08 بهمن 1396 - 13:47
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تصمیم درست بانک مرکزی برای محدودیت یواس‌اس‌دی‌ها

مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش با تاکید بر تصمیم صحیح بانک مرکزی در خصوص محدودیت کدهای یواس‌اس‌دی، از آمادگی شرکت‌های پرداخت برای این تصمیم خبر داد.
کد خبر : ۸۱۱۸۹
صادق فرامرزی

صادق فرامرزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در واکنش به بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص محدود شدن USSD اظهارداشت: تصور من این است که شرکت های پرداختی که سهم عمده ای از بازار یواس‌اس‌دی دارند، در کوتاه مدت دچار ضرر و زیان خواهند شد.


وی با تاکید بر اینکه اما این شرکت ها به سرعت به سمت اپلیکیشن های موبایلی حرکت خواهند کرد، افزود: به نظرم این تصمیم، درست و به جا بود زیرا فعالیت در بستر کدهای یواس‌اس‌دی فضایی بسیار نا امن است و به نظر من این اقدام باید پیش از این انجام می شد.


مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش در واکنش به اینکه آیا شرکت های پرداخت هم می توانند به سرعت خود را با این تغییرات هماهنگ کنند؟ گفت: این تصمیم از قبل پیش بینی شده بود و اغلب شرکت های پرداخت اپلیکیشین موبایلی در اختیار مخاطبان و مشتریان خود گذاشته اند.


فرامرزی ادامه داد: حتی در حوزه فین تک ها نیز اپلیکیشنی وجود دارد که نه تنها برای این کدها جایگزین مناسبی است بلکه بستری امن برای فعالیت های مشتریان است.  این فعال حوزه پرداخت گفت: به نظر من در کوتاه مدت و بازه زمانی یک الی دو ماهه با کاهش تعداد تراکنش ها مواجه خواهیم شد اما شرایط مجدد به شرایط قبل باز خواهد گشت.


وی در پایان تاکید کرد که تحلیل من از این تصمیم مثبت است و حتی باید این اقدام پیش از این اجرایی می شد.


به گزارش ایبِنا، روز گذشته اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای ابلاغ کرد: به منظور صیانت از اطلاعات دارندگان کارت، ارتقاء امنیت و بهبود خدمات بدون حضور کارت در شبکه شتاب اقدامات به شرح زیر اجرایی می‌شود:


۱- از روز یکشنبه پانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۶ تراکنش‌های فاقد رمزنگاری از مبدا تا مقصد در مسیرهای بدون حضور کارت صرفاً برای پرداخت قبوض عمومی نظیر قبوض آب، برق، گاز و تلفن شهری مجاز است و تراکنش‌های مربوط به خرید شارژ و یا قبوض ویژه در شبکه‌های شتاب و شاپرک پذیرش و پردازش نخواهد شد. در صورت مشاهده ارسال تراکنش‌های غیرمجاز توسط بانک و یا ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مسیر متناظر بانک با موسسه متخلف به صورت کامل برای تمامی تراکنش‌ها در شبکه‌های شتاب و شاپرک مسدود می‌شود.


۲- از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ تراکنش‌های مجاز بند "یک" نیز صرفا با اتکا به زیرساخت فراهم آمده در سامانه پیوند و از طریق شماره تلفن همراه به جای شماره کارت میسر بوده و تحت هیچ شرایطی شماره کارت در بسترهای فاقد رمزنگاری مبدأ تا مقصد انتقال نخواهد یافت.


۳- از روز شنبه هفتم بهمن ماه ۱۳۹۶ به منظور فراهم آوردن مقدمات خدمات حساب‌یاری و ارتقاء دسترس پذیری دارندگان کارت به خدمات بانکی تراکنش مانده‌گیری ارسالی از درگاه‌های بدون حضور کارت دارای رمزنگاری مبدأ تا مقصد در شبکه‌های شتاب و شاپرک پذیرش و پردازش خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر