقابت ها عقب خواهیم ماند.


معاون طرح و برنامه شرکت ارتباط فردا با بیان این که بین ۶۰ تا ۱۱۰ رگ تک بزرگ در اروپا وجود دارد گفت: ۷۵ درصد رگ تک ها با بیمه و بازیگران بازار سرمایه و غیره کار می کنند. وی ادامه داد تولید گزارش ها در خصوص تخلفات و جرایم از وظایف رگ تک ها است و رگ تک ها برای کمک به بانکها در حوزه تطبیق با رگلاتوری شکل گرفته اند. معاون طرح و برنامه شرکت ارتباط فردا در پایان تاکید کرد: فعلا رگ تک در ایران موجودیت ندارد البته نگران این موضوع هستیم و باید در این رابطه کار شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر