معاون بورس تهران تایید کرد؛

عبور ارزش بازار بدهی از ۱۰ هزار میلیارد تومان

معاون بورس تهران اعلام کرد: ارزش بازار بدهی با عرضه اوراق صکوک اجاره ۳۰۰۰ میلیارد ریالی شرکت گل گهر از ۱۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد.
کد خبر : ۸۱۳۹۱
بورس

به گزارش ایبِنا، روح اله حسینی مقدم در خصوص آخرین آمار اوراق منتشر شده در سال جاری اظهارداشت: اوراق صکوک اجاره گل گهر هفتمین اوراقی است که در سال ۹۶ منتشر شده و در نظر داریم این سهم را افزایش بدهیم.


وی اظهارداشت: اوراق صکوک اجاره گل گهر در دو نماد در بورس منتشر می شود و به طور کلی ۳۲ اوراق تا به امروز در بازار سهام امکان معامله پیدا کرده اند. معاون بورس تهران ادامه داد: ۲۷ نماد در حال حاضر از طریق مسیر بورس تامین مالی خود را انجام داده اند.


حسینی مقدم درباره تامین مالی در بازار سرمایه گفت: شرکت ها می توانند با استفاده از ابزارهای مالی اسلامی، مهندسی تامین مالی خود را در بارار سرمایه انجام دهند. مقدم در ادامه گفت: هنوز بخش قابل توجهی از شرکت ها در بورس با ابزارهای تامین مالی آشنا نیستند و این ضعف باید برطرف شود چرا که در شرایط فعلی نرخ ها جذابیت بیشتری برای تامین مالی ایجاد کرده و ناشران می توانند با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه، مدل تامین مالی مورد نظر را پیاده سازی کنند.


بزرگترین چالش انتشار اوراق در بورس


حدادی مشاور عرضه اوراق صکوک اجاره ۳۰۰۰ میلیارد ریالی شرکت گل گهر  در پاسخ به این سوال خبرنگار ایبِنا  که بزرگترین ابهام انتشار اوراق در بازار سرمایه چه مساله ای است اظهارداشت: رکن ضمانت این اوراق که وابسته به بازار پول است مشکل پیچیده ای را در حوزه انتشار اوراق و تامین مالی در بازار سرمایه ایجاد کرده است و به همین خاطر باید سازوکارهای فعلی به سمت کمرنگ شدن رکن فعلی حرکت کند.


وی درباره راه حل این مشکل به ایبِنا گفت: باید موسسات رتبه بندی در بازار سرمایه شکل بگیرد و این موسسات همه شرکت ها را بر اساس درجه بندی شفافیت و ریسک رتبه بندی کنند تا هر ناشر در یک سطح از اعتبار قرار گیرند تا سرمایه گذاران اعتماد بیشتری پیدا کنند و نقش رکن ضمانت فعلی جایگزین رتبه شفافیت و ریسک شرکت ها شود.


نرخ سود اوراق


حدادی در ادامه افزود؛ اوراق صکوک اجاره ۳۰۰۰ میلیارد ریالی شرکت گل گهر چهار ساله با نرخ ۱۷ درصد عرضه می شود که ۲۰۰ میلیارد تومان تامین مالی آن را تامین سرمایه امید و ۱۰۰ میلیارد تومان آن را تامین سرمایه لوتوس پارسیان برعهده گرفته اند و معاملات ثانویه آن بعد از ۱۰ روز در بورس آغاز می شود.


سهم ۱۰ درصدی تامین سرمایه ها از کل نقدینگی کشور


در ادامه این نشست خبری، تیموری مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس با اعلام این که کل نقدینگی تامین سرمایه ها، حدود ۱۰ درصد نقدینگی در اقتصاد کشور را در اختیار دارند گفت؛ تفکیک عادلانه ای بین بازار سرمایه و پول وجود ندارد و پس از مصوبه بانک مرکزی و سازمان بورس در خصوص صندوق های سرمایه گذاری، سیاست گذاری و مدیریت صندوق ها وضعیت بهتری را پیدا کرده است که امیدواریم فضای بهتری نیز شکل بگیرد.


ظرفیت های تامین مالی در بازار سرمایه


تیموری افزود: بازار سرمایه باید با استفاده از ظرفیت های موجود در تامین مالی بلندمدت، نقش سازماندهی شده تری در اقتصاد ایران بر عهده بگیرد و در شرایطی که نرخ هزینه های تامین مالی در بازار سرمایه نسبت به بازار پول کاهش یافته می بایست همه ارکان و بازیگران این بازار نسبت به تقویت جایگاه بازار سرمایه اقدامات موثری را انجام دهند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر