10 بهمن 1396 - 16:14

سهم ۷۰ درصدی بخش تعاون در اشتغال دریایی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های حمل و نقل دریایی بار و مسافر کشور از سهم ۷۰ درصدی بخش تعاون در اشتغال دریایی خبر داد.
کد خبر : ۸۱۳۵۱
گمرک

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در حمل و نقل دریایی خلیج فارس و دریای عمان حدود ۴ هزار و ۳۰۰ فروند لنج باری وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است.
احمد هاشمی؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی های حمل و نقل دریایی بار و مسافرکشور، با بیان این مطلب، عمده ترین چالش این حوزه را در شرایط کنونی نرخ بالای قیمت سوخت و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل دریایی سنتی عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی توان حرکت و رقابت را از بخش حمل و نقل دریایی گرفته است.


به گفته وی، در حال حاضر قیمت سوخت ناوگان دریایی بر اساس نرخ فوب خلیج فارس است و این رقم با توجه به نوساناتی نظیر رشد قیمت نفت، دلار و موارد دیگر تغییر کرده و در حال حاضر به رقم ۲۳۰۰۰ ریال رسیده است.


هاشمی با اشاره به تاثیرات افزایش قیمت سوخت بر روند فعالیت شاغلان این حوزه افزود: افزایش قیمت سوخت به دلیل عدم توان تامین، به مرور موجب خروج افراد شاغل در این حوزه و رشد فعالیت های کاذب و بعضا غیرقانونی خواهد شد چرا که اکثر فعالان این بخش معمولا فقط از طریق حرفه دریانوردی امرار معاش می کنند. همچنین قدیمی و کهنه بودن شناورها بر مصرف سوخت تاثیر مستقیم داشته و عملا شرایط سختی را برای شاغلان این حوزه ایجاد کرده است.


این تعاونگر با تشریح چالش ها به بیان راهکار و پیشنهاد نیز پرداخت و یادآور شد: تعیین قیمت فوب خلیج فارس برای سوخت، این صنعت را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است اما در صورت حمایت دولت و در نظر گرفتن تخفیف در نرخ قیمت سوخت شناورهای مذکورمی توان از به بن بست رسیدن این صنعت جلوگیری کرد.


وی ادامه داد: راهکار جلوگیری از بحران در این بخش ابتدا کاهش قیمت سوخت این شناورها  سپس همزمان با نوسازی شناورهای فرسوده موجود و جایگزینی آنها با شناورهای جدید و دارای استاندارد طی یک برنامه ۵ ساله می توان بصورت پلکانی و ظرف مدت ۵ سال نسبت به آزادسازی قیمت سوخت اقدام کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر