09 بهمن 1396 - 13:28
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

بازنگری در قرارداد توسکا در دستور کار قرار دارد

مشاور اقتصادی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به بازنگری در قرارداد توسکا گفت: تغییر مدیرعامل شرکت همراه اول زمینه همکاری‌های بیشتر این اپراتور با نظام بانکی و پرداخت کشور را فراهم می‌آورد.
کد خبر : ۸۱۲۶۲
برات قنبری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، نظام پرداخت کشور در چند ماه اخیر با مسائل گوناگونی مواجه بوده از جمله سخت شدن قرار شرکت جیرینگ از زیرمجموعه همراه اول با شرکت‌های PSP، انحصار شرکت توسکا وابسته به شرکت ارتباطات سیار ایران در تبلیغات تلویزیونی خدمات ارزش‌ افزوده VAS و افزایشی تا سه برابر قیمت تبلیغات در این بخش که نشان از زیاده‌ خواهی یک اپراتور و همچنین بخشنامه بانک مرکزی که در ۲ بهمن امسال به بانک‌ها و شرکت‌ها ارسال شد که به‌ طور خلاصه از ۱۵ بهمن‌ماه فروش شارژ و پرداخت قبوض ویژه از بستر USSD را متوقف و مجوز عملیات مانده گیری را از ۷ بهمن‌ماه بر روی اپ های موبایلی صادر کرد. این اقدام بانک مرکزی در واقع شاید به کشمکش‌های اپراتور با شرکت‌های PSP پایان داد.


البته ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌های PSP و بانک‌ها تاکنون سرمایه‌گذاری‌های سنگینی به‌ منظور تبلیغ کدهای دستوری و رواج استفاده از بستر USSD به‌ منظور فروش شارژ و پرداخت قبض کرده‌اند و در حال حاضر بخش قابل‌ توجهی از درآمدهای این شرکت‌ها از این بخش تامین می‌شود. البته کارشناسان حوزه پرداخت اعتقاد دارند با افزایش ضریب نفوذ اینترنت و رواج استفاده از گوش‌های هوشمند مشتریان شرکت‌های پرداخت الکترونیک به سمت کانال‌های دیگر پرداخت از جمله اپ های موبایلی هدایت می‌شوند و این بخشنامه تاثیر چندانی بر درآمد شرکت‌های PSP نخواهد داشت.


از طرفی چون در این بخش‌نامه آمده که از روز یکشنبه مورخ ۱۵ بهمن‌ماه سال ۹۶ تراکنش‌های فاقد رمزنگاری از مبدا تا مقصد در مسیرهای بدون حضور کارت صرفا برای تراکنش‌های پرداخت قبوض عمومی (نظیر قبوض آب، برق، گاز و تلفن شهری) مجاز است و تراکنش‌های مربوط به خرید شارژ و یا قبوض ویژه در شبکه‌های شتاب و شاپرک پذیرش و پردازش نخواهد شد. برخی از کارشناسان نیز معتقدند شاید بتوان امنیت بستر USSD را با تغییر ساختار و تجهیز آن به فناوری توکنیزاسیون (نشان‌گذاری) امن کرد و بعد از مدتی دوباره این کانال پرداخت باز شود.


مشاور اقتصادی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درخصوص توقف فروش شارژ و قبوض ویژه از بستر USSD از ۱۵ بهمن‌ ماه گفت: امیدواریم با همکاری بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات با بانک مرکزی فروش شارژ از بستر کدهای دستوری بعد از ارتقاء امنیت آن دوباره باز شود.


برات قنبری با اشاره به تغییر در مدیریت شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: این تغییر مدیریت به‌ طور قطع در همکاری بیشتر اپراتور همراه اول با نظام بانکی به خصوص شرکت‌های PSP تاثیرگذار خواهد بود.


وی تصریح کرد: یکی از اشتباهات شرکت جیرینگ از زیرمجموعه‌های همراه اول این بود که فکر می‌کردند که بدون کسب اجازه بانک مرکزی می‌توانند فعالیت‌های مالی انجام دهند و اصرار شرکت جیرینگ برای فعالیت‌های مالی با مخالفت بانک مرکزی و عدم صدور مجوز در این بخش مواجه شد، زیرا در کشور فعالیت مالی بدون اجازه بانک مرکزی امکانپذیر نیست.


هم‌افزایی بیشتر بین رگولاتوری ارتباطات و مالی به‌منظور توسعه نظام پرداخت الزامی است


برات قنبری افزود: همانطور که رگولاتور مخابراتی در کشور وجود دارد، بانک مرکزی نیز وظیفه رگولاتوری در بخش مالی را بر عهده دارد و من امیدوار هستم با تیم جدید مدیریتی در شرکت ارتباطات سیار روی کار آمده و همکاری نزدیکی که شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با بانک مرکزی وجود دارد و بیشتر نیز می‌شود در بحث نظام‌های پرداخت گشایشی جدیدی ایجاد شود.


وی با تاکید بر اینکه اگر شرکت جیرینگ در ابتدای راه‌اندازی کیف پول الکترونیک، خود را با بانک مرکزی هماهنگ می‌کرد پرداخت‌های خرد اکنون در کشور از پیشرفت خوبی برخوردار شده بود، اظهار داشت: همکاری بین وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات ایران، اپراتورهای تلفن‌های همراه و بانک مرکزی به‌ منظور رشد و گسترش فناوری‌های نوین در صنعت پرداخت و توسعه کسب‌ و کارهای نوین الزامی است.


قرارداد توسکا با اعتراض شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات مواجه شد


برات قنبری در خصوص ایجاد شرکت توسکا از سوی همراه اول و در انحصار گرفتن تبلیغات تلویزیونی خدمات ارزش‌ افزوده VAS گفت: مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد هستند قراردادی که شرکت توسکا با صداوسیما در خصوص انحصار تبلیغات تلویزیونی خدمات ارزش‌افزوده VAS منعقد شده رویکرد مناسبی ندارد و این قرارداد با اعتراض شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد اما تیم مدیریتی شرکت همراه اول در آن زمان به‌ عنوان یک مجموعه مستقل این قرارداد را منعقد و اجرایی کرد.


وی افزود: در این قرارداد ابهاماتی وجود دارد که بازنگری در آن را الزامی می‌کند از اینرو به‌ طور حتم تفسیر این قرارداد به‌ نحوی‌ که به نفع کشور بو تمام ذینفعان باشد در دستور کار قرار دارد.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد به بازنگری در قرارداد توسکا است


برات قنبری اظهارداشت: اعتقاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم این است که باید قرارداد شرکت توسکا در خصوص انحصار تبلیغات تلویزیونی در خدمات ارزش‌افزوده VAS مورد بازنگری قرار گیرد و به‌ طور حتم تغییر در تیم مدیریت شرکت ارتباطات سیار این بازنگری را تسریع می‌کند.


مشاور اقتصادی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مدیران کشور در هرزمانی بفهمند تصمیمی که گرفته‌ شده به نفع کشور و مردم نیست در آن تصمیم تجدیدنظر می‌کنند، گفت: راه توسعه کشور در تعامل و همکاری و میدان دادن به نیروی متخصص و جوان است.


برات قنبری: تک‌روی در شرایط امروز کشور هیچ جایگاهی ندارد


برات قنبری تصریح کرد: تک‌روی در شرایط امروز کشور هیچ جایگاهی ندارد و هیچ نهاد و وزارتخانه به‌تنهایی نمی‌تواند پله‌های موفقیت را طی کند از اینرو وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با کمک بانک مرکزی و دیگر مجموعه‌ها می‌تواند فناوری‌های جدید مالی و هم سیستم‌های جدید مالی و تحولاتی که در سیستم مالی و کسب‌ و کارها به دلیل فعالیت شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده می‌توانند کسب‌ و کارهای جدید را رونق دهند.


وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل پیشرفت اپلیکیشن بله که یک پیام‌رسان مجازی باقابلیت پرداخت است پشتیبانی بانک ملی که یکی از بزرگترین بانک‌های کشور است از این پیام‌رسان است از اینرو فعالیت‌های مالی شرکت‌های مخابراتی در کشور بدون اجازه بانک مرکزی و بدون مشرکت بانک‌ها امکانپذیر نیست.


مشاور اقتصادی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی شرکت کارا شاپ با همکاری شرکت مخابرات ایران برای شبکه ارتباطی بانک‌ها گفت: این شرکت به دلیل برقرار نشدن همکاری مناسب بین شرکت مخابرات ایران و بانک‌ها نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد و فعالیت آن متوقف شود ولی اکنون زمان مناسبی برای همکاری بیشتر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌های زیرمجموعه آن از جمله مخابرات و شرکت ارتباطات سیار با بانک مرکزی است.


برات قنبری تصریح کرد: از دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد بودند که بین رگولاتوری ارتباطات و بانک مرکزی باید همکاری نزدیکی به‌ منظور رشد و توسعه نظام پرداخت ایجاد شود و اگر این بخش نتوانند همکاری مناسبی را ایجاد کند منجر به ضرر هر دو و جامعه خواهد شد.


وی تاکید کرد: رشد و توسعه فناوری‌های نوین ازجمله فین تک، بلاک چین و ارزهای دیجیتال و دیگر فناوری‌های نوین مالی در کشور مستلزم تغییر دیدگاه در رگولاتوری ارتباطات و مالی کشور است.


همکاری بیشتر شرکت های مخابراتی با بانک مرکزی و رگولاتور ارتباطاتی با مالی پیش نیاز توسعه نظام های پرداخت در کشور است و این روند باید به منظور توسعه کسب و کارهای نوین در کشور افزایش یابد که امیدواریم با تغییر سیاست های شرکت ارتباطات سیار با تغییر مدیر عامل و همچنین رایزنی ها و افزایش همکاری های دورگولاتوری حوزه ارتباطات و مالی شاهد پیشرفت روز افزون نظام پرداخت در کشور باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر