10 بهمن 1396 - 14:27

جلوگیری از بحران موسسات مالی با پلتفرم بانکداری باز

معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا در خصوص تجربه پیاده‌سازی پلتفرم نوآوری باز فینوتک گفت: فینوتک یک کار جدید است که حدود یک سال پیش در شرکت ارتباط فردا راه‌اندازی شد.
کد خبر : ۸۱۳۴۲
نیما نامداری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در اجلاس مدیران تحول دیجیتال که امروز دهم بهمن‌ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، نیما نامداری، معاون طرح و توسعه شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در خصوص تجربه راه‌اندازی فینوتک سخنرانی کرد.


وی با مقدمه‌ای از مشکلات صنعت بانکداری کشور گفت: ما بحرانی به نام موسسات غیرمجاز داریم که یک پنجم نقدینگی را جذب کرده بودند، دلیل این بحران تجربه کاربری نامطلوب مردم در مراجعه به بانک‌ها است، زیرا بانک‌های ما در ارائه خدمات مالی مخصوصا خدمات خُرد ناتوانند و این سبب شده مردم سمت موسسات غیرمجاز بروند.


به گفته نامداری، در دنیا نیز بانک‌ها تنها به ۵ درصدی که بیشترین منابع مالی را در اختیار دارند یعنی مشتریان بزرگ خود سرویس می‌دهند؛ بنابراین این استارتاپ‌های فین‌تک هستند که منابع خُرد را جذب کرده و در این بخش به مشتریان سرویس می‌دهند.


وی با اشاره به روند بانک‌زدایی (de-banking) در دنیا گفت: بانک‌ها در دنیا در حال عقب‌نشینی هستند و به جای شعبات زیاد و محصولات و سرویس‌های انبوه ترجیح می‌دهند پلتفرم باشند و به استارتاپ‌های فین‌تک جهت ارائه سرویس پلتفرم بدهند.


معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا اظهارداشت: ما در فینوتک تلاش کردیم پلتفرم نرم‌افزاری را راه‌اندازی کنیم که سرویس‌های پایه بانکی از بانک بگیریم و به کسب و کارهای دیگر عرضه کنیم که آن کسب و کارها بتوانند سامانه‌های خود را پیاده‌سازی کنند.


وی ادامه داد: ما یک سال پیش با ۱۱ سرویس و یک بانک آغاز کردیم و هم‌ اکنون با ۴۱ سرویس و دو بانک آینده و ایران زمین به ارائه سرویس می‌پردازیم که برای یک سال پیشرفت قابل‌توجهی است. نامداری همچنین از اضافه شدن دو بانک دیگر به مجموعه فینوتک خبر داد و گفت: فینوتک جزو تجربه‌های معدودی است که دو بانک کشور با همکاری هم یک سرویس را ارائه می‌دهند.


نامداری در پایان api را به قطعات لگو تشبیه کرد که با استفاده از این قطعات ساده می‌توان سازه‌های بزرگ و متنوع ساخت و افزود: ما این قطعات لگو را به تناسب کسب و کارها به آنها ارائه می‌دهیم تا آنها نیز بتوانند سرویس‌های خود را به مردم ارائه بدهند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر